Något svart vid ytan
I mitt kar som hamnade i obalans har jag något svart geggigt som missfärgar btn bakgrunden. Där det svarta blir tjockare kan man lätt skrapa bort det med fingret. Vad kan detta vara? Jag har inget problem med om det är alger. Blev bara lite orolig om t ex svartmögel kan växa till i akvarier. De är ju allergiframkallande och i vissa fall cancerogena. Inte direkt kul med småbarn i huset.
Jag hade också det i mitt. Luktade cyano likt. Mitt var mörkt mörkt grönt. Nu när bakgrunden är borta försvann alla alger (dåliga) jag hade.
Tack för svar, Oliviahack!
Det här luktar mest akvarievatten, men så klart det kan vara cyanokänning. Jag har dock aldrig haft mer cyanoproblem än just att få lite känning vid ytan, på något blad som ligger där och flyter. Därför känns det konstigt att det ska bli svart, luddigt/mosigt och hålla sig fast vid bakgrunden.
Jag brukar aldrig nöja mig, var tvungen att gå till botten med detta. Sån är jag 🤪
Ringde Anticimex, som bjöd på sina råd från en av deras fuktexperter, så credd ska de ha! Det är inget att oroa sig över med akvarier. Om det skulle vara något som helst mögel så är det ofarligt, i likhet med det ofarliga (!) svartmögel som uppstår i kakelfogar pga hud- och tvålavlagringar. Skönt att veta, i alla fall för någon som är som jag. :) Så nu är det bara kontaktallergi som kan sätta stopp för hobbyn 😂
Bra gjort sauk1! Jag vet inte vad det här kan vara men min första tanke var ju cyano. Jag har fått uppfattningen om att färgen kan ha lite olika nyanser.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det luktar inte cyano och jag tycker inte det ter sig som cyano. Jag tror mer på en alg.