Projekt Sydamerika #2
Eftersom förra tråden blev lite väl lång (mycket pga alla mina frågor) så skapar jag en del två.. Jag var/är oerfaren och gjorde nog en hel del misstag innan.
Sammanfattning av förra tråden är.. 375l akvarie startades 24e januari.
4 Chokladciklider inhandlades 1a februari. 6 Pansarmalar inhandlades 7e februari. 1 Black Ghost inhandlades 8e februari. Jag trodde att jag gav fiskarna lite mat, men lite mat för en oerfaren är fortfarande MYCKET mat (alla som startat akvarium kan ta till sig) och därmed övermatade jag fiskarna och fick nitrit som jag upptäckte 15e februari. Idag, en vecka senare ser det mycket bättre ut.
En annan sak som jag inte tog upp i det här forumet är att jag fick ta in ytterligare fyra små fiskar in i akvariet för cirka en vecka sedan. Jag hade inga planer på att ta in dessa fiskar eftersom jag egentligen inte vill ha dem. Det gäller fyra unga Påfågelciklider på 6-9cm som skulle spolas ner i toaletten eftersom barnen i den familjen tappade intresset för akvariet och föräldrarna packade ner akvariet. Så nu sitter jag med fyra små Påfågelciklider som jag inte vill ha/kan ha. Även om det är bra med utrymme i akvariet idag så vet vi alla att Påfågelciklider växer fort. Jag misstänker också att det var därför jag fick så mycket nitrit (mörklila visade testet).
Det jag har lärt mig här är att inte försöka rädda alla fiskar man kommer över, det hade säkerligen kunnat gå riktigt illa för alla mina fiskar. Idag har jag hur som helst bättre värden, fiskarna är fortfarande under decimetern, jag har köpt en hel del växter, jag har en ny pump sen två veckor tillbaka och roten har jag tagit ut eftersom den hade sugit åt sig en del nitrit.
Sen har jag fyra små Påfågelciklider som ska få komma till ett bra hem. Kan för övrigt erkänna att tanken att behålla ett par från Påfågelcikliderna har slagit mig eftersom jag ska köpa ett akvarium på cirka 1 000l som jag ska ha i min nya lägenhet i höst. Men jag förstår att det inte är hållbart eftersom hur fina de än må vara, så är det viktigare att de har utrymme (de kan växa upp till 4cm på en månad). Därför vore det oklokt att hålla dem i en 375a fram till hösten.
Sorry för det långa inlägget. Men ville förklara läget. Fiskarna mår annars bra, vilket jag inte kan förstå med tanke på dem höga halterna av nitrit som jag hade i några dagar..
Följer även här!
Jag har en fråga. Varför lämnar du inte påfågelcikliderna till en butik? De har ju stora fina akvarium och kan ta emot dem.
#3 Jag ringde en butik idag faktiskt, fick lite negativ besked. Men ska ringa två butiker till imorgon. Är säker på att ena butiken kan ta emot dem.
Det var väl så att de inte hade ett så stort akvarium att kunna ta emot dem. Du kommer lyckas ska du se.
#5 Jag hoppas det :)
följer
Nyfiken fråga. Varför inte fler växter?
#8 Jag har ingen aning. Ser bara ut som att jag har en del växter. Skulle i och för sig vilja ha fler av växterna till vänster som inte blir höga. Okej och kanske fler svärdsplantor haha.. Tycker de är fina.
Ser det ut som du har en del växter? Herregud! Hur kan du säga det? Det är ju ett öken du har och inte skog. 🤔
#10 hahaha bra, då är det bara att fortsätta ösa i växter ;) Påfågelcikliderna gillar jag dock inte.. De äter och sedan spottar ut bladen på mina växter.. Nu förstår jag varför man inte ska ha växter i samma akvarie som dem..
Avvakta då tills de har fått ett hem och sedan börja skaffa dig växter. Att jag var på dig var på grund av att alla har så bråttom när de ska starta ett akvarium och det är just då allt går fel.
Växter är en del av kedjan och oerhört viktig del för att få en bra bakteriekultur i akvariet. Man kan inte nonchalera det. Alla vill köpa en massa fiskar i början men det är fel ände att börja vid. Först ska man skapa en miljö där fiskarna trivs i och sen köpa fiskar.
