Snäckfarmen
Här ska odlas Posthorn-snäckor! 😃
Experiment för att se om man kan hålla tillräckligt bra vattenkvalité med massiv överfiltrering trots stort biotryck. I princip är hela vasen ombyggt till filter. 😎

5L IKEA-vas, Micropump 300, biobollar, filtermatta.

Vatten, grus, 5W värmare & 40 små postisar
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Hoppas du lyckas!👍
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Var borta ett par dagar och när jag kom hem hade jag intressant nog skyhöga nitrit-värden men inget mätbart ammonia. Är väl ett tecken på att cyklingen kommit halvvägs antar jag. Byter normalt 50% var tredje dag eller så för att inte värdena ska bli så illa att de börjar krypa ur tanken :) Gud vilka skitmaskiner de är om man matar dem!
All form av snäckor är verkligen skitmaskiner så jag kan förstå att du hade problem "72mm".
haha ja frågan är om inte 5l är för litet för att få en bra miljö för precis som du säger så är de ena riktiga skitgrisar!
#4 Jo, det är det ju alldeles säkert. Men jag är som jag är. Vill absolut testa saker som erfarna säger "..men så kan du nog inte göra.." om 😎
Det är lite ett experiment i just hur stabilt/instabilt ett biologisk filter kan bli också. Jag har ju full kontroll över hur mycket mat som tillförs, jag har nästan noll växter och populationen ändras inte så snabbt, så parametrarna är ganska stabila.
Som det är nu måste jag ju byta vatten jämt o ständigt för att få till en acceptabel miljö, frågan är hur bra/dåligt det hela kommer fungera när all biologi är på plats i grus och filter.
intressant!
Väldigt intressant..
Intressant projekt 72mm och det kommer nog gå riktigt bra med en så stor filteryta som det ändå blir.
Vi får väl se. Det var ju tänkt som en ren mat-odling för dvärgkulan, men givetvis har det urartat till ett pseudo-vetenskapligt läroprojekt i vanlig ordning. Har kommit på att Posthorn (i brist på annat kanske) gärna lägger ägg på undersidan av Musselblommor. Detta är praktiskt då man kan flytta runt dessa lite som man vill. Jag brukar stoppa ner lite "befruktade" blommor till kulan så får han något att jaga när det kläcks :)
Nej, det är definitivt inte färdigcyklat. Idag hittade jag en snäcka utanför (piggnade till när den kom tillbaka i vattnet) och både ammonium och nitrit-värdena var skyhöga. Blev akut 80% vattenbyte.
Hoppsan!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Idag var värdena bra, men jag hittade ändå en rymling. Den var längst in i skalet och alldeles torr. Jag slängde i den för att se om den kunde komma igång igen om man tillsatte vatten :)
Det gjorde den! Jag vet inte hur länge den hade legat på land och jag tänker inte utföra några experiment, men jag skulle gissa på att de kan klara ganska lång tid utan vatten. De drar sig nog bara så långt in de kan och går i dvala i väntan på vatten.
Däremot så var hans kompisar inte så snälla, jag fick dra bort en annan snäcka som var på väg in i torrisens skal innan den piggnat till. Jag skulle tro att de äter varandra om de kan.
#14 Så gör jag ofta med mina äpplen! Hittade en som tagit sig ut i ett annat rum och legat där ett tag. Slängde i den och efter några dagar så sniglade den glatt omkring! ^^
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid