Omstart 590l
Äntligen är flytten klar och karet är på plats i nya huset. (Fiskarna är kvar i famla huset så länge) Jag har sköljt all sand och ska fylla upp karet idag. Innan hade jag först en tjock skiva frigolit, sen grus i nylonstrumpor för att få upp höjd bak, sedan sand/grus uppepå. Jag tänkte köra med kattsand under nu och grus över. Jag vill inte ha så högt med sand denna gången. Hur tjockt lager kattsand ska jag ha? Och ska jag ha katty eller coops? Jag ska inte ha stora stenar så jag tänkte skippa frigoliten denna gången..
Kom på en sak. Sanden/gruset jag har är svart svindyrt köpt i akvarieaffär. Om jag inte minns fler kostade det upp emot 500kr/påse, och det är fyra påsar till mitt stora kar. Lägger jag nu kattsand under och sedan ångrar mig måste jag väl sen slänga alltihop? :o Ska jag köpa några påsar blästersand från jula ist, så kan jag slänga det sen om jag vill byta substratet? :)
det finns en sajt på nätet som säljer svart akvariegrus 10kg för 99kr där jag har köpt min grus vet inte om man får länka akvarie sidor här men kan pma dig sidan om du vill se på sanden.
Livet i varje Andetag
tycker inte du ska köra blästersand underst gruset om det var det du menade? eller du tänker spara ditt dyra svarta grus o köra bara blästersand?
ah ok, ja men det tror jag är ett bra beslut, tycärr kan jag inte så mkt det där med kattsand, men uppdatera gärna vidare sen vi får se hur det går =)
Jag köpte en säck till och hade i. Noga ursköljt och sen på med blästersand. Nu är det fyllt till hälften och ska stå så till imorgon då jag ska hämta alla växter och rötter :)
Jag tycker det ska bli så spännande att se hur ditt akvarium kommer bli nu. Du är så duktig på handen med inredningen så det ska bli kul!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#7 Men tack vad snällt sagt! :D Det kommer mer bilder imorgon ;)
Varför Kattsand?
Kattsanden är bränd lera som inehåller näringsämnen till växterna, och det är poröst och ger mer utrymme till härliga bakterier än vad sanden gör. Jag valde just kattsand för att jag vill ha någon slags näring för jag ska ha äppelsnäckor och då kan jag inte köra med pmdd. Att köpa något annat "färdigt" växtsubstrat är alldeles för dyrt för mig då det går åt en det till ett så stort kar ;) Jag har kattsand i mitt 100l sedan 1år tillbaka och det funkar prima :)
Spännande, jag kommer att följa det här.
En liten pekpinne bara: du känner till förbudet mot äppelsnäckor hoppas jag ? Man får inte flytta, sälja eller släppa ut dem. Än så länge får man inneha dem, men man får inte flytta på dem.
Jag känner till förbudet. Men får man alltså inte ta med dom när man flyttar? :o skulle jsg avlivat dom då enligt lagen?
Där är jag faktiskt väldigt osäker. Vissa säger att man får flytta dem mellan sina egna akvarium, medans andra säger att de inte får flyttas alls.
Hoppas nån av de andra, som kanske är mer ionsatt kan komma in och dementera eller bekräfta det jag nu skriver.
jag har oxå hört att man inte får flytta dem mellan sina egna kar, men åsikter om det kan jag hålla för mig själv suck
Om ett akvarium ex. går sönder då ska man alltså inte få flytta äppelsnäckorna till ett annat - helt sådant - även fast det är ens egna!?!
Det måste vara någon måtta på tokerierna! Vad blir det härnäst…..
Nu är det dags att de "kammar till" sig där nere i Bryssel/Strasbourg!!
WOW! vilken vacker rot!! vad är te för växter? dom långa som ser ut lite som valle
Blir ju spännande det här projektet. Jag tycker det är såå kul att alla delar med sig av projekt för man får så många idéer och tankar själv =)
Vill följa :)
#17 Det är Valle :) Ja den roten är verkligen fin! Blev så glad när jag hittade den! Ikväll har jag planterat. Puh vilket jobb det är att dela och tvätta alla växter.. Nu är allt planterat iaf men jag vet inte om jag är nöjd. Tanken är att det ska vara mer simyta nu än jag hade innan och mer öppet i mitten, så nu är allt planterat åt sidorna men det kommer ju (förhoppningsvis) växa och bli stora fina växter. Det är så jäkla ovant att det är ljus sand i det nu! Och jag har inte satt dit bakgrunden än. Vad tycker ni, ska jag ha samma blåa jag hade innan eller ska jag ta svart denna gången?
