Vad har hänt?
Upptäckte nu att en av fiskarna har som en vit hinna över ögonen, fjället är "skabbit" och fenorna "spretiga". Den simmar inte mycket och andra fiskar är framme och nafsar på den. Vad kan ha hänt? Har nu flyttat den till ett mindre kar som jag fyllt upp med en blandning av gammalt och nytt vatten. Kände att det viktigaste var att få bort den från de andra fiskarna just nu. I det karet går också en med yngel, fast för sig.
Har nu även flyttat tillbaka fisken med yngel och påbörjat en behandling med contralck i det lilla akvariet.
Kan vara vad som helst.
grumliga ögon kan tyda på förorenat/ smutsigt vatten.
Har fisken med yngel varit med den sjuka, så finns risken att den har dragit med sig smitta till det andra karet.
En bild på den sjuka skulle underlätta, lärttare att se själv, än att bedöma ut ifrån en muntlig beskrivning.
Fisken har under natten dött. Bör jag nu behandla det andra karet med contralck?
Om det är parasiter eller bakterier så finns det i andra karet. Samtidigt synd att medicinera i onödan. Antingen kör du en dos eller så iakttar du noga om någon annan blir minsta sjuk och behandlar då.
Jag tycker att du kan avvakta för att se om någon annan insjuknar eller inte. Blir ingen annan drabbad så är det onödigt att medicinera. Det kan ha rört sig om en bakterieinfektion för jag ser att den även ser röd ut om buken.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
håller med övriga.
Nu vet du ju vad du skall titta efter, får någon/några av de andra grumliga ögon eller börjar uppvisa samma symptom som den sjuka, å kan du medicinera.
På bilden såg det nästan ut som om hen hade åkt på ett rejält kok stryk av någon av de andra ?
du skulle kunna salta o höja tempen lite i förebyggande syfte