Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlevandefödare
Läst 899 ggr
filippsen55
0

Yngel

Jag har ungefär 15 yngel i en yngelbox i mitt 100 liters akvarium, boxen är placerad vid pumpen men det känns inte som att de växer som de ska. Hur länge ska jag ha de där i? Är yngelfoder något att köpa?

Lojs
0

Först och främst, vad är det för sorts yngel? Det blir ju kanske lite olika tips beroende på sort. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Vill fråga precis som Lojs vad det är för yngel :) men också lägga till frågor som hur stora de är, och vad som går i akvariet där de är tänka att gå.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

filippsen55
0

platysar är det. Jag har också Guppy och platys i akvariet. De är två veckor gamla nu så de är väl runt 0,5 cm

Aristarcos
0

Släpp ut dem bara bättre att inte ha yngelkasse till dem, då det inte finns några stora fiskar som äter andra.  Visst något yngel kan stryka med, men de är det oftast något fel på i så fall.

MariaK1977
0

Äter inte både Guppy o platy yngel?

Aristarcos
0

jo, men… de svaga klarar sig inte…

Maleficum
0

Se till att ha täta växter vid speciellt ytan som ynglen kan gömma sig i så går det bra att ha dem kvar i akvariet. Har inga problem med mina guppys eller svärdbärare så länge jag kommer ihåg att mata dem annars är det färre som klarar sig men alltid klarar sig några.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lojs
0

Jag rekommenderar med mycket växter, den bästa "yngelkassen". ;) Då lär sig ynglen att vara smarta och gömma sig, om man har dem i yngelkasse och väntar tills man tror de är stora nog så dels tar det evigheter (känns det som), dels brukar de på något konstigt vis ändå bli uppätna, för de har inte lärt sig att gömma sig från de vuxna och de vuxna har större munnar än man nånsin kan tro. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Matmässigt så brukar det gå bra om man smular flingfodret så brukar ynglen få sig någon smakbit. Om man även ger grönsaker och ser till att de hamnar någonstans där ynglen kan smita fram och smaka så får de lite av det med. (Jag kokar ofta en bit broccoli och låter den ligga i karet i några timmar, då blir alla i karet mätta och glada).

Medis på akvariefisk.

filippsen55
0

så de växer inte lika fort i yngelkasse?

Lojs
0

Jag upplever att de inte gör det, men det kan vara inbillning med.

Medis på akvariefisk.

filippsen55
0

men de kommer fortfarande växa eller?

Lojs
0

Japp, absolut.

Medis på akvariefisk.