Att ha fiskar
Det här med att ha fiskar är ju verkligen något av ett träsk.. Det trodde jag inte alls först när jag köpte mitt akvarium. Nu sitter man här och funderar kring hur man ska göra när man flyttat efter sommaren om allt går som planerat. Har ju sett att många här köpt ännu ett akvarium efter att ha införskaffat den första.. *Tittar på Tinitusan* och nu funderar jag på att göra samma sak efter flytten. Har tittat på akvarier i storlekarna 720l-1 250l. Att det här med akvarier är ett träsk håller nog de flesta med om. Men ni som har fler än ett akvarium, varför skaffade ni fler från första början? För jag vet tex inte vad jag ska göra med min 375l. Sällskapsakvarium med 40 neontetror typ?… Haha. Var bara lite tankar från min sida.
För min egen del så skaffade jag ett till för att ha ytterligare en annan inriktning. Skulle gärna vilja en en tredje med ytterligare en annan inriktning men jag känner att jag inte har den orken och tiden för att göra det. Har ju två st nano-akvarium med räkor så det måste ju skötas också. Jag får nöja mig med det så länge. ;)
#1 Haha intressant att se hur det kan dra iväg :) De flesta skaffar det för en annan inriktning kanske..
Jadu det här med akvarium blev ett gift men ett trevligt sådant………
Finns ju hur mycket som helst i akvarie världen, man måste kasta ankaret nu…….
Började med räkor för ca ett år sen, sen har det blivit fler kar för att jag velat ha fisk som inte passar ihop med dom, eller med varandra. Några fler kar blir det säkert så smångingom, tid över har jag ju🤪
haha men vad menar du, skulle jag vara ett bra exempel på detta ;)
här handlar det dels om en oerhört stark passion för akvaristiken i sig, dels en önskan att ha olika biotoper eller fiskar med olika behov o framförallt att odling är så himla roligt och givande! hade jag kunnat hade jag skaffat många fler än de jag redan har men verken pengar eller tid räcker till för det tyvärr.
#5 hahah.. Ja det är väldigt rogivande måste jag säga. Att ha biotop är något jag också vill, har misslyckat med Sydamerika.. Men försöker igen efter flytten.
Borhan, ha tålamod och som alla vet så tar det ca 3-4 månader innan det blir stabilitet i karet. Någorlunda i alla fall. :)
#7 Absolut. Det är bara det att jag fått in växter från andra delar av världen. Men burken i sig verkar vara på god väg. Får göra om lite i höst för att hålla mig till en kontinent :) 375l jag har nu kan kanske användas för en annan kontinent.
Fast jag tror nog att du kommer ta det lugnt om du ska ha minst 750L för att få en nitritspik i ett så stort kar är inte kul! Mycket spring där för att byta delvatten. ;) Det ska inte hända med andra ord….
#9 Haha ja då tar jag det lugnt, promise. Har ju mina fiskar i 375an, så det kommer inte att vara bråttom med att få över dem!
Just nu har jag bara ett, nystartat, kar. Men när jag var som "värst" hade jag fyra olika. Det som fick mig att starta fler kar var att som många andra så ville jag ha olika fiskar som kanske inte alltid passade ihop, eller så ville jag prova en ny inredningside som inte passade i något av karen jag hade. Jag tycker Bilbos varning är väldigt passande när man sysslar med akvarium och fiskar:
“It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.”
Jag har haft sammanlagt 5 kar varav som mest 3 igång samtidigt. Nu har jag 2 igång och i vår trångbodda lägenhet är det vad jag pallar med har jag insett. jag skulle gärna ha fler men det tar för mycket tid från alla barnen och maken. De är inte så intresserade. Ju mer jag lärt mig om och fått upp ögonen för flera arter av fiskar/växter så har jag startat upp flera/nya kar. men som sagt, eftersom vi är många i familjen och de inte är intresserade så håller jag det på en ganska låg nivå. För mig är det också viktigt att akvarierna står där man är mest så att man ser dem hela tiden. Det är ju själva vitsen tycker jag. Mitt ena kar står i ett rum där jag inte är så mycket och då blir det att jag får gå in och ställa mig och titta, det faller dig inte naturligt om ni fattar. När vi flyttar såsmåningom ska jag ha det karet i badrummet har jag tänkt. Det måste ju vara optimalt ;)
haha jens jag hade nitrit spik i mitt 720 ju efter filtret la av hela tiden, faktiskt inte så mkt jobbigare än ngt annat även om det tar lite längre tid, dock blir det ju lite dyrare att byta så mkt vatten oftare, needless to say att jag o min son är på en strikt dusch diet ;p
Problemet är väl det att alla underbara arter och växter man vill hålla, kanske inte passar i ett och samma akvarium. Oftast är karen också för små för allt man vill proppa ner dit. Då löser vi det med att köpa ett akvarium till :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#11 Haha gillar att du citerar Bilbo. #12 Akvarium i badrummet låter som ett roligt projekt. #14 Mm lite så tänker jag också..
För tillfället har jag bara ett kar på 300l har tidigare haft 4 igång men fick lägga ner kar när jag flyttade ihop med min kille men nu ska jag snart flytta igen pga jobb och ska då bo själv igen och då ska jag starta upp minst ett kar till. :) skulle vilja ha mina ålar i ett eget kar. Anledningen till att ha fler kar för mej är som många andra. Vill ha olika sorters fiskar som kanske inte passar ihop.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Hade väl som mest igång 12 kar…nu har jag endast igång 4 stycken och ett står & väntar på start…..en del av tjusningen är ju att starta igång ett kar och ibland blir man ju sugen på att prova lite andra fiskar & då är det ju lättare att starta ett kar istället för att röra om i dom som fungerar.
Mitt andra startade jag nog nästan enbart för att jag ville ha något att lägga lite pengar på (hade precis jobbat ihop så att jag kunde betala ett själv)😊
Tanken var att ha det som guppyakvarium med massa yngel och växter men med mina då begränsade kunskaper så gick det inte så bra.
Mitt tredje startade jag för att jag ville ha ett kar med enbart räkor, det var även därför jag startade kar 4, 5 och 6. Dock blev det guppys istället för räkor i 4, 5 & 6. Såg några fina på en miniauktion på ett av akvarieklubbens möten och tänkte att jag faktiskt hade två kar tomma… så då fick de följa med hem 🙂
Ångrar det inte nu och håller utkik efter ett nummer 7 på 100-200l att odla Ancistrus i och ha som "sump" till en mindre yngelställning.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.