Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1753 ggr
[Grodhopp]
0

Nytt akvarium - trist/tomt, vad göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nyligen fått igång ett 240 l akvarium. Efter intensivt funderande står det fortfarande utan "huvudnummer" och i det går nu fyra pansarmalar, två små albinoancistrus, 30 Neontetra och fem Platy i blandade färger. Fisk får vänta ett tag nu men vad tysan ska jag göra med den trista interiören? Hjälp! Jag som är inredningsnörd kan tydligen inte med akvarium. Växter är anubisas bakom och på roten, valisneria (?) och någon liten marktäckare jag hoppas ska sprida sig. En liten tufsig växt i hörnet som mest blivit brun. What to do?? Har ni dessutom fisk-förslag tar jag så klart emot det med!

[Grodhopp]
1

Knepigt ljus just nu! Är inte alls så gult. I mitten är det en rödbrun lavasten, tycker inte riktigt den passar in. Funderar på att klä den i mossa. Skifferstenarna håller delvis ner roten, delvis är de grottor till bebismalarna.

[Tinitusan]
1

tror du behöver klumpa ihop inredningen mer, som det är nu är det väldigt utspritt, stenar o växter gör sig bra tillsammans =)

sauk1
4

Mycket mer växter! Det löser alla problem! :)

[Grodhopp]
0

Ja tanken är att bara ösa in med växter, det skrev jag aldrig. Har dött en hel del för mig i början nu med så får hålla mig till tåliga sorter tror jag! Tycker ni det är en bra ide att hålla sig till de höga växterna i höger hörn och längs bakgrunden? Frågan är vad jag gör i resten av karet då, vill gärna undvika plottrigt men vill ha liv i det :). Ska man ha någon öppen yta? Tycker både det är fint när det är helt fullt av växter och när man har allt på en sida.

Fjordell
1

Sen när det är dags - skaffa gärna fler pansarmalar (av samma art som de du redan har såklart) då de är stimfiskar som gärna vill vara minst 6 st :)

mizzm
0

Säger samma som föregående😊 mer växter defenitivt! Du har helt rätt i att du ska ha de högre växterna längst bak och kortare växter framåt. Mycket växter är bara bra och skapar många gömställen åt fiskarna. Kom bara ihåg att lämna en simyta åt dom och att klippa ner växterna om de blir för långa så att de har plats att simma fritt. Vissa snabbväxande växter har en tendens att växa som ogräs ;)

Ingbel
0

Mer växter, sedan blir jag lite fundersam på lavastenen. Jag hoppas att den inte är vass. Pansarmalar bökar gärna runt och har du otur skär de av sig spröten vid munnen och då dör de. Vill du ha snabbväxande växter så finns det hornsärv. Cabomba är ett annat tips. Sök efter privata säljare, då kan man hitta mycket skoj till billig peng eller gå på någon fiskauktion. Jag hade nog satt in en växt från familjen echinodorus. Trevliga bladväxter - solitärer.

[Grodhopp]
0

Tack så hemskt mycket för alla svar, vilket bra forum det här är för oss nybörjare! Jag kommer skaffa fyra pansarmalar till, de hade inte fler i butiken av samma sort, vet att de är stimfisk och dessutom är jag helt kär i dem, roligast i hela akvariet! Ingbel: jag har tänkt samma sak om lavastenen, de har inte varit i närheten av den men jag tar nog bort den ändå, den är inget vidare vacker iaf! Vill nog bygga grottor av skiffersten istället. Jag är så dålig på växter, har du något specifikt namn på de där solitärerna?? Ni får gärna tipsa om försäljare av växter, mkt dåligt i Kalmar. Kollade på nätet men det vart inte mkt där heller så kanske kan man hitta här på forumet?? Tack för all hjälp!

[Grodhopp]
0

Kollade upp echinodorus, det finns att hitta i min akvarieaffär tillochmed. Tjoho! Synd att det är dyrt med växter…

sauk1
0

Jag ska slänga en liten behållare med vattenpest. Kanske 5-10 stänglar. Du kan få dem mot porto om du messar adress och kan betala portot med Swish 🙂

Algfritt men med en massa mysiga skräpsnäckor :)

MariaK1977
0

Det finns en hel del växter på tradera. Jag planerar att inreda mitt eget med simyta akvariets hela längd i framkant samt ett "torg" mitt i. Resten tänkte jag fylla med sten och växter, det tror jag blir snyggt :-) Funderar för fullt på hur mycket jag kan ha runt pump och doppvärmare för o slippa se det men inte förstöra funktionen…

[Udoon]
0

Det ser ju ut som en bra början iallafall🙂 Har du tänkt på att skaffa en bakrund? Det kan göra mycket för att det inte ska se så tomt ut, och man tar en sån där affisch med växter på som djuraffären brukar ha. Tror itne du behöver oroa dig för att det ska bi för mycket växter för värmaren eller pumpen, så länge det inte blir igentäppt av lösa blad eller så tror jag inte det ska vara några problem.

