Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlevandefödare
Läst 1160 ggr
deniss79
0

Ny köpta guppy

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej ! Har köpt några Guppy vet ej om dem är sjuka 😔

[Jens]
1

Tyvärr så ser de väldigt undernärda ut och kommer troligtvis inte leva så speciellt länge.

[Jens]
1

Undernärda eller sönderavlade. De ser ut så där efter en tid innan de går bort.

mimåne
0

Jag måste tyvärr hålla med jens. Någon av dem ser inte särskilt pigga ut. Det du kan göra nu är att hoppas på det bästa ändå.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Udoon]
0

Tycker också dom ser sjuka ut. Lär nog inte leva länge😕

Draken
0

Måste tyvärr hålla med övriga :(

Vill du ha sunda friska guppysar, så är det bättre att satsa på en privat odlare, de har bättre koll och tillför nytt blod i stammarna för att undvika inavel i den mån det går.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

deniss79
0

Jag har köpt de hus en privat person . Undrar om någon vet vilken sorts Guppy de är då skulle jag köpa en hane

[Jens]
1

Då är denna privatperson inte bra på att odla Guppy. Jag själv har Guppy och kämpar med att det ska bli så bra som möjligt och jag hoppas de blir så. Dessa du har köpt är tyvärr väldigt sönderavlade.

deniss79
0

Skulle någon medicin hjälpa 😔

Draken
3

Du ska nog inte odla vidare alls på  dom där guppyna, det blir inte bra. avkomman kommer förmodligen att bli ännu sämre än  föräldrarna.

Jag odlar själv Endlers, och jag säljer en hel del också. men man måste vara på vakt hela tiden, jag brukar plocka bort hanarna som föds hos mig och sälja dem vidare, eller byta mot andra stammar. Även en hel del av honorna plockar jag undan, och tillför nya.

Visst har jag fått individer som inte har varit sunda och friska, men de går inte vidare i odlingen och de säljs inte heller. De släpps ner i ett av de större akvariumen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
3

"De släpps ner i ett av de större akvariumen."  …..😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
1

Jo, så är det mimåne……🤐        😛

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Aristarcos
0

Tyckte det såg ut som en hanne överst till höger på sista bilden, men… han är i sådana fall helt grå !? Den med större fena än de andra på bilden.

Draken
0

Tror det kan finnas två hannar på den bilden, den som är till vänster högst upp ser också ut att kunna vara en hanne. men helt utan färg.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Aristarcos
0

Ja det stämmer, hade varit intressant att se en av dem skarpa..

deniss79
0

Vilken sorts kan de bli

deniss79
0
Aristarcos
0

Köpes Guppy, som vanliga är många gånger färggranna, men man vet ju inte vilka föräldrar som dessa har. De är säkert någon slags mix av olika färgställningar, men Guppy är de iallafall.  Honan med lite större grå fläck kan ev vara med yngel. Men inte så tidigt i så fall. På sista bilden. Den i mitten av de tre.

THORVALD
0

Hej!

Ni ser vad det är för kön genom att titta på analfenan.
Är där en fena som är triangelformad som är det en hona men saknar den fena utan där är bara ett rör eller något som kan se ut som en ihopklibbad fena så är det en hane, detta är då deras könsorgan. Den mittersta guppyn på bilden i #16 ser man tydligt att det är en hona på den triangel formade fenan vid analen.

Detta är min uppfattning om hur man könsbestämmer en Guppy.