Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: malar
Läst 2512 ggr
Mysan_
0

Frågor om ancistrus yngel

Hej! Mina bruna Ancistrus har just fått oväntade yngel, jag visste att jag hade en hane, men den andra som visade sig vara en hona tyckte jag verkade lite liten för att könsbestämma än. Men i alla fall har dom fått en kull på 10+ yngel! Jag har några frågor: 1. Hur gamla tror ni ynglen är? Dom är ca 1-2 cm långa, frisimmande och vissa är bruna och några lite genomskinliga. 2. Om båda föräldrarna är bruna, kommer alla ynglen också bli bruna då eller kommer vissa få slöjfenor eller bli guldancistrus? 3. Hur många yngel brukar Ancistrus få? 4. Hur ska man sköta ynglen? Lika som dom vuxna? 5. Hur gamla är dom när dom får morrhår (hanar) och när man kan se att dom är honor? 6. Hur får jag kampfisken att låta bli ynglen? Har sett honom ta en men den överlevde.

Luis_felipe
0

1. Skulle gissa på att de är ca 1- 2 veckor gamla
2.  Båda blir då bruna
3. Kan variera! Jag har fått kullar på ca 20-30st men flera på forumet har fått upp mot 100-150st åt gången.  Enligt zoopet får de ca 200 åt gången
4. Mata dem som de vuxna men bryt gärna sönder algtabletterna till två delar eftersom att de tar upp rätt så stor plats när de äter. På så sätt kan flera malar äta samtidigt men se till att inte slänga ner 10 tabletter på kanske  30 Ancistrus. Hur mycket du ska mata får du känna lite själv :) Kom ihåg att de behöver träbitar (rötter) att kunna gnaga på!
5. Beror helt på förhållanden. Är det ett stort akvarium och de matas mycket så växer de så klart snabbare men är det ett litet (typ 56-150L) med en massa andra fiskar som gärna simmar iväg med algtabletterna så blir det så klart svårare för dem att växa snabbt. På mina Ancistrus har jag börjat se taggarna när de är ca 6-7cm men jag vet tyvärr inte hur gamla de är då eftersom att jag har så många kullar i mitt kar att det är svårt att hålla koll.
6. Bygg rejält med gömställen där kampfisken inte kommer åt dem. Nu när de är så små så kan du ju i stort sätt bara slänga i en hög med stenar så att de kan gömma sig  men om du vill vara 100% på att alla ska överleva så får du nog flytta över kampisen till ett annat kar temporärt tills malarna blivit 2-3cm stora. Då borde det inte  vara något problem :)

Lycka till!

Mysan_
0

#1 Tack så jättemycket för hjälpen! 🙂

Aristarcos
0

Om inte de är renodlade Ancistrus, så kan de få andra färger tex vit Ancistrus. Har en del annan färgton, kommer de troligtvis också få annan färg. Har inte hört talas om slöjfenor på Ancistrus förut. Men … troligtvis så blir de som föräldrarna i kroppen , men i annan färg bara.

Luis_felipe
0

Kan tillägga att de kan bli lite vita på bakfenan till en början men det växer bort när de blir större :)