Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 3533 ggr
kajsa114
1

kulfisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

här kommer min nya kulfisk undrar hur stora blir dom

kajsaGapskrattar

Sara97
1

Ca 15 cm :) vad söt! Hur stort är ditt akvarium?

LÄNGE LEVE DJUREN!!

kajsa114
1

mina kulfiskar hur ska man mata dom med frysta röda mygglarver??

kajsaGapskrattar

Sarah E
1

Ser ut som Carinotetraodon travancoricus, även kallad dvärgkulfisk. de blir inte större än 3 cm. 

De föredrar levande foder som mygglarver, artemia, vattenloppor mm. Men annars går frysfoder bra också, såsom röda mygglarver. De kan vara enormt kräsna med maten. Mina vägrade först något annat än levande foder men jag lyckades lära dem äta frysta röda mygglarver tillslut.

30 liter är i minsta laget för tre dvärgkulor då de kan vara rejält aggressiva mot varandra.

usvead
0

Kan man ha en ensam dvärgkulfisk, eller bör den ha sällskap? Om den kan vara ensam räcker 44 L?

Sarah E
0

De har inget emot att leva solo vad jag har förstått och då räcker 44 liter. Jag har två (hade tre från början men en dog) i 54 liter och det funkar eftersom de är snälla mot varandra som tur är. 

OCH GLÖMDE! De behöver äta små snäckor för att slita ner näbben. Nu har jag läst mig till att just dvärgkulfiskar inte har samma problem med att näbben växer sig för lång som de större arterna. DOCK, snäckor ingår i deras naturliga kost och det är ett naturligt beteende för dem att "jaga" snäckor så skulle inte rekommendera att man skippar snäckor i kosten.

axa
0

#4 ensam som vuxna, de blir aggressiva och revirhävdande vid vuxen ålder. Bästa är att alltid ha de ensamma, även när de är unga.

Sarah E
0

Får hoppas min fortsätter hålla sams då :) När blir de könsmogna?

axa
0

#7 Det vet jag tyvärr inte, så någon kunnig får svara på det! 

Har själv endast haft Fahaka puffer 🙂

Japantoe
0

När ni säger att dom ska vara ensamma, innebär det ensamma av sin art, eller helt ensamma? Jag är sugen på en av men har ju tänkt mig att ha fler än en fisk i ett 520l :p

72mm
0

#9 beror nog helt på vilken typ av kula du tänker på. Somliga ser allt annat som mat, andra, såsom dvärgkulorna, ska vara mer toleranta mot andra fiskar. Min dvärg är inte vuxen än, men än så länge bryr han vare sig om de räkor eller otocinclus som han har som tank-kompisar. Å andra sidan verkar han måttligt intresserad av snäckor heller, så han är nog lite dum ;)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Japantoe
0

Okey, aa jag tänker väl på de där som någon skrev här ovan som blir typ 3 cm.. Tycker dom är sjukt fräna och har en personlighet som ingen annan fisk. Men som sagt ha en enda fisk i 520l känns lite väl, även om man ska värna om hur fiskarna mår såklart :)

kajsa114
1

se ser min akvarjum ut

kajsaGapskrattar

kajsa114
0

mina fina fiskar på kvällen

kajsaGapskrattar

Sarah E
0

#11 Du kan ha flera dvärgkulfiskar i 250 liter. Till 5 stycken går det åt ett kar på ca 100 liter (med reservation för att jag räknat fel från gallons till liter). Men då gäller det att ha koll på att inredningen gynnar revirbildning för alla samt att det finns gott om växter och rötter/stenar som skymmer sikten genom akvariet.

72mm
1

#2 såg att jag missat att svara på frågan :( Jag skär av en väldigt liten bit av den frysta klumpen med mygglarver med en kniv. Detta låter jag tina några minuter i ett litet glas med ett par droppar vatten. Sedan häller jag väldigt försiktigt en liten skvätt i akvariet. Det är lätt att mata för mycket, så ta det väldigt försiktigt.

kajsa114
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

mina fina guld skalarerna ocj mina platysar

kajsaGapskrattar

Japantoe
0

Aha, ja tänkte att det kunde vara "kul" (dålig ordvits) haha, med typ 2 stycken som får ha var sin sida av karet. Som sagt 520l, och det är ett hörnkar som ja tänkte inreda med ett berg i mitten gjort av sten o rötter.. (i mitt huvud ser det bra ut men svårt att förklara) sen mycket låga växter runt.omkring.. Får väl ta o starta en DIY tråd om mitt lilla projekt sen :)

Sarah E
0

Två små dvärgkulor i 250 liter lär inte bli något problem :)

Japantoe
0

#18 då lär det vara mindre problem i ett 520 l då ;)

Sarah E
0

Haha! Vände på siffrorna, menade 520 såklart :) Det kommer bli bra tomt med bara två små kulor. Men du tänkte kanske annat också?

usvead
0

Är liiite sugen på en dvärgkulfisk men drar mig pga att de verkar vara så kräsna…

Japantoe
0

#20 Det är ju de.. Kan ju inte bara ha 2 små fiskar, men eftersom karet är så pass stort så kanske dom inte stör sig så mycket om det skulle simma runt lite annat där också.

72mm
0

#22 Jag läste någonstans att hur det fungerar (eller inte) med dvärgkulor är otroligt individuellt. Det kan tydligen skilja från individ till individ. Känns lite som att enda sättet att verkligen veta är att testa.