Ancistrus - oönskade yngel
Märkte precis att mina Ancistrus fått yngel.. Typiskt, ville inte ens ha yngel med dom och försökte inte få det heller, och det visade sig antagligen vara en hona och en hane då, men nu blir det ju för litet för dom! Blääh, vad ska jag göra? Vet inte ens hur man ska sköta ancistrusyngel heller… Men min vän har erbjudit sig att ta emot 1-2 av ynglen. Tror ni man kan fråga en djuraffär om dom vill ha några? Hjälp uppskattas! Ni får gärna skriva om det är något man ska tänka på också.
Jag tycker att du borde flytta honan till ett annat akvarium så fort du kan, annars kommer du få ännu fler yngel.
#1 Har tyvärr inte möjlighet till det just nu.
Vaktar din hane ynglen i en grotta? Om han gör det kan du ju kanske avlägsna den så fort ynglen är frisimmande?
#3 Nej, han är ute och simmar. Ynglen simmar också fritt nu.
Men vet du var han hade ynglen tidigare?
#5 Nej, men jag skulle tro att dom är födda i grottan som finns där som jag egentligen köpte till räkorna. Men jag vet inte. Ynglen verkar i alla fall funnits ett tag, dom är ca 1,5-2 cm långa och vissa är bruna, andra är lite genomskinliga.
Om du plockar bort grottan ur akvariet kanske de inte leker igen. Är båda föräldrarna bruna?
Ta bort sten och grottformationer så får du nog inte fler yngel, de kan få yngel iallafall med 1 månads mellanrum. Annonsera och försök sälj dem på blocket..
Jag skulle gärna köpa 1 Ancistrus.
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
#7 Jag ska göra det. Båda föräldrarna är bruna ja.
#8 Okej, borde jag ta bort roten också? Jag har en sten med en rot på.
Hur gamla tror ni dom är om dom är ca 1-2 cm? Kan skicka en bild sen om någon vill.
Hej Mysan_!
Det går utmärkt att höra av sig till lokala djurbutiker och fråga om de vill ta emot några. En del butiker tar gärna emot, andra gör det inte p.g.a "Sjukdomsrisken" säger de.
Det går också bra att sätta ut en annons t.ex här på sajten, andra akvarieforum, grupper på facebook eller ställen som blocket.
Lycka till med dem. Med vänlig hälsning,
mimåne
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#11 Tack så mycket! Får ta och annonsera på sajter och till djuraffärer när dom blir lite större. 🙂