Nitrit/Nitrat
Hej, Jag var idag och köpte NO3-test, vilket då är för att mäta nitrat. Min fråga är, om nitratvärden ser bra ut, behöver jag då inte oroa mig för att ha för höga nitratvärden i akvariet? För dessa saker hänger väl ihop som jag förstått. Jag har haft igång akvariet i tre veckor och nitratvärden ser bra ut. Anledningen till att jag utför testet är att jag har varit orolig kring övermatning/avföring osv..
Kan jag alltså fortsätta mata (försiktigt) med dessa värden?
Jag tror det har skett ett litet missförstånd här.. Din tanke är jätte god Borhan att köpa ett test för att mäta förgiftningen, men sanningen är den att jag tror du har köpt fel test och mäter därmed fel värde..
Nitrat är inte farligt, det är nitrit som är skadligt. Jag tror det är ett nitrit test du varit ute efter. Det förkortas No2, och inte No3…
hoppsan..🤐
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#2 Ja det var nitrit-test jag var ute efter.. Men hon på djurmagazinet nämnde att man lika gärna kan mäta nitrat eftersom för höga halter av nitrat också innebär för höga halter av nitrit.. Hon själv hade ciklider hemma..
Njaa.. Jag skulle inte lita riktigt på bara den aspekten även om de två hör ihop.
Jag vet faktiskt inte hur sambandet fungerar. Alltså, hur högt nitrat = nitrit? Nån som är sugen på att ge en kemilektion?
I början vill jag ju dessutom bara veta att nitrit = 0 och att ammonia = 0. 🤦♂️Kan tyvärr inte hjälpa dig.
Alltså, om jag var osäker skulle jag avvakta ett par dar med mat och dutta lite Easy Life på filtersvampen då och då. Men jag är en ganska lat akvarist. 😉
Har du nån anledning att vara orolig för nitrit mer än att karet är nystartat? Mår fiskarna som dom ska?
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Goda bakterier omvandlar det skadliga nitrit till det oskadliga nitrat.
Nitrit ligger alltså före nitrat i kedjan och därför är det viktigt att man köper ett sådant test och inte ett nitrat test om man vill mäta förgiftningen.
#5 Fiskarna mår bra. Men jag tror att jag matat lite väl.. Det har dock aldrig legat massa mat på botten och skräpat, men jag önskar ändå att jag gav lite mindre mat :) Vattnet är inte så klar, vilket får mig att undra om det är lite väl mycket skit i akvariet. Jag har möjlighet att slamsuga men ville testa vattnet först, då jag helst vill undvika att slamsuga i så tidig stadie :)
#6 Tack minimåne :) får köpa nitrit-test då.
#7 En tumregel är att det är extremt svårt att mata för lite, samtidigt som det är extremt lätt att mata för mycket. Låt fiskarna fasta ett par dar om du är osäker, det dör dom inte av.
Ja, och just nitrit -test är sjukt skönt att ha hemma. Då vet du på två röda om du behöver få panik eller inte, haha. Easy Life eller liknande flytande bakteriekultur kan vara skönt att ha hemma, just ifall det skulle inträffa. Då kan du göra vattenbyte + ha i lite bakterier (direkt på filtersvampen gör den mest nytta) om det skulle vara nitrit i farten.
#9 Tack.. Ska iväg och köpa nitrit-test nu. :)
Jag har ganska nyligen satt mig in i det här därför jag skulle köra in min första tank och var ordentligt intresserad av hur allt hängde ihop, rent bio-kemiskt. Jag köpte därför NO2 (nitrit), NO3 (nitrat), NH3/4 (ammonium/ammoniak) samt PH-tester. Efter vad jag har förstått så är det inget man måste ha, men som Hell skriver, det är sjukt skönt med åtminstone ett NO2-test.
Som mimåne säger så omvandlar "goda" (god såsom i önskvärda) bakterier (Nitrobacter) skadligt nitrit till mycket mindre farligt nitrat. Nitrit är i sin tur en produkt av en annan typ av bakterie (Nitrosomonas) som omvandlar ammonium (NH3) till Nitrit. Ammonium är i princip vad allt organiskt bundet kväve bryts ner till. Döda växter & djur, avföring etc.. Din kropp gör sig av med det genom att binda NH3 i urea som du sedan pinkar ut :)
Så det ser i princip ut så här;
(dött) organiskt material → NH3 → NO2 → NO3
Inga av de där omvandlingarna fungerar om inte alla typer av bakterier är på plats, speciellt då nitrobacter/nitrosomonas som är de vi odlar i våra filter och bottensubstrat när vi "kör in" eller "cyklar" ett akvarie.
Grejen är väl den att det finns ingen anledning för dessa bakterier att skapas om det inte finns något de kan äta, och eftersom det är en tvåstegs-process så tar det lite tid.
Man skulle kunna säga att när du mäter ökande halter av nitrat (NO3) i ett nytt akvarie så är det bra, därför att det är ett tecken på att du har fått igång hela kedjan. NO3 i (relativt) höga halter är ingen fara för fisk. Det är näring till växter bara.
Mäter du däremot förekomst av nitrit (NO2) så tyder det på att dina NO2 → NO3 omvandlingsbakterier inte riktigt är så många som de borde. NO2 i mätbara halter är inte bra.
Mäter du förekomst av NH3 tyder det på att steget innan, NH3 → NO2 bakterierna inte är så starka som de behöver vara. Det är dessa bakterier som byggs först.
Jag har förstått att nitrat-tester även reagerar på nitrit, så avläsningen av dessa är egentligen bara relevant om man har noll nitrit. Det kanske var det hon menade i affären.
Klarheten på vattnet skulle jag inte bry mig om så mycket om jag var dig. Det kan t.om. vara ett tecken på att det börjar fungera som det ska. Låt det vara ett par veckor till.
Källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvävets_kretslopp
En snubbe på youtube som jag lärde mig mycket av; DIY AQUAPROS Science (alla klipp), då speciellt NO2/NO3 i akvariet, och kvävecykeln.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#11 Jätteintressant! Jag har hört det här förrut så jag vet ju en del av det, men ja. 😉 allt får inte plats. Tack för att du tog dig tid!