Babbeltråden #2
Nu fortsätter vi med en ny tråd med allt babblande som vi kan tänkas komma på men tänk på att våra skrivregler gäller även här.
Är man riktigt nyfiken på vad vi babblar om så finns den gamla tråden här:
Jahapp! Nu har jag bytt nickname och det nya blev det helt fantastiska och enkla namnet Jens. 🙂
Innovation! :) ;)
jens finns det ingen youtube tråd här? där kan alla lägga upp en video klipp på sina kar ? skulle vara trevligt :)
Vi hade en tävling där de kunde lägga upp youtube-video på sina kar men problemet låg i att många inte kunde lägga upp video och dela med sig. Det var för svårt och krångligt enligt dem.
i see du får hojta till om det kommer en till så är jag med iallafall :)
tinitusan har hängt med i många år, enda sen 90-talets rejvfester haha
Näe, det blir läggdags för mig nu. … natti! 😴
Har också bytt alias/nick från Ängla_97 🙂
You can't make a rainbow without a little rain
Japp jag ser det nu emma ! =) .. nu 😴😴
Fick sån underbar känsla av fredag och helg … och sen kom jag på att det faktiskt var måndag 😭😭😭
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Beställt hem ett nano kar 😃
Frågan är bara vilka räkor jag ska ha i 🤔
Hemsida: Nivinas kaniner
I lördags kom jag hem med 4 kampfiskhonor, 2 kampfiskhanar och 3 mindre akvarium. Jag insåg efter det att jag ska ligga lågt ett tag.
Idag "råkade" jag vinna budgivningen på ett jättefint komplett 54 liters i nyskick för 250 kr, med nytt lysrör, grus, rötter och hela köret. Jag måste snart flytta till större, haha.
#13 Hoppas du lyckas med dessa kampfiskar, så du inte får något problem med dödsfall eller liknande tråkigheter :) Grattis till vinsten :)
#14 Ser snyggt ut :D
Mmmmm dajmtårta 🤤 Vilken torsdagslyx!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vaaa?! Får du daimtårta!? Här blir det hembakade semlor vilket inte är fy skam heller :)
Får och får.. Jag har köpt den själv😃
Tänkte jag skulle passa på och köpa medans sambon ska till fjällen. För är han hemma hinner man inte ta en bit innan det är slut. Jag såg fram emot en hel helg med flera fikastunder med daimtårta men ibland har man otur. Fjällresan är inställd och sambon ska vara hemma. Nu skyndar jag och vräker i mig den 😈
Men just det ja, snart är det ju dags för semlor! Fast i min värd är semla ett frukostbröd och den semla du pratar om heter fastlagsbulle :)
Haha! Ja vräk du :) Jaha!? Är semla typ en fralla då?
Nu pratar ni så mycket om godsaker, så det är nästan så jag blir sugen att öppna min Rocky road som jag köpte igår, men den tänkte jag ju ha till i kväll när jafg har slutat jobbet ;)
Hehe
Ja fralla säger väl ni svenskar :) Jag måste nog googla fram en bild och kolla…
Jamen se där, fralla är en semla!
Haha! Sen har vi ju pannkakor och plättar. Det vi här nere kallar pannkakor är väl plättar uppe i norr och det vi kallar plättar är småplättar hos dig? Och pannkaka är ugnspannkaka? Det är kul med språket :D
Precis! Pannkaka är den man gör i ugnen och plättar är ingenting annat än plättar som steks i pannan ;)

Ojoj detta är lika förvirrande som kex o kex(schex) och en choklad och ett choklad!!
Haha😃
Jag blev sugen på pannkaka nu🤔
Här steks pannkakor just precis nu 😃

Och jag är på väg till restayrang för att äta och fira kompis födelsedag. :)
Men Lillyrod pannkaka görs ju i ugn, konstaterade vi nyss 🤓😃
Haha!!
umm, har en snabb fråga, hur stort akvarium måste en vuxen Praktbotia ha?
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
#32 På zoopet står det minst 250l.
ok…
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
… och då pratar vi om en individ. 6 st vuxna praktbotior behöver mycket större kar än så. Jag såg 3 st praktbotior i ett 400 L kar och det var inte en trevlig syn för de var stora och simytan var i mina ögon för tok för litet.
Plättar och pannkakor, jag får väl bidra med Sveler jag då ;) Det är gott det, det ska jag göra nån dag
?!? Är det pannkakor? Eller plättar?
Jag googlade sveler och fick fram bilder på super tjocka plättar. Som om de hade jäst nästan
När min mamma var liten brukade de äta nåt som de kallade stenkakor. Som plättar (alltså småplättar) fast de hade jäst i smeten och så skulle den jäsa innan gräddning. Kanske samma som sveler?
Pannkaka i ugn. Menar ni med fläsk då? Alltså fläskpannkaka? Det kan bli lite rörigt med samma mat i olika delar av landet 😃
Fläskpannkaka är ju fläskpannkaka. Ugnspannkaka är utan fläsk :) Men jag gör inte min ugnspannkaka sådär tjock och degig som den man fick i skolan utan tunnare med frasiga kanter och "berg och dalar" men frasig yta. Mums!
