Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3941 ggr
Carronella1
1

Dvärgkulfisk

Hej!

Jo, ja undrar lite om dvärgkulfisk… Dom är så otroligt vackra men hur stort behöver 1 alternativt 2 st? Är 54 L alldeles för litet? 

Har läst själv att dvägkulfisk brukar bli runt 3 cm. Är det sant, eller blir dom större?

Isåfall vilka fiskar kan dom vara med i ett 54 L? Har nämligen hört att dom kan vara lite aggressiva men vet ej.

Så sjukt tacksam för svar i förtid.

Djurälskaren Hjärta

Hells Angel
0

Jg ska säga en snabb "varning" först, i fall att du köper en så ska du veta att dem är väldigt kräsna och  att dem ibland inte vill ha frysfoder!

Det är inte helt omöjligt att dem dör!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Hells Angel
1

Juste, dem går nog INTE ihop med dina räkor och resten!!!! Varning bara!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

mimåne
0

Dvärgkulfisk behöver inte särskilt stora kar och du kan gott och väl hålla 3-4st i ett 54L akvarium. 

Så här står det om dem på zoopet: "Temperatur: 22 - 28 °C  Längd: 3 cm  Ursprunglig världsdel: Asien  pH: 7-8,5  Minsta akvarie storlek: 30 cm & 20 liter  Svårighetsgrad: 3/5 "

De är avvaktande, funderande fiskar som inte drar sig från att smaka på eventuellt smått sällskap i akvariet. De kan gå att mata dem med frystfoder men helst vill de ha levande föda. Det är inte alla butiker som har tillgängligt det men annars kan man odla själv.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
0

Jag har ganska nyligen skaffat en ensam dvärgkula som jag har i ett 20L räk-kar. Vi får se om det fungerar. Vi håller som bäst på att klura ut våra matvanor, jag och Puffy… I butiken har det bjudits frusen mat, mest artemia men även röda mygglarver, så jag har fortsatt med den menyn. Puffy är dock väldigt kinkig, jag tror han (?) får i sig vad som serveras, men ofta tar han bara en liten smakbit och simmar sedan bort. Han är långt ifrån så matglad som det sägs att de ska vara om de trivs. 😩 I nästa vecka ska vi testa lite levande.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Carronella1
1

Tack för alla svar!

#4 Aha, spännande… får se om det går bra! Hoppas verkligen det, du får gärna höra av dig till mig hur det går med räkorna sen.

Djurälskaren Hjärta

usvead
0

#4 Eftersom jag funderar starkt på att skaffa dvärgkulfisk så är jag intresserad av hur det går för dig med Puffy och maten…. 😉 Det som gör att jag tvekar med ett köp är det där med levande foder.

72mm
1

#5 jodå, jag kan uppdatera om läget, men när jag skrev "räk-kar" syftade jag på typen av tank, inte nödvändigtvis att jag skulle ha en kula tillsammans med räkor. Tanken är hans, alla eventuella kompisar är bara där för att få det att fungera bättre. #6 Tror inte det ska vara nödvändigt med levande. Men om kulan inte är ensam så kanske man måste "hand-mata" då de är lite eftertänksamma av sig, och det kan man ju inte vara om man har glupska kompisar.

Friskt kopplat är hälften brunnet!