Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1064 ggr
nikz87
0

temperatur

Hej. Jag är ny här och har liten fråga.
Har nyligen startat upp ett 180 l akvarium och känner att jag har problem med tempen för i det jag har fiskarna i nu ett 54l ligger tenpen på 25 och i nya stannar det på 27.3
Har platy samt svärdbärare och en mal och samt yngel som jag misstänker är svärdbärare . Men hur som helst så är det som jag läst mellan 18 - 25 i temp för platy så hur ska jag göra vågar jag släppa i dom i det nya eller inte?
Tacksam för svar!

Sarah E
0

Hjälper det inte att vrida ner tempen på doppvärmaren? I mitt kar på 200 liter får jag vrida ner doppvärmaren ca 1 grad jämfört med hur varmt jag vill ha det. Så om jag vill ha tempen på 26 grader i vattnet så sätter jag doppisen på 25 grader. Och i mitt lilla kar med täcklock står doppvärmaren på 22 grader men det är 26 grader i vattnet. Du får pröva dig fram.

Sarah E
0

Och har du täcklock kan du testa att ta bort det. Då försvinner en del värme den vägen.

nikz87
0

Täck lock har jag tro det kallas det iaf. Hat doppvärmaren helt på minus just nu det minsta man kan ha kan inte vrida ner den mer..

Sarah E
0

Hm, och du vet att termometern fungerar som den ska? Skulle föreslå att du tar av locket om det går.

LinaLj
0

Vad har du för droppvärmare? Har du en som är för kraftfull så kan det påverka.

Sarah E
0

Eller är den trasig så att den står och bränner hela tiden?

kallepudas
0

Vad har du för inomhustemperatur?

Jag kör alla mina kar utom ett utan doppvärmare året runt……

72mm
0

#6 Jag tycker det låter som en trasig doppis. Är termostaten i den OK ska det ju inte spela någon roll hur kraftig den är, den ska inte värma över inställd temperatur för det.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

nikz87
0

Trasig tror jag ej då den är helt ny. tästade me att dra ur den nu så får se om det ändrar sig för det har iala fall sänkt sig i värme hadde 35 först innan jag skruvade ner.

Det är en Juwel 200 W som sitter tsammansi ett bioflow filter men som sagt plockade bort den nu.

nikz87
0

Kan ju kanske va lysröret också som värmer upp lite också så får vell se i natt när jag släckt ner. annars får jag köra locket av lite går ju att ta loss så delat i 3 delar.

:)

[Tinitusan]
0

tänk på att de flesta malar behöver lite varmare och bör inte gå i 20-22 grader

sauk1
0

Dela belysningsperioden i två, med en släckt avsvalningsperiod mitt på dagen.

nikz87
0

Kört utan doppvärmare i under natten och ner släck och då visade termometern 24.8 och sen när jag tände för ca 4 timmarsen så har det gått upp till 25.3 så ska iaf köra utan doppvärmaren iaf.

LinaLj
0

#13 Ja det var ju bra temperaturer. Jag har det lite kallare inomhus så mitt kar ligger mellan 16-18 grader utan doppvärmare.

nikz87
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp ligger kvar runt 25 ännu så har antagligen fått rätsida på det hoppas jag.

Ska verkligen bli kul att kunna få släppa över dom i sitt nya hem fast tänkte börja med platyna  och resterande senare för mina yngel är jag rädd om för det är första gången detta har hänt för mig och då har jag ändå haft fiskar i 5 år så verkligen lycklig  :) så lite därför jag skaffade nytt akvarium också för att fira lite och sen att det blir lite roligare med större och mer plats för dom :)

mimåne
0

Så roligt för dig :) Ynglen ser jätte fina ut, du tror inte de är redo att släppas ut?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

nikz87
0

ingen aning dom är ju fortfarande rätt små kanske riskerar att bli upp ätna än?

mimåne
0

Jag tycker de ser stora ut, jag hade nog släppt ut alla ynglen om det inte finns några större fiskar i akvariet. Vad har du för fiskar?

nikz87
0

Neontetror en leopard mal platy och svärdbärare misstänker även att ynglena är svärdbärare :)

mimåne
0

Då överlever de i akvariet :)

nikz87
0

Okej. tack för tippset då sa jag ta och släppa ut dom då :)