Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 690 ggr
FrökenFräs
0

Vad kan det vara?

Hej

Dessa har vi många av i stora akvariet och de verkar käka upp posthornen (jag har sett en äta upp en liten snäcka och det är betydligt färre numer) - men nog ser väl helenasnäckorna annorlunda ut?

Är det någon som vet vad det är? De har blivit ganska många så jag delar hemskt gärna med mig om det finns intresse. Hoppas bilden kom med nu, det är de långsmala som sitter i närheten av gurkan och posthornen :)

FrökenFräs
0

Okej, bilden kom inte med……de ser ut som helenasnäckor i formen men är mer grå/beigeaktiga och har små bruna ränder vertikalt.

Draken
0

Svårt att säga utan bild, tyvärr. det låter dock som det kan vara helenasnäcka.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

FrökenFräs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu tror jag att det gick!

[Jens]
2

Det är malaysiska sandsnäckor och de äter inte andra snäckor om det inte är så att de har dött för då äter de kadaverna. Sandsncäkor gör ett väldigt fint jobb under sand. Sandsnäckor bör gå i sand och inte grus för de har svårare att ta sig fram på grus.

FrökenFräs
0

Tack för svar! En av de större har bevisligen ätit upp en posthorn som satt på glaset - alltså jag såg när det hände- så då blir man ju lite konfunderad när du skriver att de inte äter andra snäckor. Det är avsevärt mycket färre posthorn i stora akvariet numer.

Jag får väl lägga in en bortskänkesannons helt enkelt, det kanske finns andra som vill ha?

Tack igen för ditt svar!

[Jens]
0

posthorn dör ganska så lätt och de äter gärna kadaverna som blir utav posthorn. Jag har sett att de kan åka 'snålskjuts' på andra snäckor men inte äta dem levande.

Ja, man får inte mycket för gråa sandsnäckor men visst finns det dem som betalar frakten och en liten tacksam summa för att du ger bort dem. Det hoppas jag i alla fall. Jag har dock gett bort mina men då bor de i närheten…

FrökenFräs
1

Nu när du lärt mig namnet ökar nog chansen avsevärt att någon annan ska vilja ha dem - lite svårt att skänka bort namnlösa ;)