sewellia
Hej, har fått med mig 7 st sewellia lineoata idag. Vet att de helst vill hänga på släta stenar i strömt vatten. Här ett tättplanterat juwel rio 125 men kraftfull pump. Planerar att byta ut lite växter vid utblåset mot något lämpligt för de små busfröna. Svårt dock att hitta tillräckligt hög sten, är inte så förtjust i plastfigurer. Tror ni att mangroverot fungerar lika bra eller ska jag fortsätta leta lämplig sten?
Åh sewellia, de är fina! Vad roligt att du köpte en så pass stor grupp också, det är så ofta man ser folk köpa bara en enda liten stackare trots att de är stimfiskar. Bra gjort, dig gillar jag!
Jag tror att en rot också skulle fungera, men det hade ju ändå varit trevligt med en sten då det ingår i deras naturliga biotop. Kikar du bara på stenar i butik eller letar du utomhus också? Jag tror du lättast hittar en hög sten utomhus. Jag har en sten på +50cm och den hittade jag bara i stenröset utanför dörren hos svärmor.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack mimåne! 😃
Såhär ser det ut idag:

Sewellia verkar gilla anubiasbladen vid utblåset, så jag tänkte ta bort lite vallisneria och ersätta med nån fin sten. Gärna rödaktig som de flesta övriga stenar i karet. Eller en mangrove. Bra tips att söka sten ute, men vill gärna att den ska vara tillräckligt smal för att få plats bakom de röda hålstenarna (alltså max 10x15 cm) och tillräckligt hög för att räcka en bit upp i akvariet.

En sewellia på anubias
Annars finns det ju skiffersten i butik. Den är i och för sig inte röd utan svart, men väldigt platt och smidig på så vis!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ja och den kanske går att ställa på högkant och luta lite mot glaset? Bra tips, ska kolla om jag kan få det snyggt!