Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 619 ggr
Aristarcos
0

Öka kDH värdet ?

Oj, upptäckte precis att mitt kDH värde var under 3, har inte haft det tidigare, kan det ha med min rot att göra. Men nu vill jag öka värdet… hur gör jag. Vi har nog någon gotlands sten tillgänglig skulle det passa ?

Aristarcos
0

Detta hamnade på sida två, har inte fått svar ifrån någon än.  Men borde inte kalkstenen i från gotland avge kalk, men frågan är hur mycket lagom- för mycket - Inget alls ?. Värdet på kDH är under 3 i karet som sagt…

[Tinitusan]
0

antar att du pratar om kH, jag har oxå 3 i kH, mjukt vatten, perfekt för malar som ju är min specialietet så jag klagara inte, däremot jhar jag haft lite problem med mina snäckor så har luskat runt lite ang det här, bikarbonat höjer kH lite men inte kalkhalten, så det gör vattnet lite hårdare men gör inte mkt nýtta för skalen på snäckor, även om det även höjer pHt o därmed minskar syraangreppen.

kalsten gör inte mkt nytta, det löser sig mkt sakta, sen finns ju sådana där kalksköldpaddor, de hjälper faktiskt till om det är pågrund av kalkbrist. 

jag som har ett stort äppelkar(200l) har faktiskt köpt foderkrita på lantmännen som jag blandar ut i ett glas vatten varje vattenbyte, funkar bra även om det blir lite vitt o tar en dag ungefär innan det klarnar, men vill du bara höja lite hade jag kört med bikarbonat =)