Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3660 ggr
Sarah E
2

Flytta akvarium

Kan/bör man tömma ett 200-liters helt innan flytt? Det är Walstad så alltså är det jord och sand på botten. Känns inte jättekul att behöva starta om hela rasket nämligen. Kan man lämna kvar botten orörd och bara tömma vattnet? Kanske lämna ngn cm vatten kvar? Jag har absolut ingen erfarenhet av att flytta akvarium. Har inte hittat riktigt de svar jag söker….

Sarah E
0

Naturligtvis fattar jag att man måste tömma vattnet (ser att kag ställer frågan lite konstigt i föregående)

Lilolizeit
0

Jag tänker att det blir riktigt tungt med blöt jord å blöt sand i. När jag skulle flytta mitt från en plats till den andra i vardagsrummet så fick jag tömma hela för att orka flytta det, visserligen ett 350liters. Sen får jag för mig att de är lättare att knäcka glaset om det är tyngd i botten. Vet inte alls om det är.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sarah E
0

Jo jag har ju tänkt så också…. Skulle ju vara botten om hela karet pajade bara för att jag inte orkar tömma det. Men det blir väl dessutom extra tungt när det är jord också. Den suger väl upp mer vatten än sand? Hm, kanske måste bli omstart. Svårt. Och med egen brunn också :S

Sarah E
1

Eller om man har en bordsskiva och liksom puttar över hela karet på den och transporterar det på så sätt? Det borde man ju kunna bära om man är 2-4 pers?

Sarah E
0

Bordsskiva utan ben då alltså :)

Sarah E
0

Bordsskiva utan ben då alltså :)

mimåne
0

Kan fungera.. Putta försiktigt och se vad som händer! ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
0

Ja kanske testar det… :)

kallepudas
0

ett helglas eller har karet aluminiumram?

oh-la
0

klart att du kan flytta det med botten i, men då får du nog ringa starka flytthjälpen, för det blir tungt som ett as! du bör också ha någonting under akvariet, ochinte lyfta i själva akvariet. två plankor kan fungera, eller en större skiva. huvudsaken är att man sprider ut tyngden. om du kar möjlighet att köpa eller bygga är det grymt att flytta akvariet och liknande på en skiva med hjul på. finns att öpa till en helt okej peng på byggvaruhus. finns även i vissa blomsteraffärer att ha under krukor som man vill flytta på. då belastar man inte i onödan och kan rulla det på ett smidigt sätt :)

Sarah E
0

Det är helglas. Blir det bräckligare då? (eller ja det blir det förstås)

Så smart med skiva på hjul! Ska kolla upp. Ska även se om det går att lossa bänkskivan på akvariemöbeln. I så fall skulle vi inte behöva lyfta karet alls, förutom på sin skiva då alltså. Kanske man på ngt vis kan montera hjul i skivan som kan sitta hela tiden och underlätta ev flyttar? De skulle ju sticka ner inuti själva skåpet men det gör ju inget. Har inget ytterfilter däri som behöver plats.

Det värsta är att vi kommer behöva bära det ner för en trappa. Det blir en utmaning 😮

kallepudas
1

Ett helglas skulle jag inte våga bära på det viset.

Sarah E
1

Nä ok. Tack för all input! Det är bra att ta del av era erfarenheter och åsikter :)

Sarah E
1

En annan relaterad fråga:

Jag har en gigantisk rot med vidhängande sötvattentång och javamossa som jag gärna vill ska överleva och den går inte ner i något mindre  än en stor plastback (tänker mig en på ca 40-50 liter). Då tänkte jag som så att jag inreder backen med roten, pump och doppis och växter (inget bottenmaterial) samt vatten från karet. Sen får fiskarna trängas däri medan jag tömmer 200-litarn. Jag tänker mig att flytta fiskarna i backen men med mindre vatten så att den går att bära. Sedan startar jag upp karet omgående i nya huset och låter fiskar, växter och rot flytta in. 

Tror ni det är en bra plan? Hur länge, som längst, kan backen fungera som tillfälligt boende för fiskarna? Tänker mig att det kan ta två, tre dagar innan allt är klart och det skulle vara så himla skönt att slippa känna stress över fiskarna.

Det handlar om några guppys, 2 Mosaikgurami, 5-6 Ancistrus (som alla bor i rotens olika skrymslen), 7 rosentetror och 4 siamesiska algätare.

*Ska försöka bli av med alla ancistrusarna utom Big Daddy. De är för många men har dragit ut på det för de är så asjobbiga att fånga in. Kunde ju vara lämpligt att fixa det då vid flytten.

Mycket tacksam för feedback!

oh-la
0

en större back fungerar i princip hur länge som helst beroende på hur du ställer upp det. utan ljus,pump och filtermen med växter skulle jag säga att det funkar ett par veckor vid behov, med vattenbyten ett par gånger i veckan. det ärmest växterna som tar stryk av inget ljus. har du pump med integrerat filter,eller flyttar du filtret separat? pumpen antar jag äranpassad för ett större akvarium, så det kan bli väl stormigt om du sätter igång det i en 50-60l back. bättre då att strunta i pumpen och byta vatten.

jag hade 35-30 Malawiciklider i 4 backar när en Juwel-bakgrund i frigolit lossnade och skjöt upp genom taket på akvariet. fick töma, torka ur helt torrt, silicona fast igen och låta torka. sammanlagt 5 dagar hade jag fisk i hallen.

däremot kan jag säga att du troligtvis inte kommerkunna fylla uppmer än runt 20 liter/back.kanske 30 på sin höjd. satsa hellre påen extra back i så fall. backarna är grymma till vindsförvaring senare :)

när vi flyttade mitt 240l från Göteborg till Stockholm tror jag vi hade 2 stora backar, plus ett par mindre för växteroch botten. det är ett projekt att flytta akvarium, men det är mer om ständigt och tungt än svårt :)

Sarah E
0

Tack för ditt svar! Jag har ett vanligt eheim innerfilter/pump, den minsta sorten. Det är ett Walstad-akvarium och har innterfiltret mest för ytcirkulation. Men tänker ha den i backen för att få bästa möjliga miljö. Har faktiskt en liten ramp på 45 cm med ett 11-watts-rör i. Borde räcka ett tag. Går ju att bara lägga över liksom. Men det räcker väl att tömma ur vatten när jag väl ska flytta backen? Så länge den står kan jag väl fylla upp den ganska mkt? Hur tänker du kring botten materialet? Om jag kan spara en del sand så kanske det är bra att göra det? Jag tror det kan gå att få med en del av sanden utan att jorden blandas upp.

Sarah E
0

Jag mejlade  Akvarielaget ang flytt av akvarium och de flyttar det åt en. Men det var ganska dyrt. Man får tömma karet själv.

Sen beskrev jag vad jag har för botten och om man måste ta ur den. Det trodde han inte! Men det måste ju vara astungt med jord och sand med vatten. Undrar jag om karet håller för det?

Sarah E
0

Räknade på vad 30 liter easy care soil skulle väga och det landar på ca 26 kg torrvikt. Med lite vatten i så blir det lite till. Skulle kunna fungera att flytta utan att tömma då kanske…. 🤔

Rådasand, som jag har nu, ger nästan det dubbla. Och med jorden under ännu mer.  Och så blött på det.Tror inte jag skulle våga chansa på att flytta det oavsett vad Akvarielagret säger 🤐