Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1949 ggr
Fifill
0

Odla alger?

Jo, ni läste faktiskt rätt! Jag undrar hur man odlar bra matalger till t.ex otocinclus. Vilka alger är det som är aktuella, och kan man undvika de oönskade på något sätt?

Jag funderar på att någon gång skaffa ett riktigt "ottis-akvarium", men man ska ju kunna förse dem med mat också. Visst ska jag ge grönsaker, men alger vore ju ännu bättre! Och en grupp på 30-40 ottisar, som jag har i tankarna, lär ju äta en hel del alger. Och en del av tanken var att kanske kunna dra upp ottis-yngel också…😊

• Långsamväxande växter. (Blir så klart snabbväxande i starten, men sen åker dessa ut.)
  • Rätt mycket näring? PMDD?
  • Mycket ljus, och lång lystid.
  • Gärna direkt solljus någon gång under dagen.
  • Algodling på sten i fönstret. Stenar som man med jämna mellanrum byter ut i karet när algerna på dem ätits upp.

Hmm, något mer kommer jag inte på för tillfället… Rätta mig om jag har fel, eller lägg till något som jag missat. ☝️

Zepp
0

Du kan komma och rensa mitt hus o trädgård från alger!

Problemet är väl snarare hur man får stopp på eländet.. finns det inga giftiga färger nuförtiden, alternativt gift att spruta?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jens]
0

Jag skulle nog säga att grönsaker är bättre än alger. Alger kommer dock att finnas lite av även om de inte syns och det tar ottosarna hand om.

mimåne
0

Nu ställer du bra frågor ;) Jag får tänka till lite här..

Alger är nyttiga och vad otocinclusen äter i naturen, att du vill förse dem med det glädjer mig! Jag skulle vilja gå emot jens här och säga att ett välfyllt akvarium med goda alger är bättre än grönsaker i och med att det är deras naturliga föda och faktum idag är att vanligt odlade grönsaker vi hittar i butiken inte innehåller så mycket som vi vill tro att de gör. Jag tror alger är betydligt mer innehållsrika. 

Däremot skulle jag inte blanda in något torrfoder i deras kost. Det här kan mycket väl smaka godare och göra att fisken ratar algerna. "Det kommer ju torrfoder serverat snart ändå". Men en och annan grönsak tycker jag du kan variera med.

Det finns ju en del alger du vill ha, och en del du inte vill ha åt otocinclus. De äter t.ex inte tofsalger och dessa är vanligt förekommande i akvarium där förhållandena gynnar alger. Det är bland den vanligast förekommande algen. Även om den inte stör ditt akvaristiska öga, så kan den hämma andra algers tillväxt om den får för sig att ta över.

En annan sak du vill undvika är Cyano. Det är egentligen ingen alg utan en bakterie som kan uppkomma bland annat vid för mycket näringsämnen i akvariet, vilket du kommer spela på för att få mycket alger. För att undvika cyano behöver du en pump med relativt bra utblås för att få cirkulation i akvariet. Cyano gillar stillastående vatten så det här kan skrämma bort den. Något annat som är till fördel för att mota bort Cyano är kväve. Kväve gynnar dessutom alger så det vill du ha gott om.

Jag tycker det är ganska svårt att veta specifikt efter mina egna erfarenheter vad som gör att en viss typ av alg uppkommer. Det finns väl vissa teorier om att t.ex kisel skulle uppkomma vid för lite ljus o.s.v men personligen vet jag inte riktigt om de här argumenten håller. Kisel förövrigt tycker otocinclusen mycket om. De äter också gärna olika typer av skäggalger.

Vill du satsa på alger så kommer eventuella växter att istället dö. Så att införskaffa några långsamväxande växter är ingen idé. Algerna kommer täcka dem så småningom och ta all näring ifrån dem. 

Oj vad jag babblar på om allt möjligt känner jag. Det blev ingen reda på det här inlägget inte :P

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
0

Hoppsan, här har jag visst glömt att svara och tacka för tipsen!😊Ber om ursäkt för det.

Har funderat lite på om det går att odla alger utanför själva akvariet, och hur man då skulle gå till väga. Har tänkt just på kiselalgerna(det är väl de som kallas brunalger, eller minns jag fel?) och hur de ofta brukar dyka upp i nystartade kar, och att de är en favoritalg hos ottisarna. Har läst tips på att lägga stenar i en vattenfylld behållare och låta dem bli överväxta med alger… Problemet med mina ottisar(de jag har nu åtminstone) är att de vägrar gå ned på bottnen, och jag ser stenar med alger i deras akvarium som de inte rör eftersom de är för lågt ner.

Tror ni att det skulle gå med en glasskiva, eller liknande, som man har i en balja med vatten, som jag sedan lutar mot rutan på lämpligt sätt när/om den blivit lagom överväxt med alger? Då hamnar algerna på lämpligare höjd. Har jag flera glasskivor(eller vad det nu blir) så kan jag byta ut efterhand så att det alltid finns alger.

Frågan är bara vad som behövs för att få igång algproduktionen i baljan… Behövs det vattencirkulation, eller kan vattnet vara stillastående tro?

Fjordell
0

Härligt att du vill odla alger till ottosarna! Här hos mig äter de ingenting annat. De har aldrig ens smakat på algtabletter eller grönsaker som jag stoppat i karet eftersom de är mätta på alger.😃 Ändå har jag snabbväxande växter i karet, men det blir ändå en tunn grön beläggning på stenarna, rötterna och bakgrunden, och det är väldigt fint tycker jag, så länge det inte tar över hela karet vill säga! Det är bra ljus i karet, och det lyser 10 h/dagen. Använder dock ingen gödning i karet förutom lite lerkulor här och var i sanden.

MariaK1977
0

Alger fäster bättre vid ojämna ytor än vid helt plana. Ska du köra med glasskivor för odling föreslår jag att du repar glaset. Gnugga med lite grus eller liknande, inte så det blir vasst såklart, bara repigt. Rötter att odla på, som du sen kan luta mot glaset? Har anubias som när vi fick dem var överväxt av grön alger, den verkar inte ta illa upp. Ja brunalger är kiselalger.

HeidiH
0

Har samma tanke. Har sedan typ tvåmånader tillbaka en glasskål med stenar i i fönstret. Har senaste tiden haft i lite gödning. Men jag ser inte en endaste alg.. :( Vill oxå starta artakvarium för ottosar men känns ju dumt då kag inte kan fodra med deras grundföda.

MariaK1977
0

#7 har du lagt i några alger som start kultur? Även om det verkar så ibland kan inte alger uppstå ur ingenting utan de kommer med växter eller vatten som följer med fisken från butiken och sedan förökar de sig. Ju fler de är från början desto fortare går det. Skicka i lite alger från ditt akvarium så växer de säkert i ditt fönster också.

HeidiH
0

Jag har ju inga direkta alger… och inte av rätt sort iaf…Men där har du onekligen en poäng annars ;)

Lillyrod
0

Alger finns i allt vatten. Även kranvatten men bara en mikroskopisk mängd. Förr eller senare om det är gynnsamt för dem så blir det alger i skålen med.