Det låter så gott Sarah E. Pannkaka i ugn utan fläsk har jag aldrig gjort men ska nog prova ; )
Finns en del som gör ugnspannkaka utan fläsk men det är inte min favorit utan det måste vara med fläsk tycker jag =)
Annars föredrar jag med socker, sockerpankaka
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
Japp Lillyrod, med hemlagad jordgubbssylt (eller Ica Gottliv jordgubbsylt).
På ugnspannkaka har jag uppväxt med hallonsylt och grädde. Inte vispad grädde utan vanlig grädde.
Pannkaka är för mig en söt rätt, något man kan äta som mellanmål eller efterrätt. Precis som Sarah E beskriver den i #41. Här i norrland vill de däremot äta pannkaka med fläsk och riven potatis i, som en salt rätt och jag förstår det inte alls! Känns jätte konstigt. Som att försöka göra godis till en maträtt. Det går bara inte haha.
Bort med fläsket och fram med sylten! :)
Snabb fråga: Hör pannkakor hemma på akvariefisk fokus?😛
Men mimåne. ugnspannkaka är inte pannkaka i den mening som du tror. Det är två helt olika saker. Ni i norrland vet för lite vad vi kunniga vet i söder.. *retas*. ;)
I babbeltråden hör allt babbel hemma även pannkakor 😃
Men jens, i norrland gör vi saken enkel och gör inte två saker av ungspannkaka och pannkaka. Det är samma sak! ;) För att göra saken ännu mer förståeligt och enkelt säger man helt enkelt fläskpannkaka när det rör sig om en fläskpannkaka! Så det så ;)
Hahaha. Det namnet känner jag ju igen. Alltså, fläskpannkaka och jag tror nog att min mor kallade ungspannkaka för fläskpannkaka. =)
Mimåne, ang pannkaka med riven potatis och fläsk…. menar du då det sydlänningar kallar ugnspannkaka/fläskpannkaka eller menar du raggmunk som steks i panna på spisen?
För övrigt håller jag med om att pannkaka/plättar är efterrätt eller mellanmål. Blir alltid irriterad när det serveras som lunch i skolan med tonvis med sylt till (är fritidspedagog och måste äta lunch med barnen så svårt välja bort). Tur det serveras ett rejält salladsbord :)
Nej inga raggmunkar här inte :) Fläsk/potatispannkaka görs som pannkaka i ugnen man blandar bara i fläsk och riven potatis för att göra maträtt av det🤮
Jag förstår din irritation om att det serveras som lunch. Och till barn som ska orka sitta still i skolbänken och ta in lärdom. Den maten hjälper knappast till.. Och vad är socker för lunch egentligen, det kan man ju äta efter att man ätit den riktiga lunchen.
Sveler är som tjocka plättar. Det är så gott, min mor gjorde alltid det på Lördagar när vi var små :) Fortfarande gör hon och tar med till mig när de kommer och hälsar på om sommaren ;) Jag kan också göra dem, men de blir inte alls lika goda som mammas blir ;)

Det är alltid speciellt med mammas mat ju! :) Lustigt det där… Jag har en akvariehämtardag idag! Och lite imorrn. Kul!!
På promenad tillsammans vovven och jag. Hunden älskar snön och hade hon fått bestämma så skulle hon rulla fram genom hela promenaden.
Det är ju såå skönt matte att klia sig om ryggen mot skaren.

Här skiner solen och i måndags var det 13 grader varmt en stund mitt på dagen. Lite skillnad mot bilden i #56. Idag har det bara orkat upp till 5 grader än så långe.
Oj! Det kändes tidigt med sådan värme redan men solen har varit framme här också och fyllt på våra d-vitamin förråd. Det har varit så vackra "grill-dagar".
Bad har du för ras mimåne? Jätte söt hund där :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#56 Vilken fin bild! :) Var själv ute och fotade liknande bilder förra veckan, nu har snön börjat försvinna.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Åh vad söta! #60 Duktiga vovvar som poserar :) hade aldrig gått med min BC/lab
LÄNGE LEVE DJUREN!!
När jag allt ser ordet "skare" så får det mig att tänka på den fantastiska boken av Kerstin Ekman som heter Hunden. Ett måste för alla hundägare att läsa tycker jag:
"När han kom ut på vallen framför bustugan såg han sjön. Skaren kastade tillbaka månskenet från isen. Den låg som en slät blåvit hud och den räckte långt ut, längre än han kunde se. Tassarna började springa …."
Min hund är en blandras mellan labrador och border collie, Sara97 :) Hon är inne på sitt 12 år nu och hon är pigg som en valp! Leker och busar. Här är en närmare bild på henne. Hon har blivit så skäggig om hakan nu. Det har börjat komma gråhår på magen och tassarna också.
Här är mina två labradorer, mor och son (de är inte lika farliga som dom ser ut). Jackson, 6 är och Dixie, 9 år. Världens mysigaste, man vaknar varje morgon av två gosegrisar i sängen plus katten. Tyvärr har Dixie nyligen opererats pga. tumörer, så hon är lite deppad just nu. Men imorgon blir det veterinärbesök och eventuellt bort med några stygn. 🙂
The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker
De där ögonen måste vara svårt att Motstå #66. Skilla (min vovve) lutar huvudet på sne när hon tigger mat. Haha Hoppas allt går bra med Dixie, billy_klara :) och att hon snart blir pigg igen :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Åhh så söt! Verkligen fin krabat och den ser ju faktiskt väldigt glad ut =)
#68 men guuu va sööt!!
