Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1338 ggr
Hells Angel
0

Siamesisk algätare

Hej, jag köpte 1 siamesiska algätare för ett tag sen för att dem tydligen ska vara bra på att äta tofsalger men hittills har den inte visat något intresse för algerna? Och jag undrar om den äter såna där gröna alger också som sitter på glaset, växterna, stenarna och rötterna?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Naiz
0

Det är en stimfisk och bör vara flera. Då är dom mer effektiva oxå :)

Hells Angel
0

Dem i butiken sa att dem är aggressiva mot artfränder.

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Naiz
0

Nej verkligen inte!! Jag hade 5 st och dom simmade alltid tillsammans :)

Hells Angel
0

Okej, då kanske jag borde köpa fler? Äter dem alger från glaset?

Naiz
0

Ja det tycker jag verkligen du ska göra :) Mina åt överallt, men antar att det beror på vad det är för slags alger. Ingen aning om vad det är dom äter och inte. Men tofsalgerns åt dom iaf hos mej :) Tänk på att dom blir ganska stora oxå :)

[Jens]
2

Ja, mina siameser är ca 10 cm stora men om jag inte minns fel så har Hells Angel ett 1000 L akvarium och då ska det inte vara några bekymmer.

soulboy88
0

Det där låter lite som mig för några år sen hade problem med tofs alger specielt på min Btn och mina stora rötter samnt alla mina tåliga växter. Sen fick jag lite tips av en kompis som verkade hjälpa ganska mkt hur som helst så ska jag skriva vad jag gjorde för att bli av med dom :)

Tips/

*Ha tålamod
*Köp massa snabb växande växter
*Dämpa belysningen på timmar
*Använd timmer
*Plocka upp mat rester
*Vatten byte 1gång i veckan ca 30%
Och väck efter nån månad så såg jag stor skillnad sen dess har jag inte haft problem med alger och nu kan jag se min btn bakgrund igen :)

[Tinitusan]
1

är du säker på att det är en siamesisk algätare du har fått med hem o inte en kinesisk algätare? kineserna är nämligen inte att rekommendera mer än en då de mkt riktigt är aggressiva  mot varandra

[SonjaG]
0

Epalzeorhynchos kalopterus Flying Fox. Mycket lik siamesiska algätarna men äter inte alger.Det är kanske den du menar Tinitusan?

Hells Angel
0

Vilken skillnad har dem till utseendet?

[Tinitusan]
0

va nej Sonja varför tror du det? jag menar kinesisk algätare o det pga att det är de ända algätarena jag vet som inte går ihop med sina artfränder, o om affären sa så ser jag två alternativ, antingen har expediten rört ihop kinesisk algätare med siamesisk o således sålt en siames med kinesens info, eller så har hells angels rört ihop det o har egentligen en kines hemma, o i så fall är det ju viktigt att hen inte köper fler =)

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276

Hells Angel
0

Nope, det är en siamesisk!

[Tinitusan]
0

ok bra då kan du ju gärna köpa fler o passa på att lära den där okunniga expediten lite när du är där för siameser ska ju som sagt gå flera =)