Hur många humlor & fjärilar?
Hur många Brachygobius xanthozonus skulle man kunna ha i ett 240 lit utan att de skulle slå ihjäl varandra?
Har förstått att de är väldigt revirhävdande mot artfränder.
Och skulle man kunna ha dessa ihop med 2-3 Microglanis iheringi och 3-4 Pantodon buchholzi utan problem?
Eller skulle ni rekommendera att man hade art-kar med en av dessa sorter?
Tacksam för trevliga svar!
//Saffran
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Humlafisken är i regel ingen sällskapsfisk utan hålls bäst i artakvarium, vilket jag förstår att du vet om. Jag har däremot hört historier om de som gått ihop med någon bottenlevande fisk och att det fungerat. Troligtvis för att bottenfiskar inte utgör särskilt stort hot, är revirhärdade eller håller till i samma regioner. Jag känner inte till humlamalen särskilt bra men jag vet att det är en fredlig nattaktiv fisk, och det är positivt i kombinationen med humlafisk. Men om jag inte misstar mig, så är den också randig och lik humla fisken i utseende. Kan det här trigga igång humlorna till att bli aggressiva tro? Det är min enda fundering kring det här.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Pantodon buchholzi - en riktigt vacker men glupsk fisk som jag tror mer än gärna skulle sluka de små humlorna. Skulle absolut inte blanda de två om humlorna inte var tänkta som mat. 😉
Nu har jag inte haft humlor själv så jag kan inte svara exakt, men i ett 240l bör du kunna ha rätt många. Visst, de är griniga mot varandra men med mycket inredning kommer de ju ha möjligheten att hitta sin egen plätt.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Ja just det. Fjärilarna glömde jag helt bort att ta upp i min kommentar. Men jag är av den åsikten som föregående talare att de kan leva lite farligt. Humlorna är ju trots allt väldigt "morska" och orädda, men fjärilen äter mer än gärna mindre fiskar och det kan betyda humlorna..
Ja, är du sugen på fjärilar rekommenderar jag ett artakvarium. De vill gärna ha levande föda, så de kan vara lite knepiga att hålla. Dock sjukt häftiga fiskar!
Ah jag förstår då att dessa inte kan leva ihop hahaha XD
Men om vi räknar bort fjärilarna, hur skulle de olika humlorna kunna fungera och hur många kunde man ha?
Alt. hur många i artkar av respektive humla?
Kan tillägga att karet är ca 120x45x45 =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Jag tror du kan pröva att hålla humlorna ihop. Hur många humlafiskar du kan ha kan jag däremot inte svara på. De kan ju hållas ett gäng om.. 5 i ett mycket litet akvarium.. Jag antar att du kan få plats med så många du har lust med utan att överdriva haha ;)
Malen vet jag inte om de vill hållas fler eller ensamma.
Humlafisken vill väl ha lite bräckt vatten, frågan är vad humlamalen tycker om det?
#7 Just ja, det hade jag glömt!
Jamen just det ja! Det är sant att dem vill ha det.
Hur kunde vi glömma bort att tänka på det igår Hell?! 🤦♂️