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#68 söt :)
#68 Oj vad söt! Han ser ju ut som Stuart Little 😃
Vi har också en ren labrador i familjen, undrar om dina billy_klara kan vara från samma uppfödare som våran :)
#73 Tiken är från blåsmark 🙂
Allt gick bra hos veterinären. De tog bort några stygn på tre av ingreppen (av fem). Tassen ser inte lika bra ut, den varar och såret har öppnats, så nu går hon med tratt.. På måndag är det nytt besök. När hon skulle upp på britsen så stod hon och darrade och hyperventilerade, lillan tycker inte om djursjukhuset! 😉
The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker
#68 Vilken söt en!😍 Man blir väldans sugen, har haft gerbiler sedan jag var 10 år men den sista dog i somras tyvärr.
Ha en trevlig fredagkväll alla, så skönt med lite ledigt :) Vi har tvhäng med glass här hemma!
Jag tittar lite på tv och inte så mycket mer än så.. nåväl, tittar till här inne då och då ;)
Trevlig helg allesammans!🙂 Här blir det vattenbyte i ett av karen, sedan soffan med Coca-Cola, salta pinnar och kexchoklad!
Det lät himla gött Fjordell men nu har jag precis använt både tandtråd och tandpetare så jag får inte äta något för jag orkar inte göra om det igen 😃
Då måste du ha ätit någonting hemskt jens.. 😃
När, jag brukar använda åtminstone tandpetare varje kväll men tråd händer ibland och det blev kött idag.
Här rycker bara tandpetaren in när jag ätit något jobbigt (som t.ex en majskolv.. Måste vara det absolut hemskaste på att fastna mellan tänderna! 😐) men tandtråden hänger ju med vid tandborstningen om kvällarna förstås.
Glad vändag på er alla 🌺 Gör ni något speciellt en dag som denna?
Detsamma mimåne. Egentligen inget speciellt men vi blev bjudna på middag hos en vän så dit ska vi ikväll…
Det lät trevligt jens, inte alls dumt. Det bästa med såna här dagar tycker jag är att bara få vara tillsammans och äta gott. Uppskatta stunden och varandra.
Sambon och jag ska ta en tur ut på snöskotern, kanske vi hittar vi någon fin plats att grilla lite korv på. Han har köpt marängsviss tills ikväll så det ser jag fram emot också.
Ha en trevlig dag alla! Efter vattenbyten så ska jag hälsa på en kompis som krockade svårt i veckan. Hon behöver prata av sig chocken.
Trevlig helg alla! Vi hade massa kul inplanerat men så kräktes (ursäkta mig alla ni som är kräsmagade) lilltjejen i natt och vi fick annat att pyssla med. Men nu verkar det vara över så blir en (förhoppningsvis) lugn helg med just ingenting på agendan. Är också skönt.
Är det förresten någon som brukar se På Spåret på fredagkvällar? Mitt absoluta favorit-nöjesprogram alla kategorier! Höll på att vika mej dubbel av skratt när Elisabeth Höglund deklarerade, på sitt typiska sätt, att hon tappat sin kindtand precis innan sändning 😂
glad alla hjärtans dag!! ❤️
själv sitter jag i sängen och har åkt på magsjuka😓
inte så kul heller när killen och jag myste på bio när man känner att man plötsligt måste….. och där rök hela helgen…
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Brrrr! Usch vilken rysare!
pinsamt till 100% kan jag säga😞
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Ja fy, det kan jag tänka mig.
Jag känner igen mig i det där, Sarah97. Jag kan säga att du är inte ensam om händelsen, p.g.a min sjukdom har det där hänt mig hundra tusen gånger och lite till i olika offentliga sammanhang. Biosalongen har jag bockat av många gånger. Jag tycker inte du ska skämmas, det var ju inte så mycket mer än vad det var egentligen. Alla har haft magsjuka någon gång och varför ska man skämmas för det egentligen? :) Krya på dig! 🌺
Någon annan än jag som bänkat mig vid tvn för att mysa till melodifestivalen? Så himla mysigt tycker jag :)
åh tack! just nu vill inte resten av familjen ha med mig o göra så jag hör melodifestivalen genom våra silkes tunna väggar.( på både gott och ont hehe) min sju åriga lillebror gillar ojojojoj låten😂haha
men ush att det har hänt dig såpass många gånger att du har en check lista mimåne. om jag får fråga… vad är det som orsakar detta då??
