Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlevandefödare
Läst 686 ggr
Sarah E
0

Missbildade yngel

Nu har jag en liten fråga angående egenuppfödda endler-guppy. Det är så att tre yngel från samma kull (två hanar, en hona) har missbildad rygg. De är snart könsmogna och hanarna har börjar färga ut ordentligt. De ser förskräckliga ut i kroppen men är friska och har inga svårigheter att simma. bör jag avliva dem? Vill ju inte de ska föra sina dåliga gener vidare. Vad göra?

[Tinitusan]
0

usch så tråkigt, har oxå råkat ut för krökta ryggar på fiskar, men det har varit zebra o siames så ingen fisk som förökar sig på samma sätt, kanske faktiskt inte är ngt att ha kvar då nästa generation riskerar att bli ännu fler tyvärr…

Sarah E
0

Ja inge kul :( känns botten ta bort fiskar som uppenbarligen mår prima. Men kanske det enda rätta ändå. De är så fina i färgen också. Buhuu!

[Tinitusan]
0

ja jag förstår dig, min ena siames är krökt men han har levt så i många månader nu o verkar inte alls lida av det så jag har inte plockat bort honom, men som sagt Guppy är ju annorlunda…

Sarah E
0

Ja precis! Och nu ikväll såg jag den ena hanen uppvakta en hona så dessvärre kan skadan redan vara skedd :( nu är lampan släckt men jag får ta tag i det imorgon.

[Tinitusan]
0

usch lider med dig men du gör det rätta!

Sarah E
0

Tack! Ja det är nog det rätta. Behövde bara lite support på vägen :)

Fjordell
0

Lider med dig! Har lite samma problem med mina privatodlade endlers. Det gör lite ont i en, men helt klart det snällaste man kan göra eftersom man inte vet om de har ont eller inte…

Sarah E
0

Jag trodde liksom inte att det blev så med egenodlade. Men men det är bara att bita i det sura äpplet. Och som du säger Fjordell, man vet ju inte om de har ont.

FrökenFräs
0

På guppyfronten har vi bara himmaodlat. Den mest överaktiva supermorsan var en kopiöst böjd hona vi bara inte nändes ta bort. Vi hittade ett litet yngel som såg ut som ett U när vi nästan tömt hela akvariet en gång och tänkte, äh, har man klarat sig så långt får man hänga kvar helt enkelt.

De flesta av de vi har numer härstammar väl från henne och det är väldigt sällan någon är lite sned, U till trots :).

Det beror väl lite på vad du ska ha fiskarna till tänker jag, vill du odla fram speciella färger och kunna byta med andra duktiga entusiaster är det värt att rensa men annars kanske det känns onödigt.

Sarah E
0

Jag har dem bara för mitt eget höga nöjes skull. Har väl gett bort nån gång sådär när de blivit många men nu går de med hungriga rosentetror och Mosaikgurami så de flesta blir uppätna.

FrökenFräs
0

Ja, det blir ju lite given rensning av sig självt då - små sneda historier är inte lika kvicka. Vi har en riktig yngelslukare i lilla akvariet och det kan jag tycka är lite småskönt faktiskt, jag behöverinte ta några beslut som skulle kännas skitjobbiga och beståndet hålls på en rätt juste nivå ;)