Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 825 ggr
wille_wille
4

Hjälp engelska akvarister!

Det verkar som att någon djurrättsorganisation har lämnat in förslag till regeringen i Storbritannien om att förbjuda exotiska vilda djur, så som t.ex. de flesta akvariefiskar från att hållas som husdjur. 

Om förslaget går igenom så räknar man med att det eventuellt kommer finnas tre arter kvar som är tillåtna att handla med.

Varför bör vi som inte bor där engagera oss då (mina egna funderingar)?

Troligtvis så är det större risk att det kommer liknande beslut i resten av Europa om förslaget går igenom, vilket kan betyda att ett sådant förbud finns här inom några år.

I och med att det bor väldigt mycket folk i Storbritannien som köper akvariegrejer kan man misstänka att priserna i övriga länder kommer gå upp om det förbjuds där, då fabrikerna inte behöver producera lika stora mängder saker längre.

Därför har Ornamental Aquatic Trade Association UK skapat en namninsamling mot förslaget som du kan skriva på här:

https://www.change.org/p/rt-hon-elizabeth-truss-hands-off-my-hobby-let-s-tell-uk-political-parties-fish-make-good-pets-too

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Tinitusan]
0

tycker jag absolut vi ska göra allihop, det är ett stort hot mot vår underbara hobby!

MsSofieG
0

Nej banne mig heller att de tar min hobby ifrån mig 😡 Här ska delas på alla mina akvarist sidor!

sauk1
1

Uppropet har pågått en tid och jag har uppfattat det som att det är en djurskyddsgrupp som driver frågan. Det innebär att de försöker påverka EU och att ev framtida förbud omfattar Sverige.