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Jag är kroniskt sjuk i en del sjukdomar som kan göra att jag plötsligt blir väldigt illamående. Det kan hända var som helst när som helst, och ja, haha så har det varit också ;) Men jag skrattar mest åt det, det har ju blivit en del komiska situationer när man tänker på det såhär i efterhand. Jag tycker inte att det är pinsamt alls (fast då skäms jag sällan också, varför ska man skämmas för fullt mänskliga och normala ting?) Jag tänker att, "Ska det här hända någon så kan det väl lika gärna vara jag som ska drabbas, jag som ändå inte bryr mig och så besparar jag eländet någon annan skulle ha upplevt"
annars hur jag är i mitt sätt eller mig själv är jag lite väl självsäker och skäms inte över något jag säger eller gör…(vilket enligt många är väldigt ohyfsat)
men när man sitter brevid människor i en tyst biosalong och jag plötsligt 🤮.så känns det lite pinsamt och jag skäms över att jag som hade lite ont i magen tidigare inte gick ut,utan trodde att det skulle gå över… som tur var så hade jag en popcornskål,men tur i oturen att den var gjord av tunt papp så det börja droppa…
ok ok jag behöver inte gå in i detalj. men jag antar att sånt här kan hända vemsomhelst och att jag faktiskt bara är människa..
det är bra att du inte tar på dig en massa skuld och skäms mimåne, jag har också en sjukdom,fast psykisk. som inte gör att sånt här händer då och då utan som gör att jag säger högt ut på stan att jag är kissnödig utan att skämmas……
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#74 Det där känner jag igen. Jag kammade min hund för 2 helger sedan och det var inte lite hår jag fick upp. Man fattar aldrig hur mycket hår de har egentligen för man får ut mer hår än vad som man tror sitter kvar.<
Tur är att trots sin höga ålder är tålmodig och ligger snällt medan man håller på i ett par timmar med håret.
så sant Jens,så sant…
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Men jag kan känna att det rör sig om en annan känsla en pinsamhet, snarare att man kan känna medlidande för den som t.ex råkar sitta bredvid en. För det blir ju en lite olycklig situation, det finns ju de som t.ex är extremt känsliga för sånt här eller t.o.m har fobi för det, men det är ju ändå fall som sticker ur mängden och inget som folk i vanliga fall är/har. Jag tror folk runt omkring en också upplever samma känsla som man själv gör, medlidande. Men det är åtminstone ingen som blir skadad eller liknande :)
Magsjukan harvi, tack och lov, klarat oss undan hittils och jag hoppas det förblir så.
Inge roligt när 9 ungar samt gubben skall igenom samma sak, jag å andra sidan brukar sällan drabbas. Jag har nog blivit så immun vid det här laget så ingenting biter på mig längre känns det som ;)
vad skönt Rovfisk! men jag antar att det är du som blir butlern i huset när sånt här inträffar?
själv måste jag dokumentera allt jag tar på.. och mina händer är röda pga av all handtvätt.. ja det är inge vidare men jag är på bättringsvägen, ingen "incident" sen ifredags kväll
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Jo, det är ju jag som får dra hela lasset, för blir en sjuk, då följer de andra efter ganska snabbt, oavsett hur vi än försöker isolera de som är sjuka. Vi har bara 2 toaletter och de skall delas på 10 pers, så smittspridning är omöjligt att undvika.
Men hela kåken brukar lukta som en hel sprit och tvål/ såpa fabrik vid sånna tilfällen
#103 Hehe, min bästa kompis i magsjuketider är Klorin. Älskar Klorin! "Mamma det luktar simhall i badrummet" säger barnen 😃. Tycker det är svårt med bara 6 pers att isolera smittan!
Härom natten fick jag ett sånt adrenalinpåslag när lilltjejen kräktes att jag inte kunde sova sen. Förr fick jag nästan psykiska problem när barnen blev magsjuka men det har gått över och så fick jag ett litet "återfall". Satt uppe och läste för att skingra tankarna men det gick sådär. Tillslut var jag så stressad att jag började må illa av den orsaken och tänkte att nu åker jag dit. Galet vad man kan jaga upp sig själv 😛
Imorgon är det back to work. Har varit borta en hel vecka! Och med helg emellan så känns det som en evighet!
I kväll under vattenbytet i ena 54 literskaret så gjorde jag som jag alltid gör. Jag gick ifrån toaletten under tiden hinken fylldes på med nytt vatten, för att göra något annat lite snabbt (multitasking😉). Efter en kort stund började min katt Frans att jama som en tok i toaletten. Jag sprang dit och det var sekunder ifrån att börja svämma över. Tänkte inte mer på det, utan fortsatte med att fylla på karet. Under de två nästa rundorna jag fyllde på vatten så gjorde Frans precis samma sak, han började jama, och jag gick dit och såg att det var påväg att börja rinna över. Så jag har tydligen inte bara en helt vanlig ragdoll, utan en mycket välfungerande översvämningssensor🐱
Haha! Fantastiskt!
Den är dagen blir inte så lyckat. Jag har hostat och hostat hela jävla natten. Nåväl vid 4:00 tittade jag på klockan och tänkte att nu har jag en timme och 20 minuter på mig att sova innan jag ska upp. Jag SOMNADE ! Med lite sömn så drar jag iväg till jobbet och försöker jobba så gott jag kan….
Låter inge kul :(
F*n utbeordrad inatt igen :( Varför kan inte kommunen se till att det finns vikarier nog att täcka upp passen 🥶 Vi som jobbar får jobba ihjäl oss istället 😓
Kortsiktigt tänkande det där. Visst, det löser den akuta personalbristen men sen när alla går in i väggen pga utmattning kan vi snacka problem. Som kostar väldigt mycket mer än vikarier. Hoppas du får en bra natt på jobbet i alla fall!
Jag känner igen det där Fjordell. Jag hade fram tills nyligt en jätte dålig vattenslang som jag bytte vatten i akvariet med. Den vek sig hela tiden så att det blev stopp i slangen på tusen ställen. Det här höll min birma koll på. Vattnet gav ifrån sig ett porlande ljud när slangen vek sig och han blev då helt till sig!
Nu har jag köpt en ny slang av bättre kvalite men han sitter ändå alltid i hallen och lyssnar intill slangen när jag byter vatten😃
Min andra katt sitter vid änden av slangen och håller koll på allt som kommer ut till avloppet. Det är såå kul att jaga blad eller annat skräp som kan följa med ut i strömmen!
För några veckor sedan ville svärmor beställa räkor till sitt nano på 19l. Svärfar skratta åt henne o undra va hon skulle ha räkor till, ( han är förövrigt akvariefantast och har några akvarium, fick mitt 80l av han). När jag var där med sambon för några dagar sen så va både svärmor o svärfar helt till sig, en av deras räkor går med rom! Får sen höra att svärfar kikar i räkkaret ett x antal gånger om dagen för o se om dom växt, äter osv haha 😃
Nu behöver jag bara få sambon att bli lika intresserad 😈
Vad härligt med så nära familjemedlemmar som också är intresserade. Det blir så mycket trevligare när man får dela det med någon :)
#110 Ja men eller hur 😕 Natten var väl lugn iofs, inte s¨å många larm, men jag gjorde illa ryggen lite, jag måste ha fått nån konstig vridning när vi gjorde lägesändring på en ganska tung vårdtagare, för efter det kände jag att jag först blev "trött" i ryggen och efter en halvtimma-timma började det göra ont.
problemet är ju för kommunen att de blir dyrt för dem att beordra ut oss ordinarie också, det kostar mycket pengar, och särskillt på natten. jag har är utbeordrad två nätter på raken nu, så de två nätterna kostar kommunen drygt 5000 kr. Det är det som kommer att läggas på min lön i Mars, iofs, aldrig fel med extrapengar, men samtidigt blir det jobbigt också, för jag har ju mitt vanliga schema som jag skall följa utöver det här.
Jobbigt med ryggen. Vad gör du då? Har ni också det här med LISA? Vi måste skicka LISA-rapport inom 24 timmar om det händer nåt, egen skada eller andra incidenter med barnen el personal (jobbar i skolan).

Gah, blir så frustrerad, varför kan aldrig ett akvarie man ser på stan vara tillräckligt stort för sina invånare? Häromdagen såg jag ett åttakantigt med bl.a scalarer som såg alldeles för litet ut (från en akvarieuthyrningsfirma, de borde veta bättre), idag ett kar på en pizzeria med fiskar som såg alldeles för många och stora ut för sitt utrymme. :( Inte konstigt att privatpersoner ofta sitter med för stora fiskar för sitt kar när det är vad man ser ute på stan. :(
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jo vi skriver "avvikelse" som skickas in till kommunhälsan, vart det tar vägen därifrån vet jag inte.
Sämsta dagen på länge för min del. Min kampfiskhane Sterling (favoriten…), som jag lånat ut till en vän för lek, har dött idag. Vännen övervakade dem inte ordentligt och lämnade dem utan tillsyn. Honan har troligen jagat runt Sterling så att han krockade med något (antagligen glaset) och bröt nacken. Jag är helt förstörd😢

beklagar Fjordell :(
På förmiddagen så var Oliviahack förbi och hämtade en massa endlers och snäckor hos mig och hon hade med sig en liten cordi-valp! Såååå söt och min gamling till hund blev så glad över att få träffa lilla valpen =))
#118 Nej vad ledsamt 😢
#118 åh nej! Så hemskt! :(
Väldigt tråkigt fjordell. Såg inte ditt inlägg förrän de andra skrev och beklagade.
#118 😢 Förstår att du blev förstörd, beklagar 😢
#121 Visst är det roligt när gamlingarna lever upp och blir som valpar igen 🙂
Ja, verkligen och de märker ju direkt att det är en valp de har framför sig och blir som ett barn och är otroligt snäll.
Gráttis till ett silver igen… Nu hoppas vi på att det blir en fin valör för herrarna som pågår just nu…
Silver? Vad då för silver?

Jag gissar på någon form av skidsport, mor och far sa att det var mycket skidor att titta på idag. ;)
Medis på akvariefisk.
Jaha okej! Jag är så långt ifrån sportintresserad som man bara kan bli, så inte konstigt att man inte hänger med i svängarna här.. Usch fy bubblan på sport, jag håller mig till fisken!😃
Det blev inget för herrarna, tyvärr och jag får trösta mig mig att se på en film på eftermiddagen.
Skidsport på tv tar mig tillbaka till barndomen när tv'n stod på hela dagarna på helgen och vi tittade på både alpint och längd. Det var så mysigt!
Håller med minemå, sport är inget för mig
Det var precis likadant hos oss Sarah E, förutom det där "mysigt". När det var skidåkning på tv så var allt annat oviktigt. Mamma och pappa till och med åt vid tvn och jag hatade det. Jag tyckte de var såååå himla tråkiga som inte ville leka eller göra någonting utan bara satt vid tvn!
