Aggressiv platyhane
För typ 2-3 dagar sen så köpte jag två Platy sunset wagtail, en hane och en hona. Sen tidigare hade jag bara Platy sunset så det var kul med lite nya färger! Men bara några timmar efter att jag köpt dem så började hanen jaga all andra platys, förutom den nya honan. Det ser lite skumt ut då han uppför sig jätte snällt mot henne, han simmar lugnt bredvid henne och så, men så fort en annan Platy kommer i närheten av honom eller honan så jagar han den typ 10 varv runt i akvariumet. Han biter dem även när jag matar dem. Han attackerar båda hanar och honor, förutom den ny köpta. Just nu gömmer sig alla platysar under roten, förutom dem 2 nyköpta, vad ska jag göra!?
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Är du säker på att det är en Platy så det inte är en rovfisk? 😉 Skojade bara.
Förmodligen vill han ha honan för sig själv och det bästa är att ha flera honor än hanar men i vanliga fall ska det inte vara några problem men har du mer hanar än honor så rekommenderar jag dig att köra fler honor.
Kan det vara nu i början kanske?
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Jag har typ 4 hanar och runt 10 honor, så det borde väll funka?
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Ja, det funkar fint =) Tycker du ska avvakta lite för det kanske lugnar ner sig.
Mm, jag gillar bara inte att han biter dem andra och stressad upp dem! Men med tanke på att han biter honorna också så borde det väll inte vara honbrist?
Jag skulle lämna tillbaka honom. Vi gjorde det med en aggressiv Kardinaltetra, de i butiken trodde säkert vi var galna, kardinaltetror ska ju vara så snälla, men en av de tre vi fick var hemskt elak o bet efter alla andra kardinal tetror ( totalt 10st). Den förstörde hela stämningen i akvariet de andra flydde åt alla håll när han kom sättandes. Vi hade den en vecka men han blev inte ett dugg snällare. I vårt fall tror jag han blivit knäpp av att ha bott med endast 2 andra kardinaltetror i ett för övrigt tomt akvarium i djurbutiken. Kanske har er Platy bott med få honor och massa andra hanar i djurbutiken och skaffat sig dåliga vanor?
I butiken så var han i samma kar som en MASSA andra platys, båda hanar och honor trängdes, och då visade han ingen aggressivitet!
Jag har ju ett helt gäng med både honor och hanar, hos mig delar dom upp sig ganska bra i akvariet, men visst kan det bli lite "gruff" efter matningen när det ska letas smulor… Men jag ser inget jagande som du skriver eller bitandes i min grupp… Men ge honom lite tid att acklimatisera sig. Kanske fått en knäpp bara…
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
jag hade faktiskt bara en hane när jag hade Platy, det gick liksom inte att ha fler för min hane jagade dem HELA tiden, det även i ett 375.
Denna jagar ju tydligen honor också.
Mmm, då han nyligen bet sönder stjärtfenan på en av dem andra hanarna så bestämde jag mig för att flytta honom, så han fick gå i ett litet ett tag tillsammans med honan, bara några timmar så att dem andra fiskarna får vila, men en av Platy honorna är dräktiga och jag vill inte att hon föder i det lite större då det är ganska lite gömställen så paret fick flytta tillbaka medans honan nu är i det mindre (där det är mycket mer gömställen). När paret kom tillbaka till stora så fortsatte dem terrorisera! >.<
Hur har det gått med honom, har han blivit trevligare?
Nope, samma beteende