Nitrittester
Hej, jag hade en platy i ett litet kar, hennes fjäll reste sig och hon dog snabbt därefter, jag misstänker nitrit och även om det inte är det så vill jag ta nitrittester på karen, vet någon vart man kan köpa bra tester?
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Akvarie Lagret, har bra tester.🙂
Djurälskaren 
Det är för långt att åka! :C
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Från dig tar det bara ca 20 min, så om du vill ha bra tester så är det värtatt ta en sväng dit.
Djurälskaren 
20 min? Det e typ 30! Jag orkar inte x.x Det finns så många butiker närmare, vet du inte om nån av dem har?
om fjällen reser sig ska man isolera för det är en av de klassiska symptomerna på bukvattensot som är mkt smittsamt, jag har aldrig sett eller hört om resande fjäll av nitrit, vet att det stod i en tråd nyligen om nitrat men det ställer jag mig fortfarande tveksam till då det krävs så himla höga halter o enbart vissa fiskar är känsliga för just nitrat.
vad gäller nitrittest så ska du absolut ha ett hemma om du inte kan se det på dina fiskars beteende, du köper i vilken zooaffär som helst, eller på nätet, det enda jag vet är att du inte ska köpa en förpackning som är gul o orange då det är ett missvisande test som alltid visar nitrit, annars är tetra o seras bra tester, tänk på att köpa dropptester =)
Okej, vad bra. Hon var isolerad och bodde ensam. Hon flyttade dit innan hon visade nån symptom, så ingen är förhoppningsvis smittad.
Det man ska satsa på är dropptest, de flesta zoobutiker har dropptest för just nitrit.
Angående resta fjäll så behöver det inte vara bukvattensot, även om det är det vanligaste tecknet, det kan även vara nitratförgiftning och vissa andra sjukdomar som får fisken att svullna.
Och vart kan man köpa nitrattester?
#8 i nlägg #7 så skrev lina att det går att köpa i de flesta zoobutiker
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
Hon sa att man kunde köpa nitrittester i butiker men inte nitrattester.
De flesta har oftast både och, jag har köpt både och hos arken zoo till och med, även dessa 6in1.
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
försök att undvika stickorna för de är inte alltid så pålitliga
Ok
Och hur mycket kostar dem?
#15 Tror jag betalade 110kr, räcker långt.
nej nej nej nej borhan! det är just det testet om inte är pålitligt! byt!