Aj då Mimåne. Jag förstår att det var jobbigt för dig. Jag är inte överdrivet sportintresserad själv men skidsport är trevligt att titta på. Däremot tittade min pappa på tennis en hel del. Det var ju dötrist :)
Ja finns det något tråkigare än tennis att titta på….. 🤪
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hehe fick se lite akvariefiskar i en gammal favoritvideo =)
Kanske det inte är så många som känner till låten men jag gillar den så mycket.
Idag kom jag hem med en guldancistrushane, en svart ranchu, massa fryst artemia och ett 20 liters nano! Today was indeed a great day!
Jo men jag undrar om det är någon annan som också tycker det är en bra ide?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Jahapp, inhandlade 15 st platy idag och 4 st Sajicor.. =) Nu är det färggrannt igen i karet.
Så arg !!! Beställde av privatperson 10 st rosa posthorn, men fick hem 5 rosa resten va leopard och röda.. Nu svarar inte personen o har blockat mig…
Kontakta mig via PM och säg vem det är så ska jag se vad jag kan göra.
Jens de va via facebook :/
Jens de va via facebook :/
#141 Hade absolut varit en bra ide tycker jag.
Ibland är det ju så att man har frågor kring en tråd men det är ju lätt ibland långa diskutioner gör att tråden blir svår att följa för övriga.
Ok Dexterr.
#142 Oj så många platys! Känns nästan som att jag behöver ytterligare kar så att jag kan ha platy också.. haha. Men vågar inte riktigt efter alla tråkigheter med butiksguppy.
Ja det blev en del men jag tyckte de såg så bra ut så jag chansade och hoppas på att de får ett bra och långt liv. 🙂
#150 Håller tummarna!👍
Håller tummarna för att det är friska individer du har fått tag på Jens :)
Själv har jag haft lite panik under fredagen och lördagen. 40 litern började läcka, så det blev till att få upp fiskar, räkor och alla miljoner snäckor. Få ner dem i bytter och sedan försöka få tag på ett mindre akvarium lite akut. Fanns ingen privatperson som hade, så det blev till att ringa runt på djuraffärena, DK hade kampamj på ett 54 liters komplett, 499 kr.
Ut dit och köpa akvariumet, sedan hem och fixa. Körde igång pumpen i ett av de andra akvariumen ( satte den långt ner och rotade runt lite i sanden för att få upp massa bös som pumpen drog in ;) )
Fiskar och snäckor mådde bra i sina byttor, så jag tog mig tid att måla kortsidorna och ena långsidan svart på akvariumet. Fixade med grus (svart sand som jag hade fått tag på) inredning och växter. Fyller upp akvariumet och tänkte börja flytta tillbaka fiskar, räkor och snäckor, då säger det Krasch, det nya akvariumet spricker ovanifrån på framsidan 😮 Massa vatten på golvet. Jahapp, leta efter syrestenar till stackarna som går i byttor, för naturligtvis var butiken stängd så de får vara i sina byttor tills dagen efter (igår alltså).
Åkte ut direkt när DK öppnade kl. 10 och fick ett nytt akvarium. Samma procedur med målandet av kortsidor och långsidan. Ner med sanden ( lade även ett tunt lager av den gamla sanden så det täckte botten, för bakteriernas skull) Inredning och växter igen då, flyttade tillbaka pumpen (den har gått hela natten i ett annat akvarium)
Jag satt ungefär en halvtimma och blängde på akvariumet innan jag började fylla på vatten . Maken och ungarna fnissade lite åt mig, och tyckte att risken att ett till spricker är minimal. Så jag började fylla väldigt försiktigt, det tog tid men det sprack inte den här gången. Så nu är det fyllt och klart, och det har inte spruckit än.
Idag skall Sjoestedtin flytta in där. Så jag hoppas de kommer att trivas i sin nya lya, och hanen får ha stjärtfenan ifred för en elak guppyhane ;)
JISSES det här blev ju en hel roman ju 😮 Ni kommer väl att somna innan ni ens har börjat läsa 😊
Jösses vilken pärs du har varit med om! Det är inget man vill uppleva. Jag själv tog det väldigt lugnt igår men idag på förmiddagen så har jag tömt ena nano-akvariet för det var så mycket alger så att jag storknade så det blev att rensa det så nu är den fin igen utan vatten, soil m.m. men jag vet inte vad jag vill ha i det ännu så jag avvaktar och funderar på det.
Sedan har jag fixat och donat i de andra akvarium som jag har och känner mig lite trött. Förstår inte att man orkar med mer än 4 akvarium! Det är så mycket jobb med det och jag har tankar på att köpa ett ytterfilter till ett 63 L akvarium.
Killies är perfekt till ett nanoakvarium ;) Eller kanske några snäckor eller räkor :)
Jag skulle ha gjort vattenbyten i de andra akvariumen ig¨år, men det fick vänta. Det blev ett byte i ena 100 litern, där Sjoestedtin går inkvarterad, men det var mest bara för att jag tog 20 liter av det vattnet och hedde i nya 54 litern ;) Skall försöka göra VB i de andra idag, annars blir det nästa helg, jag jobbar Måndag till Torsdag den här veckan 😓
Mina föräldrar ska sluta med sitt akvarium på 120l. Så då ska jag få deras :) Kommer troligtvis inte ha kvar det på 80l utan alla i det karet kommer få flytta till större :)
Vilken rolig tråd! Vilket initiativ.
