Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2098 ggr
Borhan
1

Trivas i akvariet

Tänkte fråga hur man märker att en fisk trivs/vantrivs i akvariet.. Misstänker inte att mina fiskar vantrivs, men kan vara bra att känna igen beteenden ifall att det skulle hända. Tänker att jag då kan ingripa fortare och göra någonting åt det :)

[Jens]
0

Oj, det kan man inte svara på för det beror på så mycket. Kan vara så enkelt som fel bottensubstrat till fel storlek på akvarium och allt där i mellan :)

Borhan
0

#2 Tänker lite hur de beter sig. Tex är mina Chokladciklider är inte lika mycket vid ytan som jag trodde att de skulle vara. Alla skriver ju att det är en fisk som gärna håller sig i övre delen av karet. Lite sådana saker tänkte jag på.

Sarah E
1

Kollade lite på Zoopet eftersom jag själv inte har koll på chokladciklider. Där står att de vill ha mycket gömställen i form av stenar och rötter som ska nå upp till ytan och det har ju inte du i ditt akvarium, ännu. Men det kan ju vara en orsak till att de håller sig längre ner, där gömställena finns? Kanske om du skulle försöka bygga på höjden med dina rötter? Kanske skaffa flera? Och sen plantera mera växter som växer upp till vattenytan snabbt? Som t ex vallisneria som du kan få av mig 😉

Borhan
0

#3 Ja du har rätt. Jag har kikat idag på nätet efter rötter man kan ha på höjden, har varit till alla några butik men inte hittat några. Låter som en bra idé. Skulle komma förbi idag, men ett bröllop kom emellan haha ;) Jag trodde att många fiskar betedde sig på ungefär samma vis om de inte trivdes. Men antar att det skiljer mycket mellan olika arter.

Sarah E
0

Ja, det skiljer sig såklart från art till art. 

Bröllop är ju alltid roligt!

[Jens]
0

Hehe, trodde det var en rent allmän fråga men det visade sig sedan att det var dina egna fiskar men jag ser att Sarah har svarat dig.

Borhan
0

#6 haha ja det var egentligen en allmän fråga Jens, men tog chokladerna som exempel då Det kändes enklast. Har ju några arter i burken och jag tänkte att det kanske fanns något generell beteende som man skulle kika efter för att beta om ens fiskar mår dåligt

[Jens]
1

Ja, när jag köper fiskar själv så måste jag veta om det går bra med de andra fiskarna i karet så det inte blir någon rädsla mellan dem för jag vill inte se att t ex ett par står och trycker i ett hörn bara för några andra finns där. Jag läser massor om fiskarna och om hur de vill ha sin miljö och sedan naturligtvis frågar runt i t ex det här forumet där det finns många som har erfarenhet eller någon annanstans.

Självklart så kanske något par vill skaffa smått och då blir lite revirhävdande och det har jag överseende med och har gett stora förutsättningar för dem att få göra det också i karet. En del vill ha höga stora växter med breda blad och en del vill ha massor med stenar som ligger som en hög där de kan simma in och gömma sig vilket jag också har och så vidare och så vidare….. 🙂

mimåne
0

Jag skulle vilja säga att det beror lite på vilken art det rör sig om också. Precis som vi människor hanterar situationer olika, yttrar det sig olika på olika typer av fisk också. Men i regel att de blir mer tillbakadragna, bleka i färgen och börjar så småningom uppvisa sjukdomssymtom. I många fall märks det inte med blotta ögat alls men då kan teorin hjälpa till. T.ex när en Guldfisk bor i en skål. Den kanske ser ut att simma omkring och må bra, men sanningen är ju den att volymen och utrymmet är alldeles på tok.

Jag tycker det är bra av dig att ta upp det här. Det visar att du verkligen vill lära sig och ta hand om fiskarna väl :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus