Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 3417 ggr
lalaz4
4

skolans bortglömda akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag hittade jag ett litet akvarium i ett klassrum i min skola. Som ni kan se på bilden är det fullt med tofsalger. Vad jag kunde se så är det två små fiskar och ett gäng posthorns snäckor. Vattnet är i princip stilla stående då det lilla filtret är fullt med smuts, eftersom det inte finns någon cirkulation har det bildats som en tjock hinna på ytan. Det finns några växter och lavastenar som är täckta av alger. 

Jag skulle vilja ta hand om karet då ingen annan verkar göra det, men problemet är att jag går i en stor skola och karet står i den delen av skolan som jag oftast inte är i och mina lärare känner inte till det. 😐  

Vad kan jag göra för att förbättra fiskarnas tillvaro?

lalaz4
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet någon vad det är för fiskar? Har fått ett förslag på att det kan vara pygmégurami, kan det stämma? 

Förlåt för de dåliga mobilbilderna.

Hell
0

Hur stor är den? Det är absolut en stackars, stackars labyrintfisk, men jag tycker den ser lite stor ut för en pygmégurami. En t. schalleri isåfall, men kanske…? Nån form av betta eller tom lakritsgurami?

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Hell
0

…tycker algerna ser ut som cladophora. Inte en droppe av det där vattnet i nåt akvarium du tycker om.

Hell
0

För att förbättra det skulle jag väl först börja med en mekanisk rengöring - rensa ut lite alger för hand och släng. Börja göra regelbundna vattenbyten, kanske se om lysrören går att byta. De kan vara gamla, så då gynnas inte växterna så mycket som algerna. En annan sak du kan göra är att slänga i något snabbväxande i karet, hornsäv tex är bra för det. Även krama ur filtersvampen i gammalt akvariumvatten och höja den så att utblåset drar runt ytan.

Det jag nog skulle göra är att prata med lärarna och se om det finns intresse att fixa det, annars försöka få de att avveckla karet. Det är mycket jobb att ha, och det där är INTE okej. Vilket jag förstår att du förstår men… ja.

…det där grofset på botten, är det fiskbajs? :/

lalaz4
0

Jag är riktigt dålig på att uppskatta längd, men tror att fisken är runt 5-6 cm stor.

Om jag får börja ta hand om karet ska jag göra mitt bästa för att få ordning på det. Hur mycket vatten vågar jag byta i början? Kan jag ta bort så mycket alger som möjligt eller borde jag låta lite vara kvar?

Jag har några snälla lärare jag ska fråga om de kan ta reda på lite åt mig. Nästa vecka har jag sportlov så de stackars fiskarna måste vänta😕. Såg ingen foderautomat och ingen verkar ha flyttat på det dammiga täckglaset på länge så antar att de inte får någon mat.

billy_klara
0

Tycker att du ska gå dit imorgon och fråga vem det är som har ansvar över akvariet, om det ens är någon.. Fråga om de får mat, hur ofta? Om det är någon som gör vattenbyten, rengör filtret osv. Sedan erbjuder du dig att städa/sköta om det under håltimmar. Sedan gör det ju inget om du lär läraren/lärarna lite vad fiskarna behöver, antar att du inte kommer gå på den skolan för evigt så det kan vara bra att  banka in lite vett i skallarna. 😉

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Hell
0

Hm, ja det tycker jag låter lite stort för en t. pumila eller t. schalleri. :/ Dessutom är det ju rätt ovanlig fisk. T. vittata kan vara så stor men ja, som sagt. Det är ju inte de vanligaste invånarna. Jag tror det är svårt att identifiera fisken nu, den kniper med fenorna, är blek och allmänt missnöjd. Tänkte att det kanske kan vara en kampfisk-hona, men har dålig koll på dom också. 

Algerna drar du ut allt av, spara inget. Slamsug botten. Hur mycket vatten du vågar byta i början har jag tyvärr ingen koll på. :/ Prata med dina lärare och se vad de kan hjälpa dig med. Det är jättebra att du har uppmärksammat det här.

De lever antagligen på små kryp som lever i algerna och annat. Fiskar behöver inte så mycket mat för att överleva men ja, de är ju inte nöjda. Och det syns.

lalaz4
1

#4 Tror att det är fiskbajs som det sedan har vuxit alger på. 

#7 När jag först såg fiskarna såg jag tydligt att de inte mådde bra. För att må bra och få en bra färg behöver de väl få i sig rätt näring, vilket jag tror att de inte gör. Att överleva på maten är ju inte samma sak som att må bra. Vattnet är riktigt smutsigt så det blir ännu svårare att se. Storleken är jag osäker på, var bara där en kort stund och fiskarna gömde sig mest hela tiden.

Imorgon slutar jag tidigt (vid 2) så jag hinner fråga runt om någon vet varför det har blivit så här och vem som borde ha tagit om hand om karet.

Fjordell
3

Åh jösses, jag hoppas verkligen att de ordnar upp det där!😕 Det där är försummelse som bör anmälas till LS. 

All heder åt dig, TS, som försöker styra upp det hela!

72mm
0

Om de nu inte fått mat så är jag nyfiken på hur länge det gått sedan någon matade. Det kanske bara skett i samband med att någon fyllt på lite vatten.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
0

Åh fy, det där ser inte bra ut :( Och detta förekommer tyvärr lite överallt. Stor eloge åt TS.

Tror inte du skall spara något av vattnet i det där akvariumet, allt bör bytas ut och alla alger måste rensas. men frågan är om de stackars fiskarna får en sån chock att de stryker med av bara farten 😕 så det är kanske en dum ide.