Väldigt snygg och STOR rot.
Jag har aldrig sett så stora rötter hos min zoo-affär, men det kanske beror på att jag inte hinner med när leveranserna anländer…
Ja den är stor, väger en del också kan jag tillägga ;) Jag tycker man oftast hittar långa rötter liksom, inte som denna som är hög och bred typ :) Jag gillade denna lösningen på att använda Hydrocotyle sp Japan. Hoppas att växten gillar det också… jag tycker den annars är svår att plantera, i sanden rakt av går inte, då åker den bara upp. Men den är så fin så jag vill inte ge upp den än iaf
Det blev ju kanonsnyggt ! 😍
jättefint!
Tack så mycket! Det är nåt jag stör mig på, men jag vet inte vad.. Får sitta och titta och se om jag kommer fram till vad det är.. Ska sätta dit bakgrunden med så kommer det ju se lite annorlunda ut
tror du inte bara det är att du är van vid mer inredning? jag tycker det ser jättebra ut verkligen, bra balans mellan båda sidorna!
Jag tycker det ser jättefint ut! Håller med #28, det är bra balans mellan båda sidorna på akvariet, ser bra ut!
/Ladygrenners
Otroligt snyggt inrett .
Tack så mycket! Vad snälla ni är :D Ja det är nog så att jag är van vid så mycket inredning och att vallen växte fram till rutan senaste tiden innan, kombinerat med att det äf så ljus botten nu. Det ser inte ut som samma rötter och växter, fast det är samma ;) + Hydrocotyle sp Japan, Valisinera asiatica var.biwaensis och Sagittaria subulatas :)
Det blev verkligen jätte fint! Absolut värt att vänta på :)
Jag tycker du ska köpa med svart bakgrund.
snyggt :)
Tackar :) Idag har det flyttar in ett gäng Guppy och två svärdbärare. Jag köpte ett gäng osedda av en privatperson. Det är ca 20-25 vuxna och en del yngel. Ynglen när ju bli en god middag när scalarerna flyttar in.. Men det finns gott om gömställen så dom får hålla sig undan helt enkelt ;) Här kommer lite bilder av halvkass kvalité, har bara mobilen att ta kort med.
Fortfarande, sååå vackert! Kom och inred hos mina fiskar också!
Grymt snyggt! Inte funderat på att starta eget som akvarieinredare? 😎
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Mycket bra jobbat och fint inrett!
Jättesnyggt! Mitt nyinredda ser väldigt torftigt ut vid jämförelse : )
Tack så jätte mycket! Vad snälla ni är :D Jag funderar på att plantera någon lite mörkare växt, ev rödaktig i det vänstra hörnet. Har ni något förslag? Idag ska bakgrunden upp med, spännande att se hur det blir med svart! ;)
Jag har svårt att se framför mig vilken art som skulle göra sig gott bredvid vallisneria gigantea. Det finns ju någon cryptocoryne som är lång med bruna blad.
Det ska jag kolla upp, tack :)
Jättesnyggt :) du kan gärna komma hit och inreda också ;)
Det är faktiskt första gången idag som jag är inne här på iFokus från en dator :) vad annorlunda det ser ut! Men jag ser också att mina bilder inte är så bra härifrån som dom ser ut att vara från min mobil.. Jag ska se till att ta nya nu också när bubblor och sånt är borta. Alla "gamla" fiskar har flyttat in igen, förutom Berns-Gunnar (segelfensplecon) och ett 20tal neontetror. Dom ska få bo i mitt andra stora kar som ska placeras hos en kompis. Han ska låna det och jag ska inreda det, vilken tur jag har :D
Nåja, flytten av alla fiskar har gått bra och alla mår bra. Scalarerna är mätta och glada och har roat sig med att jaga yngel hela dagarna.. så det kommer inte bli någon överbefolkning av Guppy iaf :p
Det är alltid trevligt med nya bilder . Det händer så mycket efter en tid så det ser jag fram emot. =)
#47 Berns-Gunnar…. Vilket fint namn!😍
LÄNGE LEVE DJUREN!!