Jag har inte varit särskilt aktiv på länge, finns orsaker till det. Så roligt att se så många projekttrådar, nya profiler och så mycket aktivitet 🙂
Jag börjar känna akvariesuget igen, att göra om några och att återigen försöka ordna och rätta till problemkaret. Om jag får tid kanske jag gör en tråd om det, finns många intressanta alger i det och säkert några diverse andra levande organismer ;)
Men som sagt är tiden lite begränsad av en snart fem månader gammal son.
Än en gång så roligt att det är full fart här inne :D
Välkommen tillbaka pluntan =))
Grattis till bebisen! Förstår att akvarierna har kommit i andra hand :)
Välkommen åter pluntan och grattis till sonen!
#156 Välkommen åter, och grattis till sötnosen!🌺
Tack :D
Go ni e :)
Fy så äckligt det är att vara ute på promenad med hunden den här årstiden.
Jag förstår inte, varför inte hundägare kan plocka upp efter sina hundar och sedan slänga påsen i soptunnan. Och plockar man upp så ska man för guds skull INTE lämna påsen på gångvägen!! Nu ligger det fullt med skit överallt att både hund och jag trampar i det och inte blir det trevligare av att se en massa fulla bajspåsar skärpa vid vägarna! Usch och fy så äckligt!
#162 Håller med, det ser riktigt illa ut nu när snön tinar bort😕
Ja gå inte strandpromenaden fjordell… Den är hemsk just nu! Jag tycker det är så orättvist också för oss som kämpar och försöker hålla rent. Fast vi gör det, så får vi med hundar ändå inte gå på fina, fräscha ställen som t.ex Grisberget, utan vi är bundna att gå i andras skit.
Idag har det dessutom kommit en påse här utanför min lägenhet på vad som sommartid är gräsmatta med lekplats för barn, mitt på området bland alla husen. Fast sophuset är inom synhåll? Vem tänkte människan skulle plocka undan det till sommaren, gräsklipparn??
Jag tar bilen, åker ut i skogen och går där istället. Inatt frös det ju på så nu är skoterspåren hårda och bra att gå i.
Jag har drabbats av akvariesjukan… Jag lovade mig själv när jag införskaffade mitt lilla 48l att det bara skulle bli det. Men nu är det knappt startat och jag har massor av idéer till nästa (som jag inte ska köpa). Jag har inte plats, fast å andra sidan om man håller sig till små kar så kan man ju knö in ett här och ett där…
Haha LinaLj, man får inte nog ;))
Hos oss är folk värdelösa på att plocka upp, så dåliga att några stackars pensionärer går o plockar upp efter andras hundar…
Det är så tråkigt när det blir så.. Att någon annan ska behöva städa bort det.
Jag undrar vad dessa människor som lämnar allt efter sig tänker? Hur resonerar dom? Lathet tycker jag inte är en ursäkt, för då går man väl inte ens ut men en hund från första början. Var tror ni?
De bryr sig inte helt enkelt. Egoism kallas det. Det är vidrigt hos oss också. Här är det så att direkt det kommer minsta lilla snö så struntar folk i att plocka upp (som om det inte finns bara för att man kan sparka lite snö över?!? Är det intelligens eller?) och sen ligger det kvar i slemmiga små högar/pölar när snön smälter. Vet inte hur många gånger jag stått i hallen och kollat under alla barnens skor för att se vem som trampat i skit och tagit med sig stanken in. Äckligt!! Puh, så, det var dagens lilla anfall :) Bortsett från det så har vi haft en underbar dag med strålande sol. Då är jag glad för mitt jobb som fritidspedagog.
Här ute på landet är det inte så farligt men kommer man in i byn så är det illa 🤢. Något komiskt är det att mest oupplockad skit är det inom en två meters radie av hundpapperskorgen, det säger en del…
Men varför plocka upp det i påsen och sedan lämna den på marken?? Det är ju totalt obegripligt. Här uppe i backen är det någon som verkar ha som rutin att låta hunden göra sina behov och sedan lämna det i bajspåsar. Jag räknade till över 30st påsar på en och samma plats. En hängde till och med i en björk…. ?
#172 😂Dagens skratt, bajspåse i björk… Någon som längtar till jul kanske?
Jag begriper inte varför man skall plocka upp efter hunden, och sedan slänga påsen i skogen. Då är det väl för f*n bättre att låta det ligga kvar, då försvinner det i sinomtid iallafall, men en bajspåse blir kvar och förorenar naturen istället.
Jag skall erkänna att om hundarna bajsar inne i skogen, långt från stigen/ vägen, då plockar jag faktiskt inte upp efter dem. men gör de sina behov efter vägen, gångvägen, stigen eller var vi nu går, så plockar jag alltid upp och kastar i soptunnorna.
Jag är som Rovfisk när det gäller hundbajs.
Ja att den fulla bajspåsen ens kom upp dit i björken? 🤦♂️ Människan måste ju ha menat att kasta den vid vägkanten men missat lite så att den flög upp i björken och fastnade. För den var inte nåbar från markhöjd.
Det är sjukt kul att bajs kan röra upp så mycket känslor (inte minst hos mig själv). Det är i sanning ett i-landsproblem.
