Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 8869 ggr
[mitzylinnea]
0

Eldstjärt

Hej! Jag har en Eldstjärt i mitt akvarium, tror iallafall att dom heter så. Den ser ut som på bild 2

https://www.google.se/search?q=eldstj%C3%A4rt+fisk&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=FJbtVJLCDOTnyQOcroG4DQ&ved=0CAYQ_AUoAQ

Så nu till min fråga, kan man ha 2 sånna fiskar tillsammans eller trivs dom bäst själv? :) Tack på förhand'!

nickiee
0

du kan ha fler

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

[mitzylinnea]
0

Åh va bra :D

axa
1

Nej säger jag bara!

Väldigt unga exemplar, ja, men snart lär det inte gå som planerat… 

#1 vart har du fått info ifrån?

Läs igenom denna sida TS: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272

[mitzylinnea]
0

Men de står ju oxå där att dom är aggressiva en min har aldrig gjort nått mot dem andra?

axa
0

#4 'vilka är de andra?

[mitzylinnea]
0

Gyppys och sebrafiskar. Hon bryr sig inte ett dugg om dem och steker bara runt och städar typ :)

axa
1

Om du läser så har de skrivit att de är relativt fredliga mot andra arter (de  som inte är eldstjärtar), men arten i hop funkar inte alls (eldstjärt med andra eldstjärtar).  Äldre eldstjärtar kan dock bli mycket aggressiva/revirhävdande mot andra fiskar, även de som inte är eldstjärtar.

Hoppas du förstod nu!

[mitzylinnea]
0

okej, Har haft min i 1,5 år och de har funkat hittills iaf :P

axa
0

#8 Vet du hur gamla de blir då?

Om en människa skulle bli endast 20 år, så skulle man vara gammal vid 15 års ålder, nu när vi blir 70-90 år (ungefär) så är det gammalt och 20 är ungt. Detta gäller fiskarna också. 1.5 år är inte mycket, tror jag inte.

Diskusarna blir ju upp till 20 och över det, de är inte fullt utvecklade förrän vid två års ålder..

Draken
2

NEJ absolut inga fler än en Eldstjärt.

De är mycket aggressiva mot den egna arten,. det kommer att sluta med slakt för den ena, eller bägge. Även ungdjur bråkar sionsimellan, så jag rekomenderar att du endast har en, även om den är liten.(ung)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

nickiee
0

3.. jag har haft fler ihop å det gick bra

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

[Udoon]
1

#11 än så länge ja, men det är tyvärr snarare undantag än regel. om det var vanligt att det funkade så skulle det nog inte varnas för att ha flera tillsammans.

Wellcraft
0

I skolan har vi flera vuxna exemplar tillsammans i ett stort kar, fiskarna har inte tjafsat ännu och de har funnits där i över två år..
Hur kan det ha blivit så? Beror det på att vårt kar är så stort kanske?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[worzak]
0

Två går inte att ha men däremot ett gäng  går bra…..

[Tinitusan]
0

kan det vara så att ni haft regnbågshajar ihop o inte Eldstjärt?

[raichu]
3

Oavsett om det är Eldstjärt eller regnbåghaj så gäller samma sak, de blir tjurigare med stigande ålder.

Eldstjärtar kan man ha ihop förutsatt att akvariet är stort nog och det finns gömställe åt både som ligger i typ varsin ände av akvariets långsida, samt att man lyckas hjälpa dem att hitta varsitt revir.

Att ha flera vuxna i ett och samma akvarium är dock inte rekommenderat, de kan inte leva ut sitt normala beteende om de är för många.

Gällande regnbågshajen så gäller ungefär samma sak där, dock så är inte intresserade av grottor, men de ska ändå ha möjlighet att kunna staka ut varsitt revir.

Ända anledningen till att "det går bra" när man har ett gäng (i ett för litet akvarium) är för att ingen kommer att kunna staka ut och behålla ett revir, vilket gör fisken stressad. Stressade fiskar bråkar inte speciellt mycket.

Wellcraft
0

#15 Jo det var det ju! Hehe.

Men dem trivs i alla fall garanterat bra. Är i ett riktigt stort akvarium med väldigt många växter & gömställen :) Varken stressade eller bråkar som tur är.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

burmamys
0

Tycker också du ska ha bara en Eldstjärt, varför chansa det kan bli rätt så jobbigt om det blir bråk i akvariet.

[Tinitusan]
0

jag har tre regnbågshajar ihop o de är mer runt i grottorna än mina botior haha