Parasiter?
har ett intressant läge i akvariumet, mina vuxna platys verkar sega, gömmer sig mycket bland växterna och är lite allmänt "hängiga" och kliar sina gälar ibland, detta prioblem visar sig inte hela tiden dock så är mina platy yngel snart 2 veckor och mår jäckligt bra istället och uppvisar inga av dessa symptom, har väldigt bra vattenvärden 0 i nitrit testat med droptest för 20min, och alla andra värden testade igår och de ser även bra ut, nu är min fråga: finns det parasiter som bara påverkar vuxna fiskar och ej yngel om detta skulle vara ett problem?
Hej!
Levandefödare som platy är idag väldigt hårt avlade och sköra. De blir väldigt lätt sjuka och dör. Detta kan delvis bero på att de avlas i helt andra förhållanden än det vi har i akvarium. Det är inte vana vid det här och dör bort. Har man tur så hinner man få yngel ifrån dem, för ynglen kan komma att klara sig bättre då de aldrig levt i annat vatten än det du har. Min tanke är att det är det här som hänt dig och dina platyn.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
jo det känns som att det är det det är, får se vad som händer i akvariumet verkar ha bra vatten för firren som fick torpedsjukan av inflytt i akvariumet mår bra nu iallafall