Fiskar går ner i vikt trots matning?
Mina guppys och ögonlyktor går bara ner i hull, de är jättesmala… Matar med flingfoder och röda mygg, har börjat med levande vita mygglarver. De får mat varannan dag, och alla äter och får kulmage men nästa dag är dom lika smala. Varför? Dåligt foder, och i sådana fall vilket foder kan jag använda för att få upp mina fiskar i hull?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
börja med att mata varje dag, det är fiskar som har en hög aktivitet vilket innebär hög förbränning, då är det mkt bättre att mata lite åtgången o oftare, har du möjlighet så kan du till o med mata två gånger om dagen, men som sagt tänk på att då minska mängden =)
Ska göra det! Köpte även ett annat foder idag för att se om det funkar :) Hinner tyvärr bara mata en gång, så kör nog på det…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Är båda två. Guppysarna kommer från privatuppfödare som jag tycker har bra guppys, köper inte från djuraffär längre. Alla fiskar i karet har smalnat.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Har du provat med olika foder eller frågat uppfödaren vad han/hon använde för föda för det kan vara så att de inte gillar det du ger dem?
Har köpt ett nytt foder för omnivorer idag som jag ska testa, hoppas på att det fungerar. Ska dessutom köpa levandefoder då och då, se om det hjälper :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Får hoppas de gillar det =) Jag har märkt ibland att när jag har köpt ett nytt foder så kan det vara så att de totalvägrar äta det.