pH test
Hej!
Köpte ett pH test i helgen och gjorde precis ett vattenprov. När jag lägger vattnet och skalan mot en ljus bakgrund (som på bilden) så ser vattnet ljusblått ut. Dvs mot pH 8 hållet. Men när jag läser det mot en mörkare bakgrund så ser vattnet mer grönare ut. Dvs mot pH 7,5 hållet.
Hur brukar ni göra?
För övrigt så stod det på förpackningen något i stil med "för pålitliga och säkra pH tester" men så hoppar skalan med 0,5 enheter åt gången. Då pH skalan är logaritmisk så är förändringen av en pH enhet en faktor på gånger 10 så 0,5 pH enheter borde vara en faktor på gånger 5? Känns inte som speciellt säkert test…
Ser bilden och jag tycker det ser ut som 8.0 .

Logaritmer är sådana.. hade ett helvete på Chalmers med Logaritmer.. står det något om 10-bas eller annat.. det är en djungel.. helt obegripligt för andra än statistiker och astronomer!
Det verkar vara 10-bas iallafall?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Logaritm
PH säger hur mycket vätejoner det förekommer, det är en logaritmisk skala.
http://sv.wikipedia.org/wiki/PH
🤪
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#1 Tyvärr tog jag ingen bild mot en mörkare bakgrund men då såg det mer ut som 7,5. Ska ta ett nytt prov nästa helg så kan jag lägga upp en bild då.
#2 Jo precis.. Så pH 8 innehåller 10 gånger så mycket vätejoner än pH 7 och 100 gånger mer än pH 6.

8 säger jag med!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Håll det mot det vita området på färgkartan så blir det rätt.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack! Är det för mycket begärt att de skriver in det i instruktionerna? :)
Mimåne, har du tips på hur man enklast sänker sitt pH permanent en aning? Vill helst inte experimentera med några medel. Läste också att man kan på något sätt filtrera genom torv. Men funkar det på ett innerfilter med synlig patron (PAT-mini) samt var får man tag på torv?
Trycksatt co2 sänker ph men det är ju en apparat och kostar lite. Men då kan du "välja" ph själv.
#7 Funkar det inte med "soil" då? Jag hade kanske kunnat lägga soil i mitten och runt kanterna och sedan sand ovanpå så syns det inte.