Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1291 ggr
Borhan
0

Fläck på fisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som kan se vad det kan vara? Laddar upp fler bilder..

Borhan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

Borhan
0

.

Borhan
0

Ser ut som fjällen har rest sig just på den punkten, men mina nitrit- och nitratvärden ser väldigt bra ut.

[Jens]
0

Jag skulle gissa mer på svamp än vita prick om det nu inte är så att du upptäckte detta väldigt tidigt. Vita prick brukar vara flera små små prickar och denna är ganska så stor. Är själva pricken bomullsliknande så bekräftar det ännu mer att det är svamp. Tycker du ska absolut föra över denna fisk i ett karantänakvarium för behandling men rådfråga gärna de i butiken vilken medicin som passar bäst.

Här är en sida med olika sjukdomar. Kanske du kan komma fram till samma resultat som jag eller något annat?

https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=242

Draken
0

Ser ut som en svampinfektion. Har de bråkat, så nån av de andra har tagit en tugga av henne ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
1

I mina ögon ser det här ut som en skada. Hur länge har det här varit? Dök det upp så här eller har det förändras sen du först såg fläcken? Jag tycker nämligen det ser ut som att en svampinfektion är på gång i såret.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MariaK1977
0

Har haft en väldigt liknande fläck på en fisk och diagnostiserat den som sår med svampinfektion, så håller med övriga. 

Provade först med salt och höjd temperatur och svampen försvann och såret krympte väsentligt, men några veckor senare kom svampen tillbaka i det inte helt läkta såret. Ska nu försöka med eSHa2000 som ska fungera på svamp och även vara skonsamt mot räkor och snäckor.

Borhan
1

Tack för alla era svar. Jag kan inte hitta fläcken längre. Kanske var något som hade fastnat på fjällen bara? Detta var jätteskumt.. Mina choklader nafsar på varandra lite då och då som alla ciklider gör, inget märkvärdigt :) Så någon betydlig skada får de inte. Nu är fläcken borta i varje fall..

Draken
0

Vad bra. Avvakta och se några dagar. Det kan ju vara så att de har tuggat lite på henne  :)  Förkommer ganska ofta bland ciklider faktiskt  ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Borhan
0

#9 Haha ja det har blivit tuffare klimat mellan dem nu när de börjat växa rätt bra.