Vattnet grumligt
Nu har akvariumet stått i en vecka och grumligheten har inte lagt dig ännu och jag vet inte vad det kan vara lägger upp en bild så får ni se.
Har haft reningsmedel i och Sera bionitrivec och då vart det ju jätte grumligt men det har ju blivit betydligt bättre men aldrig bättre än vad det är nu.
Kan tillägga att uv-c ljuset har stått på hela tiden och det finns inga djur i för dom kommer imorgon

UV-ljus? Som i UV-filter? Varför?
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Svårt att sägam, eftersom du inte har nånting levande, förutom växterna i karet.
Var har du köpt gruset ? ser att det är svart grus, 'är det lämpligt för akvarium ? Vissa typer av lavasand, tex, släpper ifrån sig metaller som ger vattnet en missfärgning/ grumling. Osäker på vilka metaller det är, men tror det kan vara aluminium eller koppar.
Har du gjort ren gruset, så det inte är stendam som flyger runt i vattnet ?
Ja jag har gjort rent gruset det är köpt i en zoo butik och dom sa stt det var okej att ha i akvarium. Uv-c har jag på för jag har blivit tillsagt att ha den på hela tiden kanske fel men jag gör som jag har filt rådet men ska jag inte ha det så stänger jag av den.
Jag vet inget om UV-filter, bara att det ska slå ihjäl bakterier. Är osäker på om det ska behövas, om det är lämpligt att köra vid uppstart eller om det tom kan vara skadligt. Blev bara lite förvånad. Men har man rekommenderar det så kör på!
UV-ljus kan man anvöända om man har problem med algbildnimng, annars behöver man inte ha det. vet inte om det kan slå ihjäl goda bakterier, men det är mycket möjligt
Infusorier borde det vara.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
#6 isf så har det väl bara med ett icke inkört akvarie att göra? Stor chans att det försvinner när karet hittar balansen. UV-filtret ska ju hjälpa dock.