Mat Otocinclus?
Igår gav jag mina 6 st Otocinclus "TetraWafer Mix" Men dom åt mina Platys upp direkt… (trots att dom var mätta på flingfoder) Så finns det något knep?
Jag undrar även om detta foder fungerar bra till mina 6 st Amonoräkor?
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Rekommenderar att variera maten till amanoräkorna en del :) brukar ha ett stort löv dom kan mumsa på i akvariet. Mina Amanosar käkar även småfisk….. Vet inte om det är särskilt vanligt, dom är brutala! Annars äter räkorna allt möjligt så fodret är säkert bra som komplement.
I have no sympathy for people without empathy
Grönsaker tycker otocinclus om och det är något som platy inte äter upp för dem. Amanoräkor är riktiga städare och äter det mesta, Tetra Wafer Mix äter de säkert.
För otocinclusens skull så kan jag tycka att någon annan tablett i form av alger eller vegetarisk föda skulle lämpa sig bättre. Om du vill köpa på märket tetra så finns det en grön variant som är lätt att bryta och smula. Den går att smula längs med botten, på så vis blir maten inte lika tydlig för fiskarna men otocinclusen hittar den. Även amanoräkan äter det här.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#1 Det finns en räka som är lik amanoräkan, nu kommer jag tyvärr inte ihåg namnet på den, men den arten kan nappa småfisk. Amanoräkan däremot gör inte det. Kanske någon annan kan komma in och berätta namnet för dig :)
jag kör ett algfoder, tablettform, på mina snäckor och malar som heter Hikari tropical, algae wafers. Tabletterna är större och hårdare än tetras, så de andra fiskarna får inte med sig dem i farten så att säga ;) Men malarna (även otocinklus) får i sig mycket bättre eftersom de lägger sig uppepå tabletten så att säga :)
Mina får vitakraft plant chips då och då, annars brukar det bli kokta skalade ärtor nån gång i veckan också.
Tack för bra tips 🙂 Jag kommer från butiken nu, och köpte faktiskt just Hikari tropical, algae wafers 👍

Mina ottosar äter knappt tabletter alls. Eller grönsaker. Har lite problem med dem.
Men de brukar tycka om broccoli, zucchini, spenatblad…Ärtor kan gå hem.
Tusan också! Är Hikari algae wafers hårda i konsistensen?! Jag som nyss beställt dem😭
Nej nu är jag trött… Någon som vill ta över ett gäng "blodhundar" Jag gömde små små bitar av dom nya algtabletterna när jag gav flingfoder. Men dom hittade dom ändå och mina små Ottosar fick titta på… Gurkan ska dom också ha… dom är helt "galna"!!!
Ge ottosarna maten efter att du släckt på kvällen. De hittar maten även om det är mörkt. Mina käkar just nu en bit kokt vitkål. Tänkte kolla om det var gott och det var det. De andra fiskarna vill INTE ha det så de får ha det ifred ; )

Kanske har dina andra fiskar lite brist på grönfoder? Platys vill ha mkt grönt i sin diet. Det kan lugna sig. Låt grönsaken ligga i över natten så ska du se att övriga fiskar ledsnar och ottosarna får komma till.
Ja det ska jag prova :) Tack för tipsen :)
Jag brukar för säkerhets skull ge mat på två-tre olika ställen, då jag också har glupska platys och svärdbärare med mina ottisar. Då brukar det vara lugnt/lugnare vid någon av platserna åtminstone. Just nu har jag tre zucchini-skivor på tre olika ställen i karet(inne på tredje dygnet, dags för att plocka bort dem och göra vattenbyte.).
#8 Jo, tyvärr så är de hårdare i konsistensen än de vanliga algtabletterna, men de blir mjuka när de har legat ett tag i vattnet :)
Tre gurkskivor samtidigt… och efter ett tag vågade även vi oss fram 😃

MUMS!

Det är min, Nej det är MIN, min, Nej min…
Härligt! Kanske tinade gröna ärtor kan vara en bra idé? Du kan du lägga ut 5-6 st på olika platser, de är så små att de blir uppätna (du behöver inte städa) och då kan inte glupska platys ta allt. Och ja, platys vill ha grönsaker ofta!