Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: vilken-fisk
Läst 1422 ggr
Börje Bus
0

Vad är det för ciklid jag har? (bild)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick en spontan idé att skaffa ett akvarium med lite ciklider runt 2005.  Köpte en vad jag trodde var zebraciklid i samma veva. Den var runt fyra-fem centimeter då. Hade ett flertal ciklider, mestadels lite större, typ decimeterstora. Denna yngling fick det tufft, då dom andra pickade på honom hela tiden, men han stod på sig. Sen börja han växa så det knaka. Plötsligt efter något år så vart han kanske 12-13 cm och blev otroligt aggressiv. Han fimpade dom andra på några dagar. Den enda han skonade var en plecostumus-mal (tror jag den heter). Han är otroligt folkilsken och försöker hugga så fort man stoppar ner ett finger. Han älskar chips och ostbågar. Men verkar "vegetarian"  så köttbullar äter han ej. Han får ciklidpellets och lite chips när det är fredagsmys. 

Bifogar en bild. Bilden är tagen i mitten av 2007. Den orangea fisken i bilden tog röjde han ur vägen ett par dagar senare. (jag hade en hona till honom som jag köpte samtidigt. Men hans skonade ingen, utom malen) Fisken lever fortfarande och stirrar psykotiskt mot mig just i denna skrivande stund. På bilden från 2007 var han kanske närmare 20 centimeter. Nu är han runt 30cm+.  Han lever ensam, tillsammans med malen som också den blivit över 30 cm. Akvariet är på ca 400 liter. (Har bättre och nyare bilder, men på en annan dator)

Vore tacksam om någon kan reda ut detta, då jag grubblat över vad han är för nåt i nästan tio år. (Är inte så insatt i akvariefiskar egentligen. )

kallepudas
0

Kan det vara en "Plecodus Straleni"

Får inte ihop det med att din är 30+  men för övrigt är det rätt likt….du får bedöma själv här en länk till den jag tror är misstänkt:

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=734

Hells Angel
0

Jag vet inte om allas färger ser lika dana ut eller om dem ändras med åldern eller så, men annars har fisken i länken vit huvud och tjockare vita ränder.

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

TccT
0

Tilapia buttikoferi. Men mata med annat än godis.

Börje Bus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger till en nytagen bild. Jag tror det är en syd-amerikansk ciklid, dock inte helt hundra på det.  Den saknar en sån där "tänkar-panna" som många större afrikanska ciklider har. Men den är tämligen lik fisken på den länkade bilden, men storleken stämmer inte då den sägs bli runt 15 cm, enligt infon i länken. Min är betydligt större än så… Sen är han ingen köttätare. Insekter går naturligtvis ner med god aptit, men inget mer animaliskt än så verkar det. Han har bra kraft i bettet. Jag har fått ge upp att använda glastermometrar. Dom krossar han rakt av så fort han upptäcker dom.

Börje Bus
0

Tycker att mönstret inte stämmer riktig med Tilapia. Men kan ju kanske stämma, med storleken och så…. ?  (

edit: Det är en Tilapia! Hittade den här youtubelänken och det skulle kunna vara min firre. Superaggressiv och storväxt! 

https://www.youtube.com/watch?v=Q1VvR0re4GA

kallepudas
0

Gott dt löste s med artbestämningen.

Vilket monster du har i karet Börje🙂

[Udoon]
1

Varför skulle du ge den chips och ostbågar😮 ge riktig mat till dom istället för att plåga på det viset.

Börje Bus
2

Ähh, vadå plåga.. det är en levande varelse i sina bästa år som dessutom aldrig varit sjuk eller vissen till humöret under dessa tio år jag haft honom. Självklart skall min firre också få äta nåt gott under fredagsmyset! Han ser lagom munter ut dom dagarna han får havregryn. Precis som dom flesta andra. Han äter grynen men det är ju inte så han slår runt av matglädje. Men hans basföda är ciklidfoder i pelletsform. Dom gillar han rätt mycket.  Chips får han bara när jag skall dricka öl. 