Det är precis som vi människor när man köper ett hus eller lägenhet. Inte sjutton köper vi ett tomt hus och flyttar in utan att ha t ex sängar, möbler, husgeråd m.m. Vi försöker göra det så hemtrevligt som möjligt och sedan trivs vi som attans. 🙂
#12 Låter ju logiskt. Senast jag köpte växter var exakt en vecka sedan. Får kanske vänta tills jag blivit av med Påfågelcikliderna.
Kan meddela att Påfågelcikliderna kommer att få gå i en 540l med några andra påffar och papegojciklider idag efter att jag jobbat klart :))))
Absolut! Nu är det en viktig tid framöver att saaaaakta gå framåt! Inte rusa med fiskinköp och sånt utan växter först och gärna rötter och sten m.m. Gör en hemtrevlig miljö och efter det kan man kanske köpa in lite fisk. Man ska inte ha bråttom utan skynda långsamt framåt för det tar 3-4 månader innan vattnet är stabilt.
Tummen upp! Verkligen bra jobbat av dig. Även om det har varit en vansklig tid för dina fiskar så har detta gjort dig till en mer erfaren, och säkert bättre, akvarist :) Nyfiken: Är det du som har skaffat ett 540-liters eller har du lyckats ge bort påfåglarna?
#16 Ja nu ska jag ta det lugnt! Nästa fiskar blir Ancistrus, men det blir om ett tag. Hon i djuraffären som tog emot Påfågelcikliderna i deras sällskapsakvarium nämnde att hon har Anubis(?) hemma som vuxit jättefint och att hon kunde ta med sig lite till mig så jag kan ha det på min rot :) Hon frågade även om jag ville ha betalt för fiskarna, men det kändes fel. Så nu ska jag få fina Anubis i veckan! Jag kommer även att ha lite lodräta rötter. Ska även försöka bygga gömställen med stenar. #17 Ja jag har verkligen lärt mig en del.. Tack Sarah och övriga för era hjälp :) Jag gav bort påffarna. Nej jag har inte skaffat 540l.. Jag har förhoppningsvis ett akvarium på 1000l på gång till min nya i höst.
Chokladerna och pansarmalarna fick lite pellets idag efter att värdena såg bra ut. Dessutom hade de fått mat förrgår senast. Fiskarna kommer att få pellets varannan dag en tid framöver. Mitt spöke får en smula räka varannan natt också. Bara en munsbit.
Glöm bara inte bort att kolla Ph-värdet då och då 😉
#20 Ska kolla det nu.. Hahaha. Hade glömt bort det totalt mitt i allt
Försökte göra någonting med lite stenar som jag hade hemma.. Spöket som nu är mindre skygg och mer aktiv på dagen verkar uppskatta det. Även pansarmalarna och Chokladenna har utforskat det. Tänkte också att ni inte sett mitt spöke riktigt tidigare. Inte bästa bilderna men tog det med Ipaden lite snabbt.. Här har ni i alla fall Spöket :)
Så fin hen är!
#24 Tack Sarah :)
vad skönt!
Vad skönt att det har rättat till sig :) hoppas du slipper problem i framtiden :)
#26 #27 Tack ska ni ha :)
Jag har varit på affärsresa i sisådär 4 dagar. Min bror fick i uppgift att mata fiskarna varannan dag. Nu när jag kom tillbaka såg jag att det ser ut så här i bakre delen och bortre kortsidan från pumpen.. Några tankar? Även massa brun/svart på svärdsplantor.
Eftersom det är ett nystartat akvarium och att du har åkt iväg så har nog ammonium-toppar skapats och därav blir det kiselalger vilket jag tror det är. Däremot så tycker jag mig även se beläggning på glaset?
Problemet är att du inte har så mycket snabbväxande växter som tar hand om dessa saker när man startar ett akvarium.
Då är det nog bara att fortsätta köpa växter.. Tack Jens :)
Du svarade aldrig på frågan om du har fått någon beläggning på glaset ? Köp hornsäv för det tar hand om mycket. Du kan ha det som flytväxt.
