Mellowloves Akvarium
Tänkte starta en tråd om mina akvarium och mina akvarieprojekt. Jag har ett 300 Juwel Rio som är på 350 liter, ett 160 liters akvarium och lite småprojekt på gång:)
Mitt 300 juwel rio är högre än standard akvariet, det är på 350 liter men "bara" 120 cm i längd, men 66 cm i höjd. Invånare är 10 platyhonor och 1 hane, 3 metallpansarmalar(har haft fler men de har dött av olika anledningar, ska skaffa fler snart), 7 blodtetra/serpatetra, 1 Ancistrus. Bilden är från någon månad tillbaka, ser lite annorlunda ut nu, ska försöka ta en nyare bild.
Wow vad coolt med grenarna!
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Jag hade en idee om att dela av mitt 160 liters i tre delar med tre olika utseenden. Eftersom jag har yngel i det akvariet så blir delarna stora nog för dessa. Jag beställde filter att dela av akvariet med från ebay eftersom jag ville ha svarta filter och jag bara kunde hitta blåa filter i sverige. Jag köpte nytt bottensubstrat så delarna har olika bottnar. Den första delen var tänkt som en strandliknande miljö med mestadels säckor och rådasand, den andra miljön med grenar och löv som ska ge en flodliknande känsla med vanligt mellanstort grus, och den tredje delen skulle vara med mest stenar och likna en grottliknande miljö med småstenar som bottengrus. Bilderna är på hur det såg ut när jag tömde akvariet på inredning, när jag delat av det och lagt in bottensubstratet och sista på hur det såg ut när jag lagt in inredningen.
#3 Tack:) Jag gillade det också men var för sugen på att prova på att dela av det:) Bästa med det är att inredningen är från naturen så har inte kostat någonting:)
Uppdaterar senare med bilder på invånarna i det delade akvariet och hur det ser ut nu nån vecka efter starten av det:)
#4 Himla läckert!
/Ladygrenners
Vilka fina akvarium du sitter på! Riktigt tjusiga. De kan du vara stolta över. Jag ser framemot att få se en bild på hur första akvariet ser ut nu och hur mycket det har växt.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Lägger in bilder på hur mitt avdelade akvarium ser ut nu ett par veckor efter jag ändrade det. Platyyngel finns i de första två delarna och Körsbärsräkor i det sista:)
Men åh så söta platybebisar! Riktiga ögongodis!
#12 Eller hur är de!
Är dock uppgiven idag eftersom det verkar som ynglen blivit sjuka…Fattar inte vad som händer, såg för typ en vecka sen att vissa av de minsta ynglen såg väldigt smala ut som att de bara var av ben. Sen har jag fått hova upp döda yngel,en om dagen i ca 5 dagar:( Värst var igår när en av de största dog, den hade inte ens blivit smal så fattar inte….Kan vara att jag fått hem något från när jag köpte räkor från privatperson, hällde bara i vattnet räkorna var i i akvariet….Kan säga att jag ångrar mig nu….
Har någon tips på vad det kan vara dela gärna med dig, nitriten är för övrigt bra och ammoniak borde det inte vara eftersom jag matat i samma mängd som innan och inte nitrat då jag gör mina vattenbyten som jag ska…
Har de fått för lite mat då? Fast d borde de ju inte dö sådär alla på en gång.
Jag funderade också på det, men blev förvirrad eftersom tyckte att jag matade så alla fick och i bra mängd, sen när det stora ynglet dog som var en av de som åt mest så minskade chansen att det skulle vara det:/ Funderar på om det kan vara någon invärtes parasit…men det skumma är att de minsta ynglena som går i "facket" brevid har ju samma vatten men där verkar de må hur bra om helst och växa snabbt…och de borde väl vara känsligast med tanke på sin storlek…..Och inga räkor har dött, vad jag sett, och de är väl känsligast för förgiftning osv….Hmmm…ja tankarna går…
Verkar vara stabilt i yngelakvariet igen, hade typ 10 st som dog, gjorde flera vattenbyten och tog ut de som såg dåliga ut sen har det stannat av, de som är kvar verkar må bra, hoppas det inte kommer tillbaka….De yngsta yngeln vars mamma är vit med svarta prickar, verkar ha fått mer och mer prickar, det bästa är att alla får olika prickmönster så lättare att skilja vissa åt:) De äldsta ynglen verkar växa långsamt men tog en bild på en av de största jag har:)
Hittade en perfekt rot i en bäck i skogen som jag släpade med hem, den är ihålig och blev precis som jag misstänkt mycket uppskattad av min Ancistrus som kallas Franc:) Han ligger och fläktar och väntar på en hona som nog tyvärr inte finns i akvariet, kanske i framtiden…:) På bilden har roten precis kommit i så han hänger på undersidan istället:) I samband med detta möblerade jag även om och planterade en ny växt, som någon gärna får hjälpa mig med namnet på:) (den ljusgröna i mitten).
Har skaffat en räkvas som blev en snygg inredningsdetalj i boendet:) Har i trollhassel som jag köpte i en blomaffär och har även i hornsärv, mossbollar och kolsten. Har några få Körsbärsräkor till att börja med för att se hur det funkar:)
Riktigt snyggt!
Vilka härliga bilder du tar av dina kar! Superinspirerande och jättefint!
/Ladygrenners
Snygg vas. Gillar att roten sticker upp en bit ovanför, ser så naturligt ut :)
Men så roligt att du skaffat sajica! Jättekul :) Vilken växt är det du undrar över namnet på?
#21 #22 Tack! Kul att höra att ni gillar dem:)
#23 Tack!:) Jag tänkte först klippa av grenarna men när jag satte i dem i vasen såg jag att det blev häftigt, var rädd att räkorna skulle klättra ut på grenarna men har inte hänt hittills:)
#24 Ja:) Jag blev lite småkär i sajica när jag såg dina, och när jag läste om att de är rättså lugna ciklider så blev det en:) Ville egentligen ha en hane och en hona men butiken hade tyvärr bara hanar. Den växten jag undrade över är den lite buskiga ljusgröna växten som finns till höger på bilden av akvariet:)
Limnophila sessiliflora :)
Har du beställt in en hona åt din hane? Det är bra om du gärna får en i likadan storlek som hanen så att inte hanen är dubbelt så stor när du får tag på en hona. Jag gjorde det misstaget och honan blev mobbad ett bra tag innan hon ätit upp sig. Jag har förstått att det är vanligt hos arten att den mindre av "paret" blir underlägsen och kan köras bort från den större. Könet verkar inte spela någon roll utan storleken avgör.
Kanske förklarade dåligt men menar den växten brevid Limnophila sessiliflora, man kanske inte skulle kalla den buskig:) Jag har inte beställt in en hona än men ska göra det då så de är i samma storlek, tack för tipset!:) Kan man ha en grupp med sajicor då om inte könet avgör eller är de parbildande?
Hygrophila corymbosa kanske?
#30 Åh ja, måste vara den:) Tack för tipset!:)
Jaha det var den du menade! Ja då håller jag med om att det är en hygrophila corymbosa/siamensis. Mycket vacker växt.