Men det som jag tycker är fantastisk med honom, är att jag verkligen märker att det finns intelligens hos honom. Han minns och kopplar samman föda etc innan han jag delat med mig till honom. Det räcker han ser att jag äter ur en chipspåse så är han framme och gör allt för att påkalla min uppmärksamhet så att han skall få lite götta. Som vilken jycke som helst. Det bevisar att han minns och kan knyta samman det han ser med en positiv förväntan. Eller när han använder en fritt hängande doppvärmare som slag-säck. Jabb in i glaset, jabb, jabb, jabb pang -pang - pang. I timmar. Sen är det detta med våldet han utövar. Gör man rent och är nere med händerna så får man snart en minnesbeta om man inte är uppmärksam på var man har honom någonstans. För han går till attack så fort han ser att jag vänder i från blicken och det gör ordentligt ont när dåren hugger… Blodvite har uppstått om än i liten omfattning. Tackar gudarna att han inte har tänder som en gädda eller Piraya. För vilket monster det skulle bli med det surmulna humöret och en gäddas tandgarnityr.. Lol..  När han hugger är det mer som en fälla som slår igen. Det gör ont men sällan det blir skärskador. En praktpsykapat och vän sen tio år tillbaka!

[Tinitusan]
2

vänta här nu, har du haft en fisk i 10 år utan att veta vad det är för fisk o därmed också helt ovetande om dess krav på vattenvärden etc?

[Tinitusan]
4

för att inte tala om att mata med chips och ostbågar, dessa saker innehåller en rad olika ämnen och tillsatser som är direkt skadliga för oss människor så vill inte ens tänka på vad de kan göra för en fisk, du må anse att detta är lämpligt men jag ber dig ta i beakt att på vårt forum finns många unga nya akvarister som är  i behov av föredömliga råd och det du uppvisar här faller definitivt inte under det.

Taggeman
0

Den verkar grym! Verkligen en ensamvarg. Tror också det är en Tilapia buttikoferi. http://aqualandpetsplus.com/Cichlid,%20Buttikoferi.htm

Och en film. https://www.youtube.com/watch?v=9z5ev3yZNQ0

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[raichu]
1

Säger som de andra, MATA INTE MED OSTBÅGAR OCH CHIPS!

Det är skadligt och dåligt för fisken även om h*n verkar gilla det.

Angående att han klipper till dig när du städar, visa honom vem som är boss. Det gjorde jag med en flaggciklid som tyckte att den var min boss.

Var dock noga med att inte skada honom i onödan, generellt så handlar en sådan fajt om det psykologiska.

När jag hade min fajt med flaggcikliden så omvandlade jag min hand till en enorm mun och hade han bitit mig så hade jag klippt till honom, men den fajten handla mest om att han hotade mig och jag hotade tillbaka till slut gav han sig. Munnen som man får genom en hand är ändå en rätt mäktig käft att mucka med.

Draken
1

Man kan inte mata fiskar med chips och ostbågar 😮 Jag hoppas verkligen att den får annan mat, fiskmat, t.ex ??

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Sarah E
1

TS har i två tidigare inlägg sagt att basfödan består av ciklidpellets.

[raichu]
1

#14 Spelar ingen roll vad basfodret är, man ger inte chips och ostbågar till sina fiskar..

Sarah E
0

Det håller jag med om naturligtvis men tycker att det lite ensidigt framställdes som att TS inte matar med något annat, vilket ju inte riktigt stämde.

Fia81
0

Jag uppfattar det som att TS matar som man ska men ibland ger han en liten bit chips eller ostbåge…

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

[raichu]
1

#17 Då har du nog uppfattat lite fel, jag får uppfattningen om att den där stackars tilapian får några bitar per gång han har det framme och att han har det framme ganska ofta. Speciellt när det kommer till ostbågarna, det är liksom fiskens 'fredagsmys'…

usvead
1

Oavsett om fisken matas med rätt foder i vanliga fall. "Summan av kardemumman" är ju att ostbågar och chips är människoföda. Gott - det ska erkännas - men tämligen olämpligt även för oss.