Vilka växter?
Vilka växter är detta? Är första bilden gälört? På denna bild är det toppskott jag tagit. Växer jättefint, men från plantan jag knipsa av så börjar toppen liksom ruttna. Bild två är alla längst bak, ser inte alls fina ut.. Varför?.
Hemsida: Nivinas kaniner
Ja det ser ut som limnophila sessiliflora, gälört. När man tar toppskott på den så brukar det börja växa ut ett nytt sidoskott från den gamla stjälken. Den förgrenar sig alltså. Det kan komma på toppen av plantan, eller någonstans i mitten. På din bild ser jag att det har börjat växa ut en ny topp och att delen ovanför har ruttnat bort.

Den ruttna delen kan du knipsa av för plantan kommer lägga sin näring på den nya toppen.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Den andra växten du har ser ut som Bacopa monneri. En bacopa är det åtminstone.
Tack! Men varför ser dom längst bak så risiga ut? Vissa har knappt blad längre ner. Är dom för tätt planterade?
Hemsida: Nivinas kaniner
Jag kan inte se det där risiga i bilderna, men jag förstår vad du menar. Antingen så är det så att det blir för dåligt ljus längst ner för att ljuskällan är för svag eller att de står för tätt. Det kan också vara så att det här egentligen inte är Limnophila sessiliflora utan Cabomba caroliniana. De liknar varandra väldigt mycket till utseendet men cabomba sägs vara mer ljuskrävande än sessiliflora.
Nej, det är inte Cabomba utan helt klart Limnophila sessiliflora. De är väldigt lika men bladen är trots allt grenade på ett lite annat sätt, Limnophila ända från basen medan Cabomba har tydliga bladstjälkar.
Olle
Okej! Tack för den informationen OlleA. Det är något jag har funderat på, skillnaden dem båda emellan.