Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 20718 ggr
[vanja123321]
0

Hur får man bort vita prick?

Hej! nu MÅSTE jag få hjälp! jag har nyligen sett att min Svärdbärare hona har VITA PRICK SJUKAN (Eller nåt) hon har 4 vita svamp liknande prickar på stjärten, 2 på rygg fenan, och 1 på under fenan (under fisken) Men snääääääääälla hjälp mig att få bort det!

linn8
0

Aj då, sjukdomen smittar mycket så gå till en djuraffär( helst väldigt kunnig om fiskar ) och fråga om medicin. Hade sån medicin förut men det var ett tag sen så jag vet inte vad det heter. Mina fiskar (6/10 överlevde tackvare det.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[dynamitella]
0

Gå till affären, köp exempelvis protozin och följ förpackningens instruktioner :)

Lycka till!

[vanja123321]
0

Tack! <3

[KiwieMie]
0

Skulle rekommendera att du försöker undersöka vad det är som har stressat dina fiskar :P stressade fiskar får mycket, mycket, mycket enklare vita pricksjukan - dem flesta fiskar som får det får det p.g.a stress.

[Jens]
0

Det behöver inte bara vara stress som orsakar vita prick eller mjaa det beror på hur man ser det. =)

---

Vanja123321

Vid kraftiga vattenbyten eller vid felkoppning så kan vita prick uppstå. Det är väldigt lätt att få vita prick när det blir extrema kalla förhållanden som t ex vid vattenbyten så det är bra att tänka på att inte hälla i för kallt vatten i akvariet.

Nedkylning vid frakt av fisk där graderna kan sjunka fort från butik till hemmet kan också leda till vita prick.

Så 'stress' är det ju alltid vid vattenbyten eller felkoppning eller vid leverans. Det förstnämnda borde inte vara det eftersom fiskarna brukar vänja sig fort att sådan sker om vattnet inte är för kallt.

IdaStranne
1

Hade Vita Prick på en av mina Svärdbärare som läkte för bara någon vecka sen. Hon fick bo i ett 30l "karantän" kar som jag skötte precis som alla andra kar men gav henne 2 saltbad per dag. En liten halvliters glasburk med vatten o akvariesalt (lite mer än rekommenderade mängd) som hon doppades 2-3min per gång i 1 vecka sen var det helt borta och hon var mycket piggare och så efter det, åt som en gris med ;)

Har henne fortfarande i karantän karet ifall hon fortfarande bär på smittan :)

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

[figge72]
0

I med medicin, så ser du resultat efter ett par dagar.

Använde själv Protozin i mitt kar för ett par veckor sedan.

Alla fiskarna överlevde!

Tänk bara på att flytta räkorna (om du nu har sådana förstås) till ett eget kar innan, dom tål inte medicinen….

[vanja123321]
0

Okej! Tack så HEMSKT MYCKET! Jag har inga räkor, jag har 3 posthorns snäckor :) Men hennes fjäll har börjat lossna :(

Sussi_67
0
Kan man sätta i den  medicinen i hela karet ( 100l )?
OBS Har mycket små bebbor däri oxå, de kanske blir för starkt för dom? Nån som vet?
[Tinitusan]
0

fast är du säker på att det är vita pricken o inte bara vanligt svampangrepp? vita pricken ser inte svamaktigt ut?

[worzak]
0

#7 Gäller det all räkor eller…