Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 3368 ggr
Richard_$$
0

Guldbarb med skada

Hejsan! Har en guldbarb i mitt kar som ser ut ha någon slags skada på sidan av kroppen. Det ser ut som ett sår och är ganska rött och djupt. Vi tvivlar på att det är en "vanlig" skada, då den har haft det ett tag, fast det ser ut att ha blivit värre. Någon som har någon idé om vad detta är? Vad ska man göra åt det? Tacksam för svar!

Richard_$$
2

Här kommer en bild

mimåne
0

Bilden kom inte med. Försök gärna igen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Richard_$$
0

Det verkar tydligen vara något problem, så det blir tyvärr ingen bild.

Richard0101
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Richard_$$
0

Nu kom den med! Funkade när jag loggade in med mitt andra konto!

Draken
0

Ser ut som den har blivit biten, eller har du haft parasitangrepp i karet nyligen ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Richard_$$
0

Det tror vi inte, vi har inte märkt av nåt annat än just det här såret. Vi har också svårt att tro att den har blivit biten, därför gulbarberna är en av de mer aggressiva och större fiskarna. Såret ser också ut att ha blivit värre, och den har haft det säkert mer än en månad nu.

mimåne
0

Såret ser riktigt illa ut i mina ögon. Att det inte går åt rätt väg heller utan blir värre gör att jag tycker lidandet bör göras kort för fisken. 

Ta upp den i en påse med lite vatten. Håll i fisken stående mellan två fingrar och ge den ett hårt slag mot huvudet med ett passande verktyg. Den lämnar livet direkt och hinner inte känna någonting.

Richard_$$
0

Det finns ingenting atta göra, medicin till exempel? Vill inte heller att fisken ska lida, men försöker rädda den om det går. Den äter och simmar på rätt bra, så det märks inte något av såret på det viset.

Hells Angel
0

😮

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

mimåne
0

Hm.. Ja, jag antar att man skulle kunna pröva på en saltbehandling även om jag inte är särskilt förtjust i metoden. Salt kan ha en läkande effekt på sår och revor. Ta i så fall ur den för saltbad i en egen behållare med 1dl salt per 100l vatten. Håll den där en stund och flytta sedan tillbaka den.

Richard_$$
0

Okej, får kanska prova det. Hur stor bör behållaren vara?

[raichu]
0

Säger som mimåne, avsluta lidandet.

Kanske finns något att göra men knappast troligt och tror inte att någon här vet vad tyvärr. :/

Richard_$$
0

Okej, tack. Om det inte blir bättre inom de närmsta dagarna eller att inte saltbehandlingen hjälper, så får jag avliva honom :(

mimåne
0

Du kan ta en hink eller någon bytta. Storleken spelar inte så stor roll då den bara ska vara där en stund. Men ta något med volym så du enkelt kan räkna ut saltdosen i så fall.

Förövrigt vill jag påpeka min ståndpunkt att det bästa är att göra lidandet kort.

Richard_$$
0

Okej, tack så mycket!

Draken
0

Jag skulle nog också ha avlivat i det här fallet. Tyvärr, så blir det så ibland 😕

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Richard_$$
0

Vill bara testa och se om jag nu kan lägga upp bilder med detta konto eftersom det har varit lite problem!

[raichu]
0

Funkar inte.

Fjordell
0

Stackaren.😕 Anser också att avlivning troligen är det snällaste att göra, speciellt då du själv säger att det har blivit värre.

Richard_$$
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska se om det fungerar nu!

Richard_$$
0

Har nu haft den i ett eget kar och medicinerat med GeneralTonic. Efter några dagar såg såret mycket mycket bättre, så vi flyttade tillbaka den till det stora akvariet. Satt och tittade på den en stund, och såg att några andra av guldbarberna pickade på såret, så att det gick upp! :( Då vet vi vad det beror på, men varför gör dem så?!

usvead
2

Varför stoppa tillbaka den om såret inte läkt helt och hållet? Det är ju "klart som korvspat" att de andra skulle vara på den. Det är ju så det fungerar i naturen, de svaga attackeras och dödas. Du har egentligen bara två alternativ.

Om du vill försöka få fisken frisk låt den då vara ifred i ett separat kar så att du ser att den svarar på medicineringen och såret läker. Om inte….avliva den.

mimåne
0

Fiskarna är kannibaler, och äter upp varandra när de dött. Den här fisken har ett stort öppet sår och fiskarna ser det som mat.