Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1331 ggr
[Stockholmsbruden]
0

Slöjstjärt eller guppy?

Kan inte alls bestämma mig vad jag ska ha i juwel trigon på 390L. Guppy är så färgglada och älskar hur spännande det är när de ynglar, men har hört att slöjstjärtar är roligare, vackrare och charmigare. Vad tycker ni? Plus och minus? Hur många slöjstjörtar kan man ha i 390L undrar jag också?

[Udoon]
0

Med Guppy lär det ju bli yngel så det står härliga till. Slöjisar ska ju tydligen vara lite socialare av sig och ha lite mer personlighet. Så det beror ju lite på vad du gillar, tycker dom är söta båda två, men själv har jag bara haft guppy😃

Lamina
0

Guppy är ju grymt fina, men tror dom skulle "försvinna" i ett så stort kar…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Aristarcos
0

Och mycket problem med inavel och sjukdomar på guppys tyvärr

Fjordell
1

Jag skulle köra på slöjstjärtar eftersom guppys är såpass sjukdomsbenägna. Så fort man introducerar en ny fisk om man har butiksguppys så är risken stor för att något bryter ut, oavsett om man kör karantän innan eller inte. Jag har själv försökt med allt, men mina butiksguppys blev alltid sjuka, hur jag än gjorde.

Privatodlade guppys är i regel tåligare, framförallt Endlers. Men de är fortfarande rätt känsliga. Det gäller att ha mycket tur för att få det att fungera utan problem.

Sara97
0

Slöjstjärtar! De är jätte gulliga och charmiga och har roliga personligheter. Jag har haft tre (dock lämnade jag tillbaka dem för jag hade för litet kar) och ena var bossen och en var den hungrige och en var den som var totalt dum i huvudet och inte lärde sig efter sina misstag hahaha. Familjen och jag har skrattat sååå många gånger för deras roliga handligar. Nu har jag Guppy och ärligtalat saknar jag mina slöjjstjärtar för guppys är….är… Okej jag säger det…lite tråkiga….. Och guppys är helt sönderavlade. "I det vilda" eller från början hade de inte så stora och fina sjärtfenor, de har de nu och de gör att fenan är tung och deras små ryggar orkar inte hålla upp fenan så många guppys ser lite böjda ut tyvärr och jag rekomenderar att inte ha båda, då guppys blir avundsjuka på slöjstjärtarnas fina fenor så de hackar på dem :( detta hände mig… Men Slöjstjärt.!! P.s när/om du köper slöjstjärtar försök att välja någon som inte har kompakt kropp för de har ofta problem med simblåsan för alla organ är i hoptryckta….och någon som inte enbart håller sig vid ytan eller enbart botten…så observera.. Lycka till och ursäkta det långa inlägget

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Aristarcos
0

PS, Sara,  Kolla på Fjärilsciklid eller andra mindre ciklider.. De simmar bara inte omkring, de är beräknande :) Dock vet de vad de vill och fixar så det blir som de vill :)

Sara97
0

Om du menar mig aristarcos, så Var det en bra ide!

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Aristarcos
0

#7 jepp menar dig, vilka karaktärer de har de små cikliderna, Fjärils ska tydligen vara en av de snällare. Ska gå i par.  Har bara haft mitt par sedan i går. Men de är verkligen helt annat än en Guppy någonsin kommer vara..

[Stockholmsbruden]
0

#5 Eh ja jag vet att man inte kan ha båda, jag frpgade VILKEN inte om man kan ha BÅDA?

ladygrenners
3

#9 varför den hårda tonen? Jag tror inte att Sara97 menade någonting illa i det hon skrev i sitt inlägg (#5), utan snarare att hon försökte hjälpa till och berätta för dig om hur slöjstjärtar respektive guppys är eftersom hon har erfarenhet av båda.

/Ladygrenners

Sara97
0

Tack ladygrenners. Jag ville bara berätta om mina erfarenheter :/ #9

LÄNGE LEVE DJUREN!!