Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 1286 ggr
ille
0

Mal i filtret

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har läst att yngel kan överleva i filter (så som mitt ytterfilter tex) så jag bestämde mig för att titta efter idag. Jag har haft igång akvariet ca en månad med fiskar i och i filtret hittade jag ganska många platyngel vilket var väntat då jag har sett några i akvariet också. Den stora överraskningen var ett stort, vad som ser ut att vara, metallpansarmal-yngel! Har ingen aning om hur det kom dit då de pansarmalar jag har knappt är könsmogna och kan knappas ha "producerat" ett så stort yngel på en månad. Filtret köpte jag begagnat men det var rengjort ordentligt när jag köpte det. Hur kom det dit?? Väldigt kul i alla fall! Bifogar en bild som jag lyckades ta på den skygga lille rackaren. Grus har jag i yngelkaret men i det stora som den ska få flytta till snart är det sand.

ille
0

Bilden hamnade upp och ner för mig i alla fall men vänds rätt om man trycker på den

Denna kommentar har tagits bort.
ille
0
mimåne
0

Nämen ojdå! Vilken överraskning. Dina pansarmalar har förmodligen lekt och den här individen har som yngel sugits in i filtret och överlevt. Jag kan inte se någon annan lösning.

Grattis! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ille
0

Skulle vara kul om det var så för då betyder ju det att det kan hända igen! Tack, det ska bli kul att se den växa upp, den får nog flytta in i det stora redan idag så stor som den är :)

mimåne
0

Ja den såg ju ut att vara ganska stor redan också så förmodligen har det hänt för ett tag sedan :)

ille
0

Jag är fortfarande "chockad" att jag hittade den där eftersom den måste ha varit där så länge och överlevt. Helt otroligt tycker jag.

ille
8

❤️

ille
6
usvead
0

Nämen… söt 😍

mimåne
0

Men oooo så söt liten rackare! Otroligt söt.

ille
0

Jag kan inte sluta titta på den så länge lampan är tänd haha :)

axa
0

Fy så söt, vad kul att du fått ett överlevande yngel!

ille
0

Ja det är otroligt kul :)

72mm
0

Fantastiskt! Kan de bli så stora på bara en månad? Det verkar inte direkt som om det gått någon nöd på sötnosen i filtret i alla fall!

Friskt kopplat är hälften brunnet!

ille
0

Trodde inte det så för mig är det ett mysterium. Nej det var riktigt trivsamt tydligen ;)

Fjordell
0

Vilken sötnos!😍 Och jösses vilken tur att du beslutade dig för att ta en titt i filtret!

ille
0

Ja jag kommer nog titta där regelbundet nu :)

mimåne
0

Jag kikade ju i mitt ytterfilter här om dan också, där hittade jag 12-15st räkbebisar i olika storlekar. Några av dem hade nästa nått vuxen storlek. Jag antar att jag hade räksäkrat för dåligt😃

Nog har man allt hittat ett och annat märkligt i pumpen under åren. Jag hade en vanlig Eheim pick up pump en gång och där i skulle jag sen komma att hitta en levande Kuhlii ål. Det var märkligt.

ille
0

Men oj vad roligt med räkbebisar/vuxna ;)

72mm
1

Är inte just kuhliis notoriska för att hitta in i diverse akvarie-teknik? Vill minnas att vi hittade ålar i filtret till familjens 320L när jag var liten.

72mm
2

Mina räkor fick höra om den här tråden och ville inte vara sämre de…

ille
0

Ojdå, hoppas den inte har skadats!

mimåne
1

De är ju väldigt slingriga av sig och krälar in i trånga utrymmen, så om någon fisk ska vara duktig på att krypa in i filter så är det nog dem. Jag är förundrad bara över hur den kröp in i just en eheim pick up 60. Den kan ju inte ha kommit in genom insluget tycker jag.

72mm
0

Pickup 60 har liksom ett galler för insuget?

Alltså, jag har en känsla av att de tar sig in som yngel och så växer de upp där inne. Vet inte hur ofta man rengör ett litet filter som pickup 60, men i de fall när folk hittar saker "helt oförklarligt" i yttre filter så tror jag det gått till så.

mimåne
0

Det är små springor till insuget. Minimala i tjocklek mot för vad en kuhlii är. Yngel förstår jag att kommer in och växer där, men en kuhlii.. De ynglar inte av sig i akvariet och alltså var det här en vuxen ål som tagit sig in i pumpen.

usvead
0

Nu kapar jag tråden lite…..

Kuhlisar är helt makalösa 🥵 Jag har en liten rackare - tror det är en han eftersom den är lite smalare än de övriga 5. Det hände flera ggr att jag hittade honom simmande inne i utrymmet där filtermassan låg. Det tog en stund innan jag begrep att om jag inte tryckte sugpropparna tillräckligt noga mot glaset uppstod en liten liten glipa mellan glaset och filtret, där kunde han via två smärre hål sedan ta sig vidare in.

Vid ett annat tillfälle när jag tillfälligt flyttade hela gänget till ett mindre kar, även det med ett Eheim innerfilter. Visst följde han - ja det är samma lilla krabat - med upp en dag när jag skulle rengöra filtret och samtidigt kolla sugpropparna. Där el sladden går ner och in i motordelen är öppningen - enligt mitt tycke - väl stort så där hade han naturligtvis krupit in. Han hamnade sprattlandes på akvariebänken, men jag lyckades tack och lov få tag i honom innan han spratt iväg. Nu gick det bra men åhh vilket trauma 😮

mimåne
0

Jag har också misstänkt de där två hålen på baksidan men jag får inte ihop hur det går till ändå. För den "gröna" behållaren man lyfter ur som innehåller filtermassan, den här väl inget hål i sig där på baksidan.. ?