Ja det är dessvärre beläggning på glaset. Ska kika efter
Ajdå, du har verkligen inte fått en bra start på akvariet. Har du märkt att det har lagts någon beläggning på gruset som inte var där innan du åkte iväg?
Googlade på det nu. Hornsärv har jag lite av i akvariet och de mår jättebra. Får kanske helt enkelt fortsätta köpa såna.
Nej ingenting på sanden :) Däremot på min kruka
Hmm, tråkig start men på något sätt måste du få bukt på algerna innan det blir värre. 😕
Det ser ut som kiselalger. Din fiskvakt har förmodligen matat lite för mycket för det här nystartade akvariet. Många algätare gillar kiselalger men förövrigt är receptet rutinmässiga vattenbyten en gång i veckan varav algen först varsamt skrubbas bort från inredning och rutor. Mer snabbväxande växter samt mindre matning. Det tar några veckor i och med att akvariet också behöver bygga upp en stadig bakteriekultur men kommer ge med sig.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#40 Tack så mycket!
Har slängt in en Pleco i akvariet idag. Anledning: Den här fisken "simmade" i en 180l med två fullvuxna Påfågelciklider. Hittade hem åt påffarna men Plecon var svårare. Eftersom ägaren gjorde om akvariet till Malawi så hade han Plecon i en hink när jag kom dit idag. Så då var det enda jag kunde göra att låta den gå i min 375a tillsvidare. Den är på cirka 25-30cm.. Kanske kan även hjälpa mig algerna. Men tanken är att den ska få simma i mitt akvarium istället för en hink, så får vi hoppas att någon vill ha den snart :)
Du är en räddare! Det är så härligt med sådana människor och jag hoppas verkligen han får ett fint hem snart. I den storleken som han är nu så tror jag inte den är din räddare med tanke på algerna. Ju äldre de blir desto slöare blir de.
men hallå, hur tänkte de där? skulle han få bo i hinken tills ngn tog honom då eller?
#43 Ja jag har läst att de blir slöa med tiden, synd. H*n har en hel del hål i ryggfenan och övriga fenor ser rätt illa ut. Det är tråkigt att se en fisk i så dålig skick. #44 Ungefär så.
så synd, hoppas du hittar ngn som har gott om plats för hen =)
Jasså, även om han var så gammal så gjorde han sitt jobb ;) Det var ju fantastisk!
#48 Haha ja.. Men rätt mycket avföring efter plecon…..
Mm, det är ju det! Skitgrisar som sagt. Hoppas du hittar ett bra ställe för honom väldigt snart så du inte förstör din uppstart på akvarium.
#50 Det är tanken. Dock vill jag inte lämna den till en butik, vill att den kommer till en privatperson. Helst..
Muums mums vilket skrovmål! Lite skit får du väl tåla ;)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Nu har fisken blivit mindre skygg. Se så vacker den är :)
.
Jag försöker ladda upp en video via mobilen. Den kommer snart.
Testar via paddan istället.
Jättevacker men hu så stor!!
#57 aa.. Synd att man inte ser hela videon. När h*n simmar längs långsidan så ser den tydligare. Man ser även hålen i fenorna osv
så syns den tydligare*
Ja jag såg att den hade ett hål. Stackars, den kan inte ha haft det för kul.
Tror inte jag skulle palla ha en så stor fisk. Det blir lite läskigt nästan.
#60 Nej precis :( #61 Haha ja fast risken är att man fäster sig lite vid fisken, det försöker jag att undvika med denna..
#60 Nej precis :( #61 Haha ja fast risken är att man fäster sig lite vid fisken, det försöker jag att undvika med denna..
Vilken fin. Och inte är den läskig inte :D Jag hade en som var större i 720 litern ;) Den var helt tam dessutom :)
Har beställt en del Limnophila Sessiliflora (Gälört) som jag får på tisdag. Har börjat inse vikten av att ha mer växter. De är dessutom vackra.
Hehe, kan det månne vara min artikel som har påverkat dig lite Borhan? 😎
#66 Haha snarare du under en längre tid ;) Din artikel fick mig dock att beställa ytterligare 7 skott hahaha..
Toppen att jag kan påverka! 😃