Annons:
Etikettallmänt
Läst 2473 ggr
Sara97
2015-02-11, 16:29

städpatrull??

Jag har ett 54 liters kar. vad kan jag ha för städpatrull till det? Jag har grus som botten så pansarmalar går väl inte?

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Annons:
[Udoon]
2015-02-11, 16:50

snäckor, räkor, octocinculus är väl dom jag kommer på.🙂

Sara97
2015-02-11, 17:07

Jag har hört att ottisar dör väldigt lätt. Är det så?

LÄNGE LEVE DJUREN!!

72mm
2015-02-11, 18:07

Kan inte prata nog väl om mina Amano-räkor. De äter allt! Det här är en rackare som mumsar på en liten bit kokt lax som jag slängde i för att se vem som ville ha… När han hittat biten ville han inte släppa den på flera timmar. Jag är orolig att de blir proteinförgiftade :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

usvead
2015-02-11, 18:12

Jag köpte mitt första gäng (3 st) otocinclus i maj förra året och har allt eftersom utökat skaran till 9 st i dagsläget. Ta i trä - alla lever 🙂

Annars är ju amanoräkor - precis som 72mm skriver - suveräna städare 👍

[Jens]
2015-02-11, 18:16

Amanoräkor tycker jag är ett jättebra tips!

Sara97
2015-02-11, 18:34

Hahaha sticker de iväg med maten? Haha

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Annons:
[Jens]
2015-02-11, 18:38

Ja, de kan bära små bitar och så springer de iväg. De är väldigt söta =)

[Udoon]
2015-02-11, 19:07

Att ottisarna skulle  dö lätt är väl för att många inte vet om att dom ska ges grönsaker och sånt, det räcker inte att kasta i en maltablett emellanåt. Att tänka på med amanoräkorna är att man måste ha ett tätt kar, annars sticker dom😃 Funderar själv på att skaffa ett gäng, mitt ena kar är i dagsläget öppet men får nog sura i det bitna äpplet och leta fram täckglaset igen…

usvead
2015-02-11, 19:09

Amanoräkor är tuffa små krabater, och snabba på att "roffa" åt sig 😃

Jag har amanoräkor i de övriga karen. En del tycker kanske att de inte är de vackraste räkorna - om man nu ser till många andra med färger i olika varianter - men jag tycker de har en vackert genomskinlig "färg" som ibland skiftar lite i nyans. Om det sedan beror på ljuset eller födan ska jag låta vara osagt.

[Jens]
2015-02-11, 19:17

usvead. jag håller med och de är verkligen fina om man har t ex mörk bottensubstrat som t ex soil. När man har sant så är det lite svårt att se dem men de är ju på växterna och då ser man dem tydligare. Nu menar jag inte att de blir osynliga vid sanden. =)

mimåne
2015-02-11, 19:18

Mina amanoräkor roffar också åt sig maten och springer iväg med den för att få ha den ifred. De är så söta :)

Jag tycker inte man ska rädsla otocinclus. Jag har 8 st som snart blir ett år och de lever alla fortfarande. Men de historier man hör är ju givetvis också de där dem dött för sånt som inte är ett problem pratas ju inte lika mycket.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sara97
2015-02-11, 20:02

Haha vad gulligt, vill räkorna vara många eller räcker det med två/tre? Hur många otocinclus ska man ha minst? De gillar väl att vara många?

LÄNGE LEVE DJUREN!!

[Jens]
2015-02-11, 20:12

Jag tror att båda skulle uppskatta att vara minst 5-6 st tillsammans. Amanoräkor är speciella och jag har dem i karet och de har levt i över ett år nu. Trevliga rackare ;)

Annons:
Sara97
2015-02-11, 20:17

Vad krävs för räkor? Vad matar man dem med?

LÄNGE LEVE DJUREN!!

usvead
2015-02-11, 20:32

Mina amanos äter överbliven fiskmat, räkstiks , "mal"tabletter…det mesta de kan komma över 😃 

https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2
http://www.redbee.se/content.php/26-Amano-r%C3%A4ka

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1

[Jens]
2015-02-11, 20:34

De är inte kräsna alls men visst kan man ge dem extra gott ibland ;)

72mm
2015-02-11, 20:43

Jag matar dem inte alls, jag har dem för att vara säker på att inget gruskorn lämnas orört i jakten på överbliven mat. "Mat" för en Amano verkar vara i princip allt organiskt som inte rör på sig och som inte kommit direkt ur ändan på någon annan :)

Sara97
2015-02-11, 21:58

Jahopp om de är så lättskötta får man väl införskaffa sådana. Men då om två till tre veckor eftersom jag skaffade tre nya guppys igår. Morsan tycker dom ser lite läskiga ut men, jag tycker de faktiskt är väldigt fascinerande. På Hornbach i Göteborg har de ett jättefint nano kar med amano räkor och små små fiskar. Man blir ju jätte sugen på att köpa ett nano kar då!! Så här ser det ut :) men ack så dyrt:(

LÄNGE LEVE DJUREN!!

billy_klara
2015-02-11, 22:21

Mina otocinclus affnis är då väldigt matglada, inga problem här nej. Lägger ner en broccoli och lite ärtor när et behövs, de tjockar på sig tills maten är slut och då får de mer. Den är även väldigt charmig och söt. 😃

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Carronella1
2015-02-11, 22:44

Ottisar tycker jag själv är väldigt lättskötta, dom städar fantastiskt bra och lever flera år.

Djurälskaren Hjärta

Annons:
[Jens]
2015-02-12, 05:15

Ja, nano är inte så billiga och de är snygga. Vad kostar amanosarna på hornbach för jag funderar på att skaffa några till 🙂 Hehe, tycker de att de är läskiga? De kommer nog se tjusningen i dem för de är verkligen charmiga när de springer runt i karet.

Sara97
2015-02-12, 11:06

Jag vet inte var de kostar men jag tänkte åka dit om inte allt förlänge för att kolla på räkisarna :)

LÄNGE LEVE DJUREN!!

HeidiH
2015-02-12, 14:02

Ottosar är helt underbara små fiskar. Men man måste vara noga med att studera innan man köper, så att de har runda och goa magar, äter, bajsar mm. Köpte i dec 10 st ottosar, 4 st lever idag. Har ALDRIG vart med om detta innan. De är pigga, men smala, lägger inte på sig, visar väldigt dåligt intresse för allt annat än gurka. Dör plötsligt då o då. Måste fått tag i måndagsexemplar! De är gjorda för att äta helahela tiden. I transport hit till Sverige kan det bli för lång tid utan mat, och tarmfloras slås ut. Tror det är vad som hänt mina tyvärr.

72mm
2015-02-12, 17:51

#23 ottosar är alltid vildfångade?

Upp till toppen
Annons: