Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1950 ggr
Gurkanhp
0

sjuk praktbotia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, kom hem till att min Praktbotia ser sjuk/skadad ut.
Den är pigg och försöker simma liksom, men ryggen ser mycket böjd ut som ni kan se i bilden :( När jag matade fiskarna idag så var alla mina botior normala, men nu så vet jag inte riktigt vad som hänt?

Borde jag avliva den direkt eller kan den bättras tror ni? Vad kan det vara? Den har inga sår eller så på kroppen men om den hade vart sjuk så kan väl inte ryggen ha blivit så på bara nån ynka timme?

[EvelinaL]
0

Jag tycker du borde avliva den det där kan ju inte vara behagligt samt att det antagligen inte finns så mycket du kan göra för den. Det bästa sättet att avliva den är nog att lägga den i en annan behållar med lite vatten och sedan hälla på kokande vatten, det ska vara det minst smärsamma sättet och det snabbaste.

Hells Angel
4

Man att koka den är väl inte smärtfritt? Det går väl snabbare att slå den i huvudet med något hårt?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

[Jens]
2

Man har flera olika sätt att avliva en fisk och det sista tror jag är kokande vatten. Att slå med något hårt är ett bra alternativ och man träffar rätt annars är det att klippa av huvudet med en sax. Det låter grymt men i det har fallet så rekommenderar jag det snabbt så botian slipper lida än mer.

[Tinitusan]
0

ja skär av huvudet med en kniv precis som man gör med fisk man fiskat i sjön, kokande vatten låter väldigt smärtsamt o def inget att rekommendera!

Draken
0

på större fiskar där jag vet att jag inte kan missa, brukar jag knacka dem i huvudet , annars så avlivar jag dem genom att skära av huvudet som man gör när man fiskar.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[EvelinaL]
0

Jag sa inte att det var smärtfritt men samtidigt om man skär av den huvudet gör ni vell inte det i vattnet så då hinner den ju få syrebrist och lär vell få hel panik än om man bara häller på vatten då den inte hinner reagera utan dör direkt. Så resonerar jag men jag tror inte det finns något fel eller rätt sätt att döda en fisk.

Hells Angel
1

Men om du kokar den så dör  den inte direkt, och när du lägger den i den lilla behållaren så kommer den också få panik!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

mimåne
1

Hej Gurkanhp!

Din Praktbotia ser ut att vara i väldigt dåligt skick. Jag tror inte att den kommer repa sig tyvärr. Den krokiga ryggen kommer inte att rätas ut igen utan är troligtvis en permanent skada som kommer göra livet svårt för botian. Det du kan göra nu är att göra lidandet kort.

Med vänlig hälsning

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
3

Det få fiskar - tack o lov - som jag tvingats avliva har jag tagit upp, lagt på en för ändamålet speciell skärbräda och helt sonika skurit huvudet av. Brutalt kan tyckas men har man tagit på sig ansvaret för ett djur, eller som i mitt fall fiskar så får man också ta med i beräkningen att avlivning kan komma ifråga. 

Det ska göras snabbt och så smärtfritt som möjligt. Att skålla en fisk i kokande vatten kan bara inte vara smärtfritt.