Vad du kan göra i starten är, framförallt, få fart på pumpen och rensa bort alla alger. Sedan blir du nog tvungen att succsesivt vänja fiskarna med rent vatten. nu vet inte jag hur stort karet är, men jag skulle tippa på mellan 50-70 liter, svårt att avgöra, men om du börjar försiktigt med att byta ut, kanske två tre liter vatten om dagen, och öka på efterhand, så fiskarna sakta vänjer sig med rent vatten. Om det är möjligt, så bör du undvika vattenberedningsmedel, bakterier finns det förmodligen gott om i akvariumet redan, både goda och mindre bra. Dessutom så är det inte många snäckor som klarar beredningsmedel, tror posthorn hör till den kategorin. och de bör du försöka ha kvar, de är otroligt duktiga städare .

OM du får ordning på karet och fiskarna överlever, så måste de ju få mat, och det verkar som de har varit utan det länge. Där måste du gå ytterst försiktigt till väga, ge dem en halv flinga var (typ) som max i början.

Du har ett stort jobb framför dig, och ingen kommer döma dig om du känner att du inte orkar ta itu med det, men se i varje fall till att, i värsta fall, avliva fiskarna, och gjör slut på deras lidande.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
1

usch jag blir så arg på skolor som har akvarium o sen låter dem förfalla så här, om inte skolorna klarar av att lära ut ansvar genom att föregå med gott exempel ska de för sjutton inte införskaffa ett kar från början, jag tycker du ska gå direkt till rektorn!

lalaz4
1

Enligt min biologilärare finns det flera akvarium i andra klassrum, det är någon som håller på med att avveckla karen. Fiskarna flyttas till ett av skolans två största akvarium med bra vatten kvalitet, fast om fiskarna har bott i det smutsiga vattnet en längre tid kanske de inte klara flytten. Tycker det är konstigt att det här karet är så dåligt medan det finns riktigt fina kar i skolan, det är främst lärare som har ansvaret och eftersom några har kuskapen borde det aldrig ha blivit så här.

Fick inte tag på den ansvariga läraren för avvecklingen idag, men ska leta rätt på personen direkt efter lovet. Tänkte kanske sicka ett mail, men vet inte hur jag borde skriva.

lalaz4
0

skicka ett mail ska det såklart stå…

mimåne
0

"Hej Blabla!

Jag är en elev i skolan blabla och jag kontaktar dig angående ett akvarium i klassrum blabla. Jag har reagerat på att akvariet ser misskött ut och har fått förklarat för mig att det är under din omsorg, stämmer det? Jag undrar vad som är planerna för det här akvariet då fiskarna till synes inte verkar leva värdiga liv. Jag anser att någon måste hjälpa de här djuren och finns det i dagsläget inget engagemang är jag villig att hjälpa till i bästa möjliga mån innan det här behöver gå till länsstyrelsen.Jag är själv intresserad av akvaristik.  

Med vänlig hälsning, blabla"

Medarbetare på akvariefisk ifokus

lalaz4
1

Tack mimåne! Ska använda det som "mall" till mitt mail, med några tillägg 😉

TccT
0

Hota inte med att anmäla på en gång. Prova om det löser sig ändå så blir det nog trevligare stämning mellan alla inblandade.

Vargflick-a
0

Jag hade gått till någon som har "hand" om karet och sagt att jag vill mer än gärna sköra detta :)

72mm
0

#17 Det tror jag är klokt. Risken är ju ganska stor att någon redan har ordentligt dåligt samvete för det här.

lalaz4
0

#17 Försökte hålla en trevlig ton i mitt mail, fast vill ändå bli tagen på allvar. Alla bryr sig tyvärr inte om hur fiskar lever 😕.  Om allt går bra så kanske jag inte behöver ta upp länsstyrelsen, men det kan ju även få fart på saker (har träffat på dåligt skötta djur förut där ägarna inte förstod allvaret innan jag nämnde att det borde anmälas).

#18 Skickade precis iväg ett mail till läraren där det bland annat stod att jag vill ta hand om det. Hoppas bara att läraren läser det under helgen.

lalaz4
4

Läraren har svarat och verkar positiv till att jag hjälper till med akvariet! Vi ska träffas och prata mer om hur det ska gå till.

Hoppas att allt löser sig på ett bra sätt och fiskarna får ett bättre liv.

mimåne
0

Lycka till, hoppas det blir roligt :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ladygrenners
0

En stor elogé till dig, ts, för att du tar dig an detta jätteprojekt! Lycka till!

/Ladygrenners

Sarah E
0

Bra gjort! Och spännande projekt! Ser fram emot att följa :)

Draken
0

Bra gjort :) Hoppas du orkar hålla oss uppdaterade om hur det går :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
3

bra gjort, men ett råd är att INTE ta på dig för mkt ansvar, det är lärarna som har brustit i sitt ansvar här o jag finner inte det skäligt(eller ok) att direkt lägga över allt ansvar på en elev o sen vända ryggen till IGEN, se till att du bara hjälper till =)

72mm
0

#26 Lärarna har givetvis det övergripande ansvar. Men de borde tagit det ansvaret genom att delegera underhållet av akvariet till elever, och se till att det blir gjort.

[Tinitusan]
0

vilket de inte gjorde, en lärare kan inte lägga ansvar på ngt på en elev utan att följa upp att det blir gjort, kan hända att det är delegerat till elever som inte skött sig men eftersom lärarna inte har följt upp innan så är det ju ännu viktigare att de inte gör samma sak igen! (om det nu är så de gjort)