Akut behöver hjälp
Ett urklipp från mitt inlägg igår "alltså nu fick vi nyss lite panik här hemma mina prakt botior var jätte slöa en låg ner på sidan på botten så vi tömde ut 40% av vattnet och hinkade i nytt fräscht så nu är dem lite piggare rötterna har legat i 5 dagar om det var pga dem borde det väl kommit tidigare? eller vad tusan kan det bero på? har inget ph test men ska köpa det asap har dock testat NO2, NO3, KH och CI2 och allt såg bra ut där… de andra fiskarna var pigga bara prakt botiorna som var slöa." Praktbotiorna har piggnat till direkt efter vatten bytet ovh en av de stora rötterna är ute ur karet alla fiskar har mått bra men nu när vi kom hem såg jag min ål som har blivit tjock över hela kroppen och ligger bara på botten och hyperventilerar har tagit över honom till mitt lilla kar på 17l för att se om han kommer piggna till vad är det som händer?! Har haft igång karet sedan slutet av november ungefär och allt har gått jätte bra fram tills igår snälla hjälp vad kan de bero på?
/Emilia
Kan det vara bukvattensot? Äter de normalt? Vi bukvattensot äter ite fiskarna alt äter med spottar ut maten igen pga av att matsmältningssystemet är förstört.
Du behöver inte köpa mer test men vad kan det vara? Har du provat att plocka ut roten ? Det kan ju vara något galet med den. Jag hade en rot i ett kar och alla betedde sig konstigt, speciellt snäckorna så den åkte ut direkt och efter det så var det bra.
Sedan är det krukan? Är det färg som går bra i akvarium?
Ja bilden är tagen i mitt kar på 17liter och det är en akvariedekoration så den har inget med stora karet att göra. Har observerat ålen när den simmar när den anstränger sig som fan så kan sen simma upp en bit men sen sjunker den direkt igen så den orkar inte simma långt alls!!
/Emilia
Jag är ingen expert på sjukdomar så jag kan tyvärr inte uttala mig om det kan vara så men om botior och ålen drabbas så måste det vara nånting. Vad vet jag icke.
Har nu tagit upp alla rötter och satt ner en liten rot som vi hade där förut den har legat i nanokaret under tiden men känns som att om de var pga rötterna hade det kommit tidigare och sen så borde ålen ha piggnat till i lilla :( vad mer kan jag göra????
/Emilia
Vad gör man mot bukvattensot?? Han har inte ätit men det är väl troligen för att han inte orkar simma
/Emilia
Det vatten du har i det lilla som du flyttade ålen till. Var kom det vattnet ifrån? Ifrån det 'sjukliga karet'? Har du fler akvarium så ta gärna vatten från dem och se.
Innan du märkte att de blev dåliga. Hade du förändrat något i karet?
Ja 5 dagar innan praktbotiorna blev dåliga hade jag satt i 2 stora rötter inga andra förändringar vattnet i det lilla kommer från det sjuka karet men det har vart igång i en månad så när jag tog vattnet var dem alla friska nej tyvärr har inte fler kar ännu :(
/Emilia
Jag tror nog att du bör ta bort rötterna och sedan i det lilla karet göra delvattensbyte igen. Gör även delvattensbyte igen i det kar som är dåligt.
Filtret skulle jag göra rent i det 'stora' karet så mycket som möjligt. Så skulle jag nog ha gjort.
Det gjorde jag igår alltså rengjorde filtret nu står nanokaret tomt bara växter där i men ska absolut göra vattenbyte i stora igen
/Emilia
Tack för hjälpen!! :) hoppas bara ålen klarar sig :(
/Emilia
Det finns medicin mot bukvattensot. Minns bara inte vad den heter… Octozin eller protozin tror jag men det får du kolla upp. Hur ser fjällen ut på dem? När fiskarna blir uppsvällda så kan fjällen stå rakt ut så fiskarna ser liksom taggiga ut. Harmset gått så långt finns ingen bot och då är det avlivning som gäller tyvärr. Det är smittsamt så man måste medicinera hela karet. Fiskar med bukvattensot kan även magra och bli alldeles insjunkna istället för uppsvällda. Dock bör du vara helt säker på vad det är för problem du har innan du sätter in ev medicin i karet. Jag hoppas verkligen det löser sig!
En tanke som slog mig, huir stort är karet, eftersom du har både Praktbotia och Öronål, båda de arterna kräver större akvarium.