Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 2490 ggr
idipidi
0

Småkryp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ful bild jag vet, men vad är det för småkryp som kryper omkring i mitt akvarium? Inte räkan och inte den lilla posthornsbebisen uppe i vänstra hörnet utan de små fläckiga krypen.

nickiee
0

är nog räk bebisar tror jag

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

idipidi
0

Nope, det är det inte. Dels har ingen av räkorna ynglat av sig än, dels är det här något annat. De kryper på botten/växter/grenar och ibland på glaset men de simmar inte.

idipidi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Närbild…

nickiee
0

ok då vet jag inte . hoppas något vet vad det är

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Lilolizeit
1

Oj vilket märkligt litet djur.. jag tycker de i kroppen på minner om märlkräftor - hyalellor.. Men är inte alls säker. Fast hyalellor simmar ju också.. hmm..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

idipidi
0

Möjligt att de kan simma, men inte gör det så mycket. Får kolla på dem. :)

idipidi
0

Jo, de simmar korta bitar faktiskt, men verkar föredra att krypa omkring.

Lilolizeit
0

Jag tycker dom va söta oavsett vad det är. Haha Googlade du på hyalellor?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Roxie
0

Det ser ut som hyalella, söta små rackare :)

// Sofia

[Tinitusan]
0

är det verkligen hyalellor? är de inte väl mörka i färgen för det?

Roxie
0

Har för mig att dessa finns i olika färger också?

// Sofia

idipidi
1

Har googlat och tycker inte att de ser ut så i kroppsformen. Ska se om jag hittar ett gammalt mikroskop hemma och kolla på dem. 😂

mimåne
0

Denna lilla hyalella liknar väl?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

hyalella är väl mer smal o tillplattad från sidorna medans detta djuret ser mer tillplattat ut uppifrån tycker jag, kanske kan vara något likande släkte?

idipidi
0

De är absolut inte så där stora. Tror kanske att macrobilden förvillar lite. De ser inte heller ut som  kräftdjur när man kollar i förstoring utan mer som en "blobb" med två spröt i ena änden. Och så dessa tydliga fläckar på ryggen.

idipidi
2
PT2
1

ja, det er Ostracoder.  Har oppdrettet et par arter av disse tidligere som levendefor. Det er mange arter og noen kan være parasitter, mens andre arter lever av microorganismer. Disse ser ut til å spise mkroorganismer jf. måten de er plassert på ….

usvead
0

Hur uppkommer de? Följer de med föda, växter eller vad?

PT2
0

De kommer mest sannsynlig med planter. De jeg har vært borti har spist detrius og hjulpet til  med nedbrytningen. Jeg brukte dem som levende for og kjøpte dem på Aquabid.

http://www.aquabid.com/