Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1014 ggr
pelle68
8

Akvarieägare igen efter 15år

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort en nystart efter ca: 15år. Fick ett 310l akvarium av min trevlige granne för en tid sedan och har kommit till skott. Köpte pump, värmare, lysrör och sand. Ska försöka publicera en bild på uppstarten med växter och sex pansarmalar.

Sarah E
1

Å vad fint det ser ut! En gång akvarist, alltid akvarist. Är det så? :)

mimåne
1

Välkommen åter in i hobbyn! Akvariet ser fint ut och katten verkar nöjd den med.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

pelle68
2

Enligt katterna(två) så är akvariet bättre än teven. Jag ska ladda upp fler bilder.

pelle68
2

Tyvärr fick jag en sjuk och fem friska metallpansarmalar när jag köpte de första fiskarna för två veckor sedan. Det är den bleka till vänster som bara levde tre dagar. Fick dock en ny i helgen utan kostnad när jag köpte mer växter och tre Scalare.

Fjordell
1

Välkommen tillbaka! Vad roligt att du är igång igen🙂

[Jens]
1

Välkommen! Alltid trevligt med nya akvarie-ägare (gammal). Hoppas du kommer ha stor nytta av forumet ochdu, ha koll på värdena.. ;)

pelle68
2

Just nu finns det 22st brassar i akvariet. När det gäller växter finns dock fyra världsdelar representerade.

Carronella1
0

Välkommen!

Riktigt fin! 🙂

Djurälskaren Hjärta

Borhan
0

Ser riktigt bra ut :)

pelle68
0

#6 Det är ditt "fel" att jag vågade prova Julas bästersand. Pansarmalarna älskar den finkorniga sanden men minsta skräp syns direkt. Jag får städa lite oftare än jag gjorde förr i tiden. Det blir inga mer fiskar på ett tag då det bara varit igång tre veckor.

[Jens]
0

Haha, när du säger 'skräp' så vad är det då? överbliven mat? isåfall matar du för mycket. Jag har inte städat mitt kar på över ett år och jag ser inget skräp alls i mitt kar. Växter väger ju in också och sandsnäckor är ett tips .

ladygrenners
0

Jag har Julas blästersand i mitt 54l kar och jag tycker inte att det ser skitigt ut :) Jag tycker dessutom att det ser väldigt inbjudande ut med ljus finkornig sand, men det är ju en smaksak! Ditt akvarium ser iallafall väldigt fint ut! :D

/Ladygrenners

mimåne
0

Släng in några sandsnäckor som bökar ner skiten i sanden :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
1

Jag har också Julas blästersand i mitt dvärgklogrod- och kuhliål kar, där finns också de fina sandsnäckorna jag fick via Jens. Jag har inte "städat" botten en enda gång.

[Jens]
0

Har det blivit många fler usvead? Sandsnäckor är så gott att ha och speciellt svarta =)

usvead
1

#15 Det har det! Kungliga postverket var ju liiite sen med försändelsen, men akvarievakten fixade det. Man ser de inte bara i sanden utan även krypandes på glaset, och de små bebisarna är ju såå söta. Det är förresten alla små snäckbebisar 😍

[Jens]
0

Såå skönt att höra för det blev ju lite oroligt sist =)

pelle68
0

Det mesta är nog skräp från planteringen. Jag har aldrig haft sandsnäckor. De små bitar av ludd från växternas krukor måste jag nog städa själv. Haha. Jens, bra att du tog mig på rätt sätt. Jag är mycket nöjd med sanden så här långt och det är även pansarmalarna.

[Jens]
0

Aha, det är ett himla bök när man ska fixa växterna innan man planterar dem i karet. Jag blir nästan irriterad för jag vill verkligen få bort all 'bomull' eller vad det nu är för material. Bomull är det inte men nånting skit är det. 

Skaffa dig sandsnäckor! Gör det för de gör ett fantastisk jobb !