Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 3845 ggr
fikabrö
1

Dammsnäcka (lymnaea stagnalis)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nån som provat på dessa?

fiskade upp ett exemplar på ca 25 mm ur en damm i höstas och nu har den vuxit(nu 35 mm) och även gett upphov till lite ungar. matar den med morotsbitar men den äter väl som de flesta snäckor allt.
konstant aktiv och rör sig ganska snabbt, och blir därmed en rolig invånare.

fick även med mig källarmossa och vattengråsuggor ur dammen. vattengråsuggorna förökar sig och frodas, och så även källarmossan som snart fyller hela akvariet.

Sarah E
0

Oj visste inte de blev så stora! Jag tog hem ett gäng dammsnäck- bebisar från zoo-butiken för att mata mina dvärgkulfiskar med så jag hann inte se så mycket av dem. 

Hur stor blir en vattengråsugga? har du fiskar som äter dem?

fikabrö
1

javisst, och de kan bli större också, upp till 70 mm. finns även mindre arter som är väldigt lika men inte blir så stora.

vattengråsuggorna blir runt en centimeter. nej jag har bara räkor och snäckor tillsammans med dom så dom blir inte uppätna. med fiskar i akvariet skulle dom nog minska i antar väldigt snabbt :/

Sarah E
0

Låter som ett spännande och lite annorlunda akvarium. Gillar!

Sarah E
0

Vill du bjuda på en helbild på karet? Vore roligt att se :)

72mm
0

#1 Hur stora var snäckorna när kulorna fick dem?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

TccT
0

Glöm inte att har man riktig otur så finns risken att få in någon parasit med snäckor som kommer utifrån. Men dammsnäckor är fina och gråsuggorna är ju små renhållare och lite mat om man har fisk eller annat roligt med dom.

Sarah E
0

#5 De var uppskattningsvis mellan 3 och 10 mm.

72mm
0

#7 hmm, min kula biter bara antennerna av snäckor så stora som uppåt en cm.

Sarah E
0

Ja, jag tror att de liksom tog en tugga på de största och lämnade resten. De mindre skalen är helt tomma.

fikabrö
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

akvariet är inte så mycket att se i fullbild eftersom de flesta invånare är rätt små och gömmer sig i växterna. ja det blir väldigt rent med alla rengörande djur. knappt nåt slam eller alger alls och klart vatten. har dock inte utrustning att kolla nitrit/nitrat/ammoniak, men vore intressant att kolla. det är 50 liter med några Körsbärsräkor, 3-4 olika arter av snäckor och vattengråsuggor. hade flera minimusslor men dom överlevde inte i längden.

72mm
0

Det där med musslor är intressant. Jag hade en ide om att jag ville ha en mussla, men de lärde sade att det är svårt att få till så mycket godis i vattnet så att de kan överleva på sikt. De är ju "filterfeeders" så finns det inte föda i vattnet så gör det inte. Blev förvånad att det skulle vara så svårt att hålla liv i en mussla.