För övrigt tycker jag också att det är helt ok att lämna bajset ute i skogen. Det är ju när det ligger på asfalten och precis invid gångvägar/stigar som det är ett problem.
#176 Man får konstiga bilder i huvudet….
Jag har varit dålig på att ta in informationen men varför förbjuds dessa 'selfie-pinnar' allt mer och mer ?
Ja det var en bra fråga Jens. Hm.. Jag undrar vad som är så farligt med dem att de behöver förbjudas.
Vad är selfie-pinnar?
En selfie pinne är ett redskap som slog igenom stort och blev jätte populära. Plötsligt har de börjat förbjudas lite här och där. Redskapet, selfie pinnen, används som en förlängd arm där man placerar sin mobil när man ska ta en selfie, för att få en "större" bild på mer än bara nyllet.
Vaaa?!?! Vilken galet knäpp produkt, haha!!

Om man berättar om projekt för andra så är det större chans att de blir av, därför berättar jag för er att jag ska tova klart den här posthornssnäckan i helgen. ;)
Medis på akvariefisk.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inatt hoppa min kanin Kenzie upp i sängen för första gången sen han blev helt blind. Han är en riktigt sällskapssjuk liten buse som älskar kel och har svårt att sitta still.
En liten video på Kenzie och Fjant när dem leker tagen när Kenzie fortfarande hade bra syn på ena ögat.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#185 Gosig posthornsnäcka :)
#182 och #183. Vet att moderna museet i sthlm förbjuder selfie-pinne i deras lokaler. Har även hört att den förbjuds i vissa festivaler också.
Nu förstår jag lite bättre varför det förbjuds just i museet och det är på grund av att den 'sticker ut' en bit och risken för att den ska rispa konstverk eller stöta till ett konstverk är mycket högre när man har den till hands.
Då kan man förstå att den förbjuds i festivaler också för att den kan användas som ett handgemäng.

Du milde! Jag tror knappt mina ögon!
Men oj vilken söt liten kenzie kanin! Så vacker! Är det någon speciell ras?
Jag tycker det är lite roligt faktiskt, Sarah E, att du har missat pinnen helt. Hur är det ens möjligt?😃 Den syns överallt i sociala medier, läser du en tidning så som dagstidningen eller en skvallerblaska så syns den där av både privatpersoner i omnejden eller av stora kändisar borta i "Hollywood". Den används också flitigt som ett skämt i olika tv program där programledare ska ta en selfie under sändning. Listades som årets julklapp gjorde den också.
Hur är det möjligt att du lyckats undgå denna produkt?😃
#191 Jag fick bara veta vad det var för något eftersom jag såg en liten snutt reklam (tror det vara från 3) i julas där de skulle rimma om en sådan där pinne. Ändå jobbar jag inom it 😂
Ja du Mimåne, jag inser att jag avslöjat mig själv som en ganska ute person, haha! Har varken fb, instagram eller ngt annat. Läser endast DN, ser nyheter och en och annan brittisk deckare på tv. Undviker TV4 så långt det går för jag hatar reklamavbrott. Fast jag är inte så gammal som jag låter ;)

Åh vad fin!!
Jag måste erkänna att jag är också vad du kallar en väldigt "ute person" som inte håller mig särskilt uppdaterad och hänger med i svängarna. Men däremot så ser jag gärna på tv4 och jag gillar reklamavbrott. Jag tycker det är snällt att de har dem. Min tid går otroligt fort så jag tycker givetvis att reklamerna är alldeles för korta, man hinner ju knappt gå på toa eller göra en macka under tiden. Och jag har alltid såå mycket att göra. Jag gillar inte alls t.ex svt1 som aldrig har reklamer i sina tv-program. Inte ens en enda reklam under ett program. Tycker de verkligen att man ska sitta i en och en halvtimme och se melodifestivalen utan att få göra ett enda avbrott?! Tänk om man blir jätte nödig, magen kurrar eller om man behöver mata fiskarna… 😐
:)
#190 Tack =D Han är en angora kanin. Man får världens mjukaste ull av dem och de måste klippas minst vart tredje månad då deras päls växer ca 1mm per dag.
Oj, det blir en hel del päls kan jag tänka mig. Men så söt som han var så är det säkert värt det :)
#199 En angora med bra päls ger tillräckligt med ull på ett år för en stickad damtröja.
Oj, det var inte dåligt gjort😃
Så söt tjejen är! Det var kul att få träffa henne IRL =)
Men hur svårt kan det vara!? I DN idag skrivs det om hur jämställdheten inom barnomsorg och skola inte förändrats på 17 år. Det är fortfarande mest kvinnor som söker till utbildningarna. Och nu skaan tillsätta en expertgrupp som ska utreda varför! Det finns ett uppenbart svar på varför som alla redan känner till. Lönerna! Höj lönerna till samma nivå som civilingenjörerna så är problemet snart avhjälpt. Nej, för istället ska vi betala för en dyr sk expertgrupp och deras utredning. Jag låter hellre mina skattepengar gå till höjda löner inom barnomsorg, skola, polis och vårdyrken.
Undra förresten vad experterna i denna utredning har i månadslön för att utreda en fråga där svaret är uppenbart :P
Jag stänger tråden för nu börjar det bli lite segt och trögt …
Den nya tråden hittar ni här: Babbeltråden #3