Angående växter så finns det ett Lexikon här på iFokus under artiklar som är bra. Just Cabomba som som #7 nämnar brukar vara lite pipplig med ljuset, men hornsärv är bra! Hygrophilia Polysperma är också tålig och snabbväxande, är ljuset bra blir den rosa i topparna också. Svärdsplantor finns i många varianter och är inte så svåra, en del blir ganska stora också.

Oftast har djuraffärerna lite trist utbud med växter, men Tradera brukar vara bra, likaså akvarieplantor.se. Finns även forum som heter Plantswap.se där det finns många som säljer växter. På Facebook finns det även en grupp som heter Akvarieväxter säljes/köpes/bytes. 

Det bästa är om du kan ta reda på vad växten heter på latin så du kan googla den och se om den är svår eller inte, aldrig kul att lägga ut pengar på växter som bara tynar bort, och alla vill ju inte hålla på med gödning och co2.

mimåne
0

Vad fint akvarium du har Grodhopp! En bra början. Ett akvarium blir aldrig färdigt, tro mig. Man funderar ständigt på hur man ska inreda och utveckla. Det tar sin tid också innan man kommer in på vad som känns som rätt spår och innan man får till inredningen. Men som sagt, en bra början. Jag gillar din rot. Den hade jag gärna sett som mittpunkt med mer grönska runt omkring och sten.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Grodhopp]
0

Sauk: vad gulligt av dig! Men nu kommer en nybörjarfråga: vad exakt är skräpsniglar?? Låter ju läskigt hihi. Har tyvärr inte swish, funkar inte md mitt bank -id…. Vad bra idéer ni har allihop! Jag tänkte som du Maria men sen har det varit svårt att fylla upp med så mycket växter som jag tänkt. Vill ju ha både gömställen och fria ytor, fiskarna verkar uppskatta både och :). Udoon: jag är inte så förtjust i bakgrunderna från affären, men tack för tipset, tror jag ska försöka göra en egen med sprayfärg. Det behövs nog en bakgrund iaf som du säger! Plantswap ska jag kolla, hört mkt om det :). Och lexikonet här var toppen, mkt lättare än det på zoopet som gjorde mig lätt gråtfärdig haha. Mimåne: tack så mycket, jag gillar också min rot :). Det är ju en jättebra ide att sätta den i mitten, kom på nu när du säger det att alla akvarier som jag sparat bilder på har roten i mitten med massor av olika växter runt! Jag tycker det är svårt att burken är så pass stor! Hade det varit ett mindre akvarium hade jag låtit roten fylla nästan hela och planterat runt den. Nu blir det så tomt på sidorna, ser dumt ut. Färdig näe det blir man inte! Snarare besatt, det här är ju värre än mina inredningsprojekt i huset, min sambo blir tokig på att hitta mig ståendes på kökspallen med vatten till armbågarna varje kväll haha (är bara 1,54 lång). Nu har jag planterat vallisneria (den stora sorten) på hela högersidan fram till mitten iaf. Slut på kontot så nu blir det inte mer växter förrän efter lönen. Ska lägga in en bild så får ni fundera på mer bra tips, det här var ju roligt. Min Ancistrus satte sig högst upp i en slinga som flög i utblåset och åkte, haha, han såg jätterolig ut. Plockade bort lavastenen för jag såg att pansarmalarna gömde sig där så de ska få en ny grotta de inte kan skära sig på, som någon så klokt påpekade tidigare.

mimåne
0

Jag tycker även det skulle vara snyggt att bygga ut roten lite med lite fler rötter,  så att det ser ut som en enda stor. För som du säger så känns det lite litet i akvariet. Du får ta inspiration av de bilder du sparat :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Grodhopp]
0

För tillfället: planterar vallisneria, lavastenen borta, ska bygga grotta och ev flytta roten!

[Grodhopp]
1
[Grodhopp]
0
Denna kommentar har tagits bort.
[Grodhopp]
0

Här är den nya djungeln. Platysarna har flyttat dit alla sex och pansarmalarna gömmer sig på botten.

[Grodhopp]
1

Roten är i mitten nu istället (som du sa Mimåne) och har byggt grottor av sten till malarna.

[Grodhopp]
0

Häpp ingen bild igen, testar en gång till att bifoga.