Mat
Vad för mat kan man ge till gyppys och sebra fiskar utom sånt flingfoder? De känns som att dom mår bättre av riktig mat men jag har inte en aning om vad ja ska ge dem…
Jag brukar ge mina röda mygglarver.
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
okej, glömde skriva att de finns en Eldstjärt i akvariumet oxå :p
Röda mygg kan vara allergiframkallande, så har du anlag för allergier så undvik gärna det. Men det finns både svarta och vita mygglarver man kan ge.
Det finns massa olika fodersorter att välja mellan, och flingfodret är bra sammansatt med vitaminer och mineraler, iallafall det man köper i djuraffär. Det som säljs på andra butiker vet jag ingenting om, för det har jag inte använt mig av själv.
Tycker du det blir "tråkigt" att bara ge dem flingfoder, så finns det olika granulat, fryst och även levande foder (micromask t.ex.) Själv använder jag mig av en varierad diet till mina fiskar, både grönsaker, levande,fryst och flingfoder samt granulat.
Som nybörjare kan det dock kännas lite besvärligt och motigt att ha 5-6 olika sorters mat hemma, men standarddiet fungerar bra på de fiskar du har. Flingfoder kan jag rekomendera GVG-mix, det innehåller både torkade räkor, musslor och fisk, samt alla vitaminer och mineraler som fiskarna behöver.
Sen kan man kanske växla med frysta mygglarver 1-2 ggr. i veckan.
Lilozelit här på forumet har skrivit en jättebra artikel om just fiskarnas foder.
http://akvariefisk.ifokus.se/articles/535dc30d8e0e7406ca00019b-fiskarnas-foder
Mimåne har också skrivit en bra artikel om fiskar och grönsaker.
Guppys gillar grönsaker som kokta skalade ärtor och kokt broccoli. Smått fryst foder som cyklops uppskattas också.
En skalad räka är också omåttligt populärt. Brukar tina nån enstaka och klippa i små små bitar. Ibland har jag bundit en tråd om en hel skalad räka och hängt ner i karet. Guppysarna blir galet glada och får kämpa lite för det goda.
Mina får kokta skalade ärtor utöver flingor, och det älskar dom. När det är ärtdags så är det djungelns lag som gäller😃
#3 allergi hos fiskarna eller mig? Mot mygglarver alltså. Hade vattensalamandrar förut och dom åt röda myggisar och de va aldrig nå problemas :)
#7 Det är stor risk för allergi hos dig, om du har de anlagen. men eftersom du har matat tidigare med det, och det inte har varit några problem, så är det nog ingen fara :)
#5 Lyckas de få loss bitar från en hel räka? I så fall kanske jag skulle prova till mina guppysar.
#9 Jodå, en sådan där skalad fryst liten räka blir rätt sladdrig när den tinas. Men det tar lite tid för dem att käka upp hela räkan. Är det en hård och fast räka man fått tag i så kan man ju trasa sönder den lite så